آمریکا آزادی دارایی‌های ایران را با «جاستا»ی ضد عربستان جبران کرد

 «ضاحی خلفان تمیم» معاون کل رئیس پلیس و امنیت دبی امارات در اظهارتی جدید ادعا کرد که تصویب قانون «جاستا» در مجلس نمایندگان کنگره آمریکا، پاداش و جبران لغو ممنوعیت آزاد کردن دارای‌های ایران در این کشور است.

خلفان در واکنش به تصویب این قانون، در حساب تویتری خود نوشت: «تصویب این قانون آمریکایی را انتظار داشتم؛ قانون مذکور یعنی اینکه جبران لغو ممنوعیت برگرداندن دارایی‌های ایران، تصویب قانون بلوکه کردن دارایی‌های عربستان سعودی است تا جایگزین آن باشد.

منظور وی از رفع ممنوعیت برگرداندن دارایی‌های ایران اشاره به این است که دولت باراک اوباما، 17 شهریور ماه سال جاری به اطلاع کنگره آمریکا رساند که بعد از ارسال 400 میلیون دلار پول نقد به ایران در ماه ژانویه، 1.3 میلیارد دلار پول نقد الباقی را ظرف 19 روز بعد به ایران منتقل کرده است.

اوباما روز جمعه (دوم مهرماه/23 سپتامبر) پیش‌نویس قانون موسوم به «عدالت در برابر حامیان تروریسم» را که قبلاً با اکثریت آراء در هر دو مجلس سنا و نمایندگان به تصویب رسیده بود، وتو کرده بود اما روز چهارشنبه این مصوبه بار دیگر در مجالس سنا و نمایندگان به رای گذاشته شد.

قانون مذکور به خانواده‌های قربانیان 11 سپتامبر اجازه می‌دهد از مقامات عربستانی‌ای که در این حادثه تروریستی دست داشته‌اند، شکایت کنند.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، هنگام معرفی طرح مذکور در کنگره آمریکا هشدار داده بود که در صورت تبدیل شدن آن به قانون 750 میلیارد دلار اوراق بهادار خزانه‌داری آمریکا و دیگر دارایی هایش در آمریکا را به فروش خواهد رساند.

معاون کل رئیس پلیس و امنیت دبی امارات که از مخالفان توافق هسته‌ای ایران با غرب بوده، همچنین توئیت کرده است: «ایران طی سال‌های تحریم اقتصادی از سوی غرب، با آمریکا با غرور رفتار کرد؛ به گونه‌ای که دولت آمریکا به خواسته‌های ایران تن داد، آیا ما هم می‌توانیم مشابه این کار را انجام دهیم یا نه؟».

خلفان همچنین از این اقدام آمریکا انتقاد کرد و گفت:‌« هر چقدر ما عرب‌ها به آمریکا محبت می‌کینم، متأسفانه این کشور نفرت دارد؛ خیلی وقت پیش گفتم برقراری دوستی با شوروی و چین و همکاری با آن‌ها بهتر از همکاری با کشوری است که دولت مخفی آن را اداره می‌کند».

وی ادامه می‌دهد: «برای اولین بار در دنیا، دولتی (عربستان) مسئولیت جنایات افرادی را متحمل می‌شود ... بی‌شک این کار دولت ظالم آمریکاست».

پیش از خلفان، «خالد بن احمد» وزیر خارجه بحرین نیز در واکنش به این اقدام، تصویب قانون موسوم به «عدالت در برابر حامیان تروریسم» در کنگره آمریکا را به تیری تشبیه کرد که کنگره به سمت خودش شلیک کرده است.