لزوم نظارت صحیح و برخورد  با عوامل همایش های غیر تخصصی
سمینارهای علمی و تخصصی روانشناسی یکی از کانون های پر محتوا و غنی در طرح مباحث و نظریات روانشناسانه محسوب می شود.
 
بدون تردید،علم روانشناسی،با نگاه کارشناسانه و تخصصی به معضلات و آسیب های روحی و روانی،زمینه رفع آن را فراهم می کند.
 
در بسیاری از موارد،عنصر و مولفه پیشگیری،یکی از ضروریاتی است که با ورود به موقع علم روانشناسی،امکان حصول آن به نحوی شایسته و موثر فراهم می شود.
 
قید و ذکر تمامی این اوصاف،نشان و موید نقش  واهمیت علم روانشناسی در زندگی و جامعه است که در فقدان و خلاء آن ،بروز چالش ها و مصیبت های فراوان دور از ذهن نخواهد بود.
 
اگرچه مراجعه به روانشناس در میان برخی از طبقات و گروه های اجتماعی همچنان با معذوریت ها،ملاحظات و بعضا اَنگ‌های اجتماعی همراه می شود،اما به واسطه تاثیرگذاری این رشته در مهار و کنترل برخی از مشکلات و نارسایی های روحی، روانی، عاطفی، رفتاری و...نمی توان نقش برجسته و سازنده این حرفه تخصصی را نادیده گرفت.
 
همین اهمیت و ضرورت باعث شده تاعلیرغم وجود برخی از نگاه های عوامانه به مساله روانشناسی ، استقبال از سمینارها و کتب مرتبط با روانشناسی در میان عموم افراد و طبقات متعدد اجتماعی به میزان قابل توجهی افزایش یابد.
 
چگونه پولدار شویم؟رمز موفقیت،شیوه های جذب مخاطب تنها نمونه ای از موضوعات منتوع و متعدد چنین سمینارهایی محسوب می شود که هر از چند گاهی شاهد برگزاری آن در کلانشهرهایی همچون تهران و ... هستیم.
 
در طول سال های اخیر با افزایش استقبال از این سمینارها،عده ای سود جو نیز به تکاپو افتاده اند تا با برگزاری چنین سمینارهایی ،به کسب در آمدهای آنچنانی مبادرت ورزند،سمینارهایی که برخی از آنها فاقد هرگونه محتوا،پایه و مبانی علمی و تخصصی است.
 
احمد زین العابدینی،دانش آموخته رشته روانشناسی و محقق و پژو هشگر اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،در این خصوص اظهار داشت:متاسفانه اخیرا برگزاری برخی از سمینارهای بی محتوا که عمدتا وجه کاسب کارانه آن بر ابعاد دیگرآن غلبه می کند،به ابزاری برای خالی کردن جیب مردم تبدیل شده است.
 
وی افزود:این سمینارهای به اصطلاح تخصصی اما در واقع بی محتوا،باعث می شود تا جایگاه سمینارهای علمی و کارشناسانه نیز مخدوش شود.
 
زین العابدینی عنوان کرد:به هر حال برگزاری سمینارهایی با محتوا و بر مبنا و چارچوب تخصصی و علمی و اخذ هزینه بابت برگزاری آن از سوی کارشناسان و صاحب نظران این حوزه، می تواند با توجیهات منطقی خاص به خود همراه باشد.
 
دانش آموخته رشته روانشناسی گفت:آنچنان که یک پزشک، معلم، خلبان، نیروی خدماتی، فنی، مهندسی و...در ازای مشاوره و ارائه خدمات خویش،حق الزحمه دریافت می کند،اخذ مبالغی از مخاطبانِ و متقاضیان حضور در همایش های اینچنینی،امری غیر عادی و مذموم محسوب نمی شود.
 
وی افزود:اما آنچه که باعث آسیب به وجاهت سمینارهای روانشناسی می شود،تکاپوی عده ای از افراد سود جو برای برگزاری چنین همایش هایی است که جز دریافت پول،به هیچ چیز دیگری نمی اندیشند.
 
*جملاتی که انسان را تخدیر می کند
 
خسرو پژوهان،محقق و پژوهشگر مسائل اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به بروز برخی تغییرات جدی در سبک زندگی افراد گفت:تحولات اجتماعی در طول سالیان اخیر باعث شده تا عده ای به دنبال کسب نتیجه دلخواه خویش در کوتاه ترین زمان ممکن باشند.
 
وی افزود:همین نگرش به عامل و انگیزه ای برای حضور در سمینارها و همایش های اینچنینی مبدل شده و بعضا مشاهده می شود سخنرانان این همایش ها که درواقِعِ امر،از تخصص کافی برای اجرای سمینارهای اینچنینی و ارائه مشاوره علمی و کارشناسانه برخوردار نیستند،با بیان جملاتی خاص،ذهن و اندیشه مخاطب را تخدیر و تسخیر می کنند.
 
پژوهان عنوان کرد:کم نیستند افرادی که بعد از مدتی،به حضور در سمینارهای مورد اشاره عادت می کنند،و مبالغ سنگینی را برای استمرارِ حضور در چنین همایش هایی پرداخت می کنند،بدون آنکه ثمره و نتیجه ای جدی موثر،در زندگی و نگرش آنها ایجاد شود.
 
* لزوم نظارت صحیح و برخورد  با عوامل همایش های غیر تخصصی
 
حمیده نجم آبادی،جامعه شناسی و آسیب شناس مسائل اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به آسیب های برگزاری همایش های غیر تخصصی عنوان کرد:یکی از چالش ها و معضلات سمینارهای اینچنینی،به بیراهه کشیده شدن مخاطبان در مقابله و مدیریتِ آسیب ها و فراز و نشیب های زندگی است.
 
وی افزود:سخنرانان،این مجالس و همایش های غیر تخصصی،عمدتا تجربیات شخصی زندگی خویش را با ادبیاتی در ظاهر جذاب ارائه می کنند.
 
نجم آبادی گفت:متاسفانه بعضا مباحث و مواردی در جلسات مذکور مطرح می شود که نه تنها کمکی به مخاطبان نمی کند،بلکه با دادن آدرس هایی غلط،آنها را با مشکلات و چالش های بیشتری همراه و همگام می سازد و به نوعی ذهن و اندیشه مخاطبان را تخدیر می کند.
 
جامعه شناس و آسیب شناس،مسائل اجتماعی در خاتمه یادآور شد:می طلبد دستگاه های نظارتی با  جدیت مضاعف نسبت به این مساله ورود کنند و با عوامل برگزاری چنین همایش های غیر علمی و غیر کارشناسی برخوردهای لازم را اعمال کنند،در غیر اینصورت به تدریج،تبعات و پیامدهای این سمینارها،می تواند با مخاطرات و آسیب هایی همراه شود که جبران آن به سادگی امکان پذیر نخواهد بود.