پلاک ویژه برای خودروی ناشنوایان

حسین نحوی‌نژاد به مناسبت هفته ملی ناشنوایان در نشست خبری گفت: امسال رابط ناشنوا تربیت می شود که به این منظور در استان تهران 200 میلیون تومان بودجه در نظر گرفته شده و هر شهرستان نیز حداقل نسبت به تربیت یک رابط ناشنوا باید اقدام کند.

وی از حمایت موسسات کاریابی و اشتغالزایی نسبت به ناشنوایان خبر داد و گفت: 10 موسسه برای تربیت ناشنوایان در سال جاری راه اندازی می شود.

نحوی نژاد افزود: در حال حاضر 700 کودک ناشنوا در مراکز مادر و کودک ناشنوا برای ورود به مدارس آموزش می‌بینند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در حوزه اعتبارات 25 درصد در بخش تامین وسایل کمک توانبخشی شنوایی رشد داشته ایم بطوری که در سال 92، 7500 نفر از لوازم کمک توانبخشی و در سال 94 این رقم به نزدیک 13 هزار نفر افزایش یافت و امیدواریم سال جاری این رقم به 17 هزار مورد برسد.

نحوی‌نژاد در مورد کاشت حلزون برای کودکان ناشنوا گفت: تاکنون 6200 کودک تحت جراحی کاشت حلزون قرار گرفته‌اند که بر روی 1650 نفر در سال گذشته این عمل صورت گرفته است.

وی علت نیمی از ناشنوایی‌ها را عامل ژنتیک دانست و افزود: به همین دلیل درصدد هستیم که مشاوره‌های ژنتیک در کشور را اجباری کنیم چراکه تشخیص ناشنوایی در سنین کمتر از سه سال بسیار موثر است.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در غربالگری شنوایی سال گذشته، 3100 نفر ناشنوای شدید و عمیق شناسایی شدند که نیاز به مداخلات فوری داشتند.همچنین از یک میلیون و500 هزار نفر، یک میلیون و 100 هزار نفر تحت غربالگری شنوایی قرار گرفته که 3100 نفر آنها نیاز به مداخلات فوری داشتند.

نحوی نژاد نرخ غربالگری در سال گذشته را 65 درصد اعلام کرد و گفت: از یک میلیون و 300 هزار نفر معلول شناسایی شده، 14 درصد در گروه معلولیت شنوایی قرار دارند.

وی همچنین از تخصیص اعتبار 500 میلیون تومانی برای مناسب‌سازی خودروی معلولان برای نخستین بار خبر داد و گفت: در آینده‌ای نزدیک طبق توافق با نیروی انتظامی، برای معلولان ناشنوا پلاک ویژه صادر می شود.این پلاک تنها ویژه معلولان جسمی و حرکتی است که فعلا با توافق اولیه برای معلولان شنوایی شدید و عمیق نیز صادر می شود.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اظهار امیدواری نسبت به صفر رسیدن پشت نوبتی در  حوزه ناشنوایی گفت: 80 هزار گفتاردرمانی در سال گذشته انجام شده و سعی داریم این خدمت را بیمه کنیم.

نحوی نژاد از مناسب سازی خانه معلولان خبر داد و گفت: در سال جاری با تخصیص 500 میلیون تومان برخی از خانه‌های معلولان در بعضی از استان‌ها مناسب‌سازی خواهد شد.