پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی اولویت بهزیستی در سراسر کشور

پهبد پورشبانان در جشنواره بزرگ خانواده و کودک (تجلیل از زنان و کودکان موفق و زوجین جوان تحت پوشش بهزیستی) که ظهر سه شنبه به مناسبت روز خانواده در سالن همایش موسسه تحقیقات و علوم دامی کشور برگزار شد، اظهار کرد: آرامش کنونی کشور را مرهون شهدا و ایثارگران ۸ سال دفاع مقدس و مدافعان حرم هستیم.

وی با بیان اینکه بنیان خانواده در تعالیم ایرانی و اسلامی مورد تاکید قرار گرفته است، افزود: ارکان جامعه از بنیان خانواده شکل گرفته بنابراین خانواده از اهمیت بسیار بالایی در همه جوامع برخوردار است.

قائم مقام رئیس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد:  با بررسی گذشته و وقایع رخ داده می توان به راحتی نقش خانواده را درک کرد و بررسی ها نشان می دهد با مستحکم بودن کانون خانواده، آسیب های کمتری در بخش آسیب های اجتماعی متحمل می شویم.

وی با بیان اینکه آسیب های اجتماعی در شاخه های مختلف اجازه ورود به بدنه خانواده مستحکم را پیدا نخواهد کرد، گفت: حفظ حرمت سالمندان در خانواده و در اجتماع نکته ای ضروری است.

پورشبانان عنوان کرد: بررسی آسیب های اجتماعی ضروری است و در این بین باید نقش خانواده نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه مداخله در بحران با محوریت خانواده و پیشگیری از بروز آسیب های اجتماعی در دستور کار سازمان بهزیستی کشور قرار دارد، تصریح کرد: با مداخلات به هنگام باید از تولد نوزادان معلول پیشگیری کرد که در این راستا کانون های تخصصی مشاوره کودک در کشور طراحی شده است.

قائم مقام سازمان بهزیستی کشور با اعلام اینکه مشاوره های ژنتیکی پیش از ازدواج به زوجین در آستانه ازدواج ارائه می شود، گفت: مشاوره به زوجین با هدف رفع مشکلات خانوادگی صورت می گیرد.

وی گفت: طبق رایزنی های صورت گرفته با دستگاه قضا درصدد هستیم زوجین پیش از طلاق به سمت مشاوران مجرب سوق داده شوند تا از این طریق بتوان نسبت به رفع مشکلات اقدام کرد.

پورشبانان با تاکید بر اینکه خدمات تخصصی سازمان بهزیستی از مراکز به درون خانواده ها سوق داده شده است، گفت: طرح توان بخشی مبتنی بر خانواده سال گذشته برای ۴۲۰ هزار نفر فرد معلول در روستاها  اجرایی شد و امسال این طرح در حاشیه شهرها اجرایی می شود.

وی گفت: یارانه نگهداری افراد معلول را با آموزش های لازم به خانواده های که تمایل به نگهداری این افراد دارند، پرداخت می کنیم.

قائم مقام رئیس سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه درصدد هستیم تمام برنامه های خود را مبتنی بر خانواده عملیاتی کنیم، افزود: این مهم در سرلوحه کار ما قرار دارد.