سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی  با اشاره به بررسی روابط ایران و پاکستان در جلسه عصر امروز (سه‌شنبه 6 مهر) این کمیسیون گفت: پاکستان از همسایگان بزرگ و مهم جمهوری اسلامی ایران و از کشورهای مسلمان و برادر محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه  روابط بین ایران و پاکستان پایدار و دارای جوانب مختلفی است، افزود: از همین رو در جلسه عصر امروز کمیسیون امنیت ملی، رحیم ‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه به همراه همکارانش به بیان جوانب این رابطه پرداختند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: رحیم پور در این جلسه  تاکید کرد که روابط ایران و پاکستان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و شرایط مرزی بین ایران و پاکستان نسبت به گذشته خیلی بهتر شده که سفر نوازشریف به ایران و رئیس جمهور به پاکستان به بهبود مناسبات دو کشور کمک بسیاری کرد. البته اگر دخالت برخی کشورهای منطقه نباشد پاکستان از کشورهایی است که می‌تواند با جمهوری اسلامی ایران مناسبات بسیار خوبی داشته باشد.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه در این جلسه اعلام کرد همکاری‌های نظامی بین دو کشور به جهت مرزهای مشترک با رعایت احتیاط‌های لازم درسطح معمولی است و روابط فرهنگی بین دو کشور نیازمند تحرک بیشتری است، روابط اقتصادی نیز تحت تاثیر روابط ایران و هند و پاکستان است.

نقوی‌حسینی افزود: به گفته رحیم پور، مباحثی از قبیل تروریسم، قاچاق مواد مخدر، کالا و ترانزیتهای غیرقانونی از موضوعات قابل بحث و همکاری بین دو کشور در کنار سایر روابط ایران و پاکستان است.

وی اظهار کرد: در ادامه این جلسه که با حضور نمایندگان دستگاه‌های دیپلماسی و امنیتی و اطلاعاتی برگزار شد، آنها نسبت به کاهش سطح مبادلات تجاری بین ایران و پاکستان انتقاداتی مطرح کردند که این انتقادات شامل حساسیتهای به وجود آمده در همکاری‌های فرهنگی بین دو کشور نیز می‌شود.

به گفته سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بعد از این موضوعات اعضای این کمیسیون همچون کواکبیان، فلاحت پیشه، ذوالنور، شوشتری، گودرزی، جمالی، حسن بیگی، نوریان،‌ نجفی، برزگر و جاسمی اظهارنظرهایی مطرح کردند و رحیم پور معاون وزیر ‌امور خارجه نیز به این اظهارات پاسخ داد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه نگاه ما به روابط پاکستان استراتژیک است گفت، با توجه به حضور موثر سپاه در مرز و بهبود شرایط مرزی، زمینه‌های همکاری‌های بیشتر بین دو کشورباید فراهم شود.

به گفته نقوی‌حسینی، در این جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بر کار هماهنگ و توافق بین دستگاه‌ها که مسئولیت سیاست خارجی بر عهده وزارت خارجه است ، تاکید کرد؛ چرا که روابط بین ایران و پاکستان برای ایران بسیار مهم است که یکی از راه های  آن تقویت مناسبات اقتصاد ی است، طبیعتا دیپلماسی اقتصادی نیز می‌تواند در این زمینه به وزارت خارجه کمک کند.

 سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه در این جلسه بر اختصاص روزهای دوشنبه به بازدیدهای کمیسیون تاکید شد گفت: در همین راستا روز گذشته اعضای کمیسیون از صنایع هوایی بازدید کردند.

هم‌چنین در جلسه کمیسیون بروجردی گزارشی از سفر رئیس مجلس سوریه به ایران و ملاقاتهای صورت گرفته ارایه کرد و گفت که باید امسال یک جبهه واقعی افشا و تبیین جنایات نقض حقوق بشری آمریکا در داخل آن کشور و در بقیه کشورهای جهان تشکیل شود و 13 آبان امسال باید به مظهر افشای چهره جنایت کارانه آمریکا تبدیل شود.

به گفته نقوی حسینی در جلسه کمیسیون موضوع تحقیق و تفحص از اقدامات دولت در زمینه طرح دعاوی علیه آمریکا و سایر دولتهایی که به اتباع جمهوری اسلامی ایران خسارت وارد کرده و خسارات شیمیایی یا تروریستی دیده اند به تصویب رسید.

هم‌چنین در این جلسه دو لایحه موافقت نامه همکاری اقتصادی بین ایران و کرواسی و ایران و لیتوانی، دو لایحه موافقت نامه بین ایران و اسلواکی و ایران و مجارستان به منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی در مورد مالیاتهای بر درآمد و لایحه موافقتنامه و کمک متقابل اداری در امور گمرکی بین ایران و جمهوری کره به تصویب رسید.