صادرات ۳۴ میلیون دلاری کالا از سوی تعاونی‌های استان خراسان رضوی‌

علیرضا رشیدیان در دیدار با هیئت رئیسه تعاونی‌های خراسان رضوی با اشاره به صادرات 34 میلیون دلاری کالا از سوی تعاونی‌های استان در پنج ماهه نخست سال جاری، اظهار داشت: سال گذشته در مجموع حدود 140 میلیون دلار کالا  توسط تعاونی‌ها صادر شد.

وی به وجود هفت هزار و 702 تعاونی در استان با اشتغال 116 هزار و 267 نفر اشاره کرد و افزود: با توجه به انحلال تعاونی‌های غیرفعال در استان، هم اکنون 59 درصد تعاونی‌ها در حال فعالیت هستند؛ این در حالی است که میانگین این میزان در کشور 48 درصد است.

استاندار خراسان رضوی  تعاون را هدف اول دولت در بخش واگذاری امور غیر حاکمیتی به مردم دانست و بر لزوم کارآمدترشدن بخش تعاون تاکید کرد.

رشیدیان هدف گذاری صحیح امور تعاون را از الزامات توانمندسازی دانست و گفت: نمی‌توان با روزمرگی و حرکت‌های غیرکارشناسی تعاون را پویا کرد؛  لذا می‌طلبد که هدفگذاری‌ها با اندیشه علمی همراه باشد.

وی تاکید کرد: ایجاد اشتغال یکی از اهداف و برنامه‌های اصلی دولت است که در این راستا نقش و ظرفیت‌های تعاون بی بدیل و تعیین کننده است.

استاندار خراسان رضوی مشاوره، آموزش و هدایت جوانان مستعد کار را  از جمله ماموریت‌های بخش تعاون برشمرد و عدم غفلت از ظرفیت متراکم جوانان تحصیل کرده و در عین حال نیازمند شغل را خاطرنشان کرد.

رشیدیان تصریح کرد: در تشکیل تعاونی‌ها باید از نیروهای با تجربه در کنار نیروهای جوان استفاده شود تا میزان ریسک و خطر پذیری و انحراف تعاونی از اهداف ترسیم شده به حداقل کاهش یابد.

وی تعاونی‌ها را بی حاشیه‌ترین و امن ترین بخش اقتصاد دانست و افزود: در سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل باید این بخش برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی ایفای نقش کنند.

استاندار خراسان رضوی تشکیل تعاونی‌های توسعه ی روستایی را اقدام مبارکی دانست و اظهار داشت: بهترین گزینه برای مشارکت روستائیان، فعال شدن روستاها، توسعه درون زا، جلوگیری از مهاجرت های غیر ضروری و حل پدیده ی حاشیه نشینی، شکل گیری تعاونی‌ها است.

رشیدیان ظرفیت‌های موجود اتاق و بخش تعاون را بی نظیر و قابل توجه معرفی کرد و گفت: باید در تمام ابعاد فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تعاونی های فعال و تلاشگر داشته باشیم.

وی با بیان این که توسعه کشور باید بر اساس اقتصاد دانش بنیان شکل گیرد؛ تشکیل  تعاونی‌های دانش بنیان را مورد تاکید قرار داد.