طوسی: 79 نفر در ساحل مازندران غرق شدند

طرح‌های دریا چند سالی است که به استانداری مازندران واگذار شد و مسؤولان این نهاد به‌صورت جدی مباحث مربوط به دریا را پیگیری می‎کنند.

جدای از مشکلاتی که در سطح سواحل استان در ارتباط با ساماندهی دریا وجود دارد، بحث کاهش غریق چند سالی است که در پیشانی عملکرد مسؤولان و متولیان دریا قرار دارد و در کنار اقدامات انجام‌شده برای ساماندهی دریا بحث کاهش غریق نیز به‌صورت جدی‌تر از مشکلات و موانع مطرح می‎شود.

گاهی این آمار محل چالش بین نهاد اصلی تهیه و تنظیم آمارهای غریق در سطح دریا است و برخی مواقع تناقض آماری در بین اطلاعات رد و بدل شده وجود دارد.

از سوی دیگر پزشکی قانونی استان مازندران که در سال‌های گذشته به‌صورت ماهیانه و گاهی به‌صورت دو هفته یک‌بار بحث غرقی‌های دریا را در سطح رسانه منتشر و همین موضوع تا حدودی باعث رعایت جانب احتیاط توسط افراد استفاده‌کننده از دریا می‎شد، امسال تغییر رویه داده و تنها پس از اتمام طرح‌ دریا آمار نهایی را منتشر کرد.

اما چالش آماری که در ارتباط با غریق وجود دارد مربوط به دو اظهار متفاوت مدیرکل پزشکی قانونی مازندران و مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مازندران است.

عیسی قاسم‌طوسی مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مازندران در زمان اتمام طرح‌های دریا در گفت‌وگو با فارس از کاهش 8 درصدی غریق در سطح سواحل مازندران خبر داد اما پزشکی قانونی مازندران با رد اظهارات مدیرکل دفتر اجتماعی استانداری مازندران اعلام کرد که تفاوتی نسبت به تعداد افراد غرق شده سال گذشته و امسال وجود ندارد.

برای روشن شدن بیشتر این موضوع و اظهاراتی که مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مازندران و پزشکی قانونی مطرح کرد را در این گزارش منتشر می‎کنیم.

مدیرکل دفتر اجتماعی استانداری مازندران گفت: پرونده طرح‌های دریا با 79 غریق بسته شد.

عیسی قاسمی‌طوسی در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: همانند سنوات گذشته طرح‌های سامان‌دهی دریا از ابتدای خرداد ماه هر سال آغاز شده و تا پایان شهریور ماه ادامه پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای خردادماه امسال شاهد 79 غریق در دریای مازندران بودیم، اضافه کرد: این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته هشت درصد کاهش یافت.

اما مدیرکل پزشکی قانونی مازندران گفت: از ابتدای طرح‌های دریا تاکنون 86 نفر در سطح سواحل استان مازندران غرق شدند.

علی عباسی اظهار کرد: با توجه به غرق شدن 86 نفر در سطح سواحل استان میزان غرقی‌ها در سطح سواحل استان تغیر نکرد.

وی تعداد افراد غرق شده مرد در سطح سواحل را 79 نفر اعلام کرد و این در حالی است که به اذعان مدیرکل دفتر اجتماعی استانداری مازندران فقط 79 نفر در سطح دریا غرق شدند و از نظر دفتر امور اجتماعی استانداری مازندران این افراد جزو غرق‌شده‌ها به حساب نمی‌آیند.

اینکه بقیه افرادی که پزشکی قانونی در لیست غرق‌شده‌ها قرار دارد یا خیر را حتماً در روزهای آینده دفتر اجتماعی استانداری مازندران در ارتباط با آن صحبت می‎کند ولی به‌نظر می‎رسد که پزشکی قانونی مرجع رسمی است که اطلاعات آنها به‌عنوان سند رسمی تأیید می‎شود و مورد تأیید مجاری قانونی و افکار عمومی است.

اما انتظار مردمی این است که پس از تهیه آمار کم و کاستی‌ها مربوط به دریا به خوبی بررسی و نسبت به رفع کاستی‌ها در دریا اقدام شود، اقدامی که در این سال‌ها کمتر دیده شد و وضعیت دریا هر سال بدتر از پارسال بود.