واکسیناسیون 171 هزار رأس دام در برابر انواع بیماریها در شازند

حسین میرزایی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شازند در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری شازند ما ضمن تبریک روز 14 مهرماه مصادف با روز ملی دامپزشکی با بیان اینکه شعار امسال این روز، دامپزشکی، سلامت و توسعه پایدار است، گفت: دامپزشکی دارای دو جنبه مهم اقتصادی و بهداشتی است و در هر دو مورد نیز نقش تعیین کننده‌ای دارد. در حال حاضر سازمان دامپزشکی در بخش اقتصادی در حوزه دام و طیور با سازمان جهاد کشاورزی و در بخش بهداشتی با دانشگاه علوم پزشکی هماهنگی دارد.

 

وی افزود: از آنجائیکه هزینه های پیشگیری بسیارکمتر ازدرمان بوده، مبنای فعالیت های دامپزشکی براساس پیشگیری پایه گذاری شده است.

 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شازند بیان کرد: به منظور تحقق این هدف و برای کنترل و پیشگیری ازبیماریهای قابل انتقال از حیوان به انسان، طی یک سال گذشته تعداد بیش از 62 هزار رأس گوسفند و بز در برابر بیماری آبله، بیش از 51 هزار رأس دام سبک و سنگین در برابر بیماری شاربن، بیش از 20 هزار رأس دام سبک و سنگین در برابر تب برفکی و بیش از 38 هزار رأس دام در برابر طاعون نشخوار کنندگان کوچک واکسینه شدند.

 

 

میرزایی در خصوص نظارت بر بهداشت فراورده خام دامی و قرنطینه اظهار کرد: طی یک سال گذشته بیش از 13 هزار رأس دام سبک و سنگین با وزن تقریبی بیش از 1 هزار تن کشتار شده و در این مدت 203 تن محموله پروتئینی(گوشت قرمز، مرغ و ماهی) وارد شهرستان و 5 هزار و 679 تن محموله پروتئینی از شهرستان خارج شده است.

 

وی در خصوص طیور و آبزیان نیز عنوان کرد: در مدت یکسال گذشته نزدیک به 2 میلیون قطعه جوجه ریزی انجام و تعداد تلفات نیز در این مدت 249 هزار قطعه و همچنین مقدار بچه ماهی وارده به شهرستان 1 میلیون و 200 هزار قطعه و مقدار گوشت ماهی تولیدی 350 تن بوده است.

 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شازند در خصوص آموزش های برگزار شده در مدت یکسال نیز گفت: 65 مورد کلاس آموزشی بیماریهای مشترک برای دامداران، 15 مورد کلاس آموزشی با همکاری شبکه بهداشت و چاپ بنرو توزیع بروشور در سطح شهرستان در یکسال گذشته انجام شده است.

 

میرزایی یادآور شد: در خصوص خدمات حمایتی نیز 550 لیتر سم رایگان و 380 لیتر مواد ضدعفونی کننده بین دامداران توزیع شد.