دیپلماسی التماس در برابر آمریکا جوابگو نیست

حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی ضمن اشاره به حاشیه‌های سفر رئیس جمهور به آمریکا و سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل با بیان اینکه دیپلماسی التماس منفعل‌ترین دیپلماسی موجود در جهان است که توسط دولت دنبال می‌شود، اظهار داشت: هشت ماه از زمان اجرای برجام می‌گذرد و هنوز آمریکا و 1+5 نه تنها به تعهدات خود عمل نکرده‌اند بلکه به طور مستمر تحریم‌های جدیدی را علیه ملت ایران در کنگره به تصویب می‌رسانند.

وی افزود: دولت آمریکا هیچ اقدامی در مورد سرقت اموال ایران توسط دادگاه قضایی این کشور انجام نداده و با چنین وضعیتی دیپلماسی التماس در برابر آمریکا جوابگو نیست و فرصت‌ها را کماکان از دست می‌دهیم.

ترقی با تأکید بر اینکه آمریکا مسیر تحمیل خواسته‌های خود را علیه ما ادامه می‌دهد، گفت: باید برای پیگیری این عدم تعهد به همان مرجع بین ‌المللی که در برجام تعیین شده گزارش شود و تخلفات آمریکا را اعلام کند. همچنین بر اساس آن هیچ اقدامی را تا انجام تعهدات آمریکا در راستای اجرای برجام انجام ندهند.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با طرح این سوال که آمریکا چه زمانی به تعهدات کتبی خود عمل نکرده که به تعهدات شفاهی خود نیز متعهد باشد، تصریح کرد: دولت به این واقعیت پی برده است که آمریکایی‌ها قصد اجرای تعهدات خود را ندارند و از این عدم اجرا نیز واهمه‌ای ندارند.

وی با تأکید بر اینکه با اخلاقیات نمی‌شود آمریکا را به انجام تعهداتش وادار کرد، گفت: آمریکایی‌ها سیاست شان مبتنی بر لیبرال دموکراسی است و باید از روش‌هایی استفاده کرد که آنها را مجبور به انجام تعهدات‌شان کند که این نیاز نیازمند قاطعیت، ابتکار عمل در سیاست خارجه و تبدیل سیاست منفعلانه به دیپلماسی فعال و تهاجمی است که می‌تواند نتیجه‌بخش باشد.