صدها ساعت مذاکره، برجام و نهایتاً وعده چند هواپیما!

گروه سیاسی- برجام، آنگونه که دولت وعده اش را می داد تاثیری در زندگی ایرانیان نداشته و تنها به مجادلات خسته کننده ای میان سیاسیون تبدیل شده، از آن گذشته بسیاری از مردم عادی نه تنها از اصطلاحات حقوقی و بین المللی به کار رفته در متن برجام چیزی نمی دانند بلکه علاقه ای هم ندارند که تا آن حد خوشبینانه به متنی نگاه کنند که اجرایش هر روز با خطرات بیشتری مواجه می شود.

به گزارش افکارنیوز، یکی از مزایای برجام این بود که در دولت فعلی آمریکا مزایای مالی و اقتصادی آن برای ایرانیان روشن شود زیرا همانطور که همه می دانند پس از انتخابات ریاست جمهوری این کشور قرار داد برجام نخستین متنی خواهد بود که از سوی رئیس جمهور جدید مورد بازنگری قرار خواهد گرفت. هیلاری کلینتون یکی از دو نامزد انتخابات آمریکا گفته این قرارداد را محترم می شمارد اما سابقه دشمنی او در وزارت امور خارجه با ایران نشان می دهد که کار برجام با انتخاب او هم چندان آسان نخواهد بود.

احتمالاً خانوم کلینتون از سویی به کارشکنی در مورد برجام ادامه می دهد و از سوی دیگر کالبد بی جان این قرارداد را برای فشار به ایران حفظ خواهد کرد. دونالد ترامپ از هم اکنون گفته که آن را پاره می کند هرچند به گفته برخی از تحلیلگران او حتی از جهاتی قابل اعتمادتر از کلینتون است اما هنگامی که زور جمهوری خواهان در کنگره، سنا و کاخ سفید بچربد باید منتظر عواقب زیادی بود.

پس از امیدواری های بسیار به این توافق هسته ای حالا به نظر می رسد دولت روحانی هم راضی شده که تنها با ورود چند هواپیمای بوئینگ و ایرباس به کشور و ادعای ترمیم و بازسازی ناوگان فرسوده هوایی بتواند قسمتی از انتقادات را پاسخ بدهد. البته هنوز حتی طیاره های برجامی هم وارد نشده و آنطور که مقامات از جمله علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی می گویند آمریکا در این موضوع هم کارشکنی می کند.

موضوع همکاری بانک های بزرگ هم ظاهرا دیگر به فراموشی سپرده شده. این بانک ها پیغام دادند که به دلیل رفتار دوگانه آمریکایی ها نمی توانند ریسک سرمایه گذاری در ایران را بپذیرند بنابراین موضوع نقل و انتقال های مالی کماکان به عنوان مساله ای حل نشده باقی خواهد ماند. حال باید دید دولت یازدهم که زمانی رئیسش با خوشحالی اعلام کرد کشور را از رکود عبور داده و با برجام مشکلات سرمایه گذاری در ایران را از پیش پا برداشته چه راهکاری به جز خرید چند هواپیما در دستور کار قرار خواهد داد.

علیرضا تهرانی