چهار کارگاه آموزشی برای روزنامه‌نگاران حاضر در نخستین تور رسانه‌گردی

روزنامه‌نگاران حاضر در نخستین تور رسانه‌گردی طی دو روز نخست در چهار کارگاه آموزشی «انواع روزنامه‌نگاری»، «پردازش عکس»، «مسئولیت اجتماعی» و «آشنایی با نرم‌افزار ایندیزاین»، شرکت و از موسسه اطلاعات و خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران «ایرنا» بازدید کردند.

در کارگاه آموزشی انواع روزنامه‌نگاری،‌ کسری نوری به بحث درباره چرایی اولویت دغدغه‌های محلی و منطقه‌ای نسبت به دغدغه‌های ملی، ضرورت ساختار شکلی و محتوائی متفاوت نسبت به رسانه های سراسری و لزوم توجه بیش‌تر رسانه‌های محلی به مردم بومی به عنوان مخاطبان اصلی پرداخت.

وی در ادامه ضمن اشاره به اولویت روزنامه‌نگاری توسعه‌ای بر لزوم به کارگیری تحلیل و تفسیر و فاصله‌گیری از رویدادمحور بودن نشریه‌های استانی و منطقه‌ای تاکید و درباره آسیب‌شناسی رونامه‌نگاری استانی و پرهیز از روزمرگی، لزوم به کارگیری شیوه‌های انتقال محتوا با خلاقیت و ذوق روزنامه‌نگارانه، پرهیز از آسیب‌زایی و به کارگیری جریان سازی رسانه‌ای مثبت برای دست یابی به اهداف حساسیت‌زا سخن گفت.

همچنین مهدی وثوق‌نیا در کارگاه پردازش عکس، مهم‌ترین مباحث در زمینه عکاسی، چاپ و مراحل مختلف چاپ عکس را تشریح کرد.

وثوق‌نیا با اشاره به اینکه کیفیت عکس روی جلد مجلات و ویژه نامه‌ها برای جلب مخاطبان حائز اهمیت است به تشریح برخی مباحث در زمینه پردازش عکس پرداخت.

حسن نمکدوست تهرانی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در کارگاه مسئولیت اجتماعی ضمن اشاره به قوانین و مقررات ناظر بر مسئولیت حرفه‌ای روزنامه‌نگاران، دسترسی آزاد به اطلاعات و حریم خصوصی را دو مولفه مهم در رابطه بین حکومت با مردم و مردم با مخاطبان عنوان کرد و به تشریح هر یک از این مولفه‌ها پرداخت.

پرویز آزموده در کارگاه "آشنایی با ایندیزاین"، مهم‌ترین مباحث در زمینه اسلاید‌سازی "پاراگراف اسلاید"، "کارکتر اسلاید" و مراحل مختلف طراحی صفحات  در نشریات را تشریح کرد؛ آزموده سرعت و دقت در طراحی را یکی از موارد بسیار مهم برشمرد و با اشاره به اینکه تهیه چند اسلاید باعث سردرگمی طراح در حین کار خواهد شد به طرح نکاتی چند در حوزه ایندیزاین پرداخت.
بازدید از موسسه اطلاعات و خبرگزاری جمهوری اسلامی از دیگر برنامه های این تور آموزشی در روزهای نخستین بود.

روزنامه‌نگاران برترین رسانه‌های استانی روز شنبه از بخش‌های فنی،‌ تحریریه و چاپخانه موسسه اطلاعات بازدید کردند و در ادامه سید کمال الدین محمدیان، مدیر روابط عمومی موسسه به بیان تاریخچه و خاطراتی از آنچه در طول 90 سال گذشته بر روزنامه اطلاعات گذشته است، پرداخت.

شرکت‌کنندگان این دوره آموزشی مطابق برنامه، ظهر روز یکشنبه در خبرگزاری ایرنا حضور یافته و از بخش‌های مختلف و سرویس‌های خبری این خبرگزاری بازدید کردند.

نخستین تور رسانه‌گردی با برنامه‌‌های متنوع آموزشی و بازدید از مؤسسات مطبوعاتی از سوم تا هشتم مهر ماه برای رسانه‌های استانی که بیشترین امتیاز را در طرح رتبه‌بندی نشریات کسب کرده‌اند، توسط دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها در حال برگزاری است.