اهمیت تولید واکسن‌های جدید از نظر پدافند غیر عامل

سردار غلامرضا جلالی در حاشیه همایش بزرگداشت روز ملی دامپزشکی که بعدازظهر چهارشنبه در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد، اهمیت موسسه رازی در پدافند غیرعامل را همچون وزارت دفاع توصیف و اظهار کرد: همانگونه که وزارت دفاع وظیفه دفاع و حراست از کشور را به عهده دارد، موسسه رازی نیز از از نظر جنگ زیستی و یبولوژیک دارای بیشترین اهمیت و بالاترین جایگاه است.

وی گفت:  موسسه رازی با دارا بودن آزمایشگاه های مجهز و نیروی متخصص یکی از مهمترین مراکز در مقوله جنگ زیستی به شمار می رود.

سردار جلالی افزود: بنابراین باید ساختار، تجهیزات و نیروی انسانی آن به لحاظ حاکمیتی کاملا حفظ شده و ظرفیت های آن را برای تحقیقات مدرن تر به کار برد.

وی واگذاری دانش فنی تولیدات موسسه رازی به بخش خصوصی را موجب توسعه تحقیقات جدید در این موسسه دانست و تاکید کرد: موسسه رازی از مجموعه های قدیمی و مهم کشور است و تصمیماتی که برای این مجموعه گرفته می شود از جمله واگذاری دانش فنی تولیدات به بخش خصوصی باید با رعایت ملاحظات امنیتی و دقت نظر باشد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با تاکید بر لزوم بهره برداری از ظرفیت های فراوان این موسسه برای تحقیق و تولید واکسن های جدید گفت: تولید واکسن های جدید در کشور از نظر پدافند غیر عامل اهمیت فراوانی دارد.

سردار جلالی همچنین در خصوص واردات واکسن طیور تصریح کرد: به هیچ وجه نباید واکسن هایی که توان تولید داخلی و کنترل فرایند تولید آن ها را داریم از خارج وارد کرد مگر در مواقعی که کشور با کمبود مواجه است.

وی گفت: در صورت واردات نیز باید آزمایشات مضاعف و کنترل شایسته ای روی واکسن های وارداتی اعمال شود تا هرگونه احتمال تهدید بیولوژیکی کشورمان از این جهت میان برود.

در آیین گرامیداشت روز ملی دامپزشکی که با حضور مسئولان مختلف کشوری برگزار شد از دامپزشکان و محققان نمونه تجلیل شد، دکتر عبدالحمید شوشتری رئیس بخش بیماری های ویروسی طیور موسسه رازی نیز در این همایش کشوری مورد تجلیل قرار گرفت و لوح تقدیر به وی اهداء شد.

«دامپزشکی، سلامت، توسعه پایدار» شعال امسال هفته دامپزشکی بود.

به گزارش خبرنگار مهر، موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در استان البرز، شهرستان کرج مستقر است.