مواضع شدید ترکیه علیه عراق

روزنامه الاخبار لبنان عامل افزایش تنش در بین عراق و ترکیه را به نامه‌ای ارتباط داده است که پیش از این از سوی اردوغان به العبادی نوشته شده و درخواست‌هایی در آن مطرح شده که این نامه با پاسخ تند و رد درخواست از سوی العبادی مواجه شده بود.

بنا به این گزارش، دلیل مصوبه جنجالی پارلمان ترکیه در ابقای یک ساله نیروهای این کشور در عراق و سوریه که خشم نمایندگان عراقی را برانگیخت و سخنان عجیب اردوغان در یک مصاحبه که گفته بود ما باید در موصل باشیم، به دلیل همین دست رد العبادی به سینه رئیس‌جمهور ترکیه است

الاخبار به نقل از منابع مطلع در دولت عراق نوشته است: اردوغان نامه‌ای را به واسطه یک شخصیت سیاسی بزرگ به العبادی نوشته و از او خواسته بود تا چیزی شبیه یک منطقه نفوذ برای ترکیه در استان نینوی در نظر گرفته شود.

همچنین در این نامه اردوغان از العبادی خواسته بود تا اجازه داده شود که افرادی خاص بتوانند از موصل فرار کنند که برخی فرماندهان و شخصیت‌های داعش و افرادی از ترکیه بین این اشخاص بودند.

به نوشته الاخبار، العبادی به تندی پاسخ این نامه را داده و اجابت درخواست اردوغان را محال و غیر ممکن دانسته است.

***

دولت ترکیه در 20 سپتامبر گذشته از پارلمان این کشور خواست تا حضور نیروهای ترکیه در عراق و سوریه را برای یک سال دیگر تمدید کند تا در صورت نیاز عملیات نظامی انجام شود و پارلمان نیز شنبه گذشته درخواست دولت را اجابت و آن را تصویب کرد.

وزارت خارجه عراق نیز روز دوشنبه در واکنش به صحبت‌‌های اردوغان درباره عملیات آزادسازی موصل گفت: رهبران ترکیه دست از مداخله و سخنان تحریک‌آمیز بردارند.

اردوغان در یک گفت‌و‌گوی مطبوعاتی گفته بود که نیروهای ترکیه حتما در عملیات موصل حضور خواهند داشت و ما اجازه نمی‌دهیم ترکیب مذهبی و مردمی موصل دستخوش تغییر گردد.

این اظهارنظرها سرانجام باعث شد تا روز سه شنبه (13 مهر) نیز پارلمان عراق با اکثریت قاطع خواستار خروج نیروهای ترکیه از شمال عراق و پایگاه بعشیقه شود و پارلمان عراق حضور نیروهای ترکیه در شمال استان نینوی و پایگاه بعشیقه را اشغالگری نامید.

فرماندهان الحشد العشبی همچون «هادی العامری» دبیرکل سازمان بدر و «ظافر الألقوشی» سخنگوی یگان «بابلیون» آمادگی الحشد الشعبی باری مقابله با نیروهای ترکیه را اعلام کرده‌اند.