به نقل از روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، آتش بس در سوریه که آمریکا و روسیه به صورت غیر مستقیم در مورد آن به مذاکره پرداختند به شکست انجامید.

این مشکل زمانی تشدید شد که نیروهای هوایی آمریکا حدود 60 سرباز دولت سوریه را با حمله هوایی به کشتن دادند.

پس از این حادثه روسیه نیز حمایت خود از رژیم بشار اسد را بیشتر کرد و شهر حلب را که تحت اشغال مخالفان و تروریست های سوریه بود را آماج بمب های خود قرار داد.

کمتر از یک و ماه نیم پس از توافق صلح سوریه، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که آمریکا مذاکراتی را که روسیه در حال احیای آن است ادامه نخواهد داد.

این شکست که با تصاویر دلخراشی از حلب همراه بود آمریکا را مصمم تر کرد تا سیاست سخت تری در مورد سوریه در پیش بگیرد. در مناظره اخیر انتخاباتی میان معاونین ترامپ و کلینتون نامزدهای انتخابات آمریکا نیز بر  اجرای سیاست های شدید تر در سوریه تاکید شد. 

اما حقیقت این است که دیگر خیلی دیر شده است که آمریکا بخواهد سیاست های عمیق تری را در سوریه اعمال کند زیرا خطر یک جنگ بزرگ وجود دارد. هدف اصلی باید کاهش تنش و تلفات باشد نه افزایش آن.

گرچه روسیه مستقیما حمایت از اسد را تکذیب می کند اما کاملا مشخص است که مسکو به دنبال حمایت اسد و منافع خود در سوریه است. روسیه هم از لحاظ نظامی و هم از لحاظ دیپلماتیک در سازمان ملل و شورای امنیت از اسد حمایت کرده است.

چیزی که روشن است این است که سیاست های روسیه و اسد کاملا با سیاست هایی که آمریکا خواهان اجرای آن در سوریه است تفاوت و تناقض دارد. از این روی مداخله هرچه بیشتر در سوریه نه تنها به برقرای صلح در این کشور کمک نمی کند بلکه موجب افزایش تلفات و درگیری ها در سوریه خواهد شد.