حتما تا کنون در رابطه با هوش یا آی کیو زیاد شنیده اید. نوعی از هوش هم وجود دارد که به آن هوش هیجانی می گویند. در این رابطه هم مطالب زیادی وجود دارد. اما امروز می خواهیم در رابطه با نوعی از هوش با نام «هوش پول ساز»: با شما سخن بگوییم که به احتمال زیاد، کمتر درباره آن شنیده اید.

هوش پول ساز چیست؟

هوش پول ساز مجموعه ای از مهارت هاست که به به‌دست آوردن پول بیشتر منجر می شود. به همین راحتی! بخشی از این هوش ذاتی و بخش مهمی از آن اکتسابی است. بخش های ذاتی این هوش چندان قابل تغییر نیست مانند «قدرت حافظه»، اما بخش های اکتسابی آن می تواند به عنوان مهارت فراگرفته شود.

 در این نوشتار درصددیم به مولفه های اکتسابی هوش پول ساز بپردازیم. برخی از این مولفه ها را در ادامه خواهید خواند.

 

مولفه اکتسابی هوش پول ساز

1-خیال پردازی

واقعا تصور می کردید که خیال پردازی مهم ترین مولفه هوش هیجانی باشد؟ اگر تا کنون به خیال پردازی هایتان اهمیت نمی دادید، از این پس بدانید افرادی که خیال پردازی بیشتری دارند احتمال بیشتری وجود دارد بتوانند یک کار و ایده جدید خلق کنند. بسیاری از ایرانی ها قدرت خیال پردازی خوبی دارند؛ اما تنها افراد معدودی به آن اهمیت می دهند و بیشتر بی تفاوت از کنار آن می گذرند. حتی بسیاری از افراد آن را چیز بدی می دانند! تفاوت افراد موفق در این است که به خیال پردازی هایشان جامه عمل می پوشانند. شما هم اکنون چه خیالی در ذهن دارید؟

 

2-خلاقیت

یکی از مهم ترین مولفه های هوش پول ساز خلاقیت است. روزگاری برای کسب درآمد بالا چندان به خلاقیت نیاز نبود اما امروزه با افزایش جمعیت و رقابت در زمینه های مختلف شغلی و اجتماعی، نیاز به این ویژگی بیشتر احساس می شود. مهم نیست که در چه شغلی مشغول به کار هستید. مهم این است که در شغل مورد نظر حرف تازه ای برای گفتن داشته باشید و با خلاقیت به نیاز جامعه ای که در آن زندگی می کنید توجه کنید. نکته بسیار جالب این که هرچه بیشتر تحت فشار باشید، امکان بیشتری وجود دارد که افکار خلاقانه به سراغتان بیاید. اگر در موقعیت سخت زندگی قرار گرفته اید می توانید از آن به عنوان فرصتی برای پیشرفت استفاده کنید. بیشتر افرادی که در موقعیت شغلی با حقوق ثابت قرار می گیرند، خلاقیت خودشان را از دست می دهند و تنها زمانی انسان وادار به استفاده از قابلیت های عالی ذهنش می شود که در شرایط سخت قرار بگیرد. شما الان در چه وضعیتی قرار دارید؟ آیا به دنبال تغییر در زندگیتان می گردید یا پشت میز لم داده اید؟

 

3-علاقه

اگر به کاری اشتغال دارید که علاقه ای به انجام آن ندارید، هم اکنون از آن کار دست بکشید! تعجب می کنید!؟ شاید غیر منطقی به نظر برسد اما افراد کمی هستند که این گونه فکر می کنند و این افراد همان معدود افرادی هستند که پول به سراغشان می آید. وقتی از کاری که به آن علاقه ندارید، دست می کشید، تمام انرژیتان صرف یافتن راهی برای یافتن شغل مورد علاقه تان می شود و جالب اینجاست که تمام ذهنتان درگیر این می شود که چه کاری برایتان مناسب تر است. در چنین موقعیتی وقت و انرژی بیشتری برای فکر کردن به علاقه مندی هایتان خواهید داشت. به اطرافیانتان توجه نکنید که ممکن است از شغلشان لذت نمی برند و سال هاست به آن مشغولند. شغل ابزاری است برای رشد کردن انسان، نه فقط یک امنیت مالی سطح پایین برای اسارت انسان.

 

4-جسارت

این ویژگی افرادی است که ترس‌هایشان را شناخته و بر آن غلبه کرده اند. ترس ها بزرگ ترین موانع رهایی و پیشرفت انسان هستند. انسان های بزرگ با ترس هایشان مواجه می شوند و انسان های ضعیف از آن فرار می کنند. بیشتر ما فکر می کنیم که این ترس است که از ما محافظت می کند در حالی که آنچه از ما محافظت می کند نیرویی به نام «عشق» است. عشق همان جسارت خواستن چیزی است بدون این که از مواجه شدن با آن بترسید. انسانی که همیشه برای داشتن امنیت در لاک خودش فرو می رود، فرصتی برای مشاهده و کشف دنیای پیرامونش نخواهد داشت.

 

5-تمرکز

حال که هدفتان را مشخص کرده اید کافی است بر آن متمرکز شوید. مانند ذره بینی عمل کنید که اشعه خورشید را بر نقطه ای جمع و قدرت و حرارت آن را چندین برابر می کند. به عوامل مزاحم اجازه ندهید به ذهنتان وارد شوند. تمام ابزار لازم برای رسیدن به هدفتان را جمع آوری کنید و تا رسیدن به هدف دست از تلاش برندارید. از تجربه هایتان پله هایی برای بالا رفتن بسازید و هرگز از شکست خوردن نترسید. بگذارید دشمنانتان آنقدر شکست هایتان را ببینند که خودشان برایتان آرزوی موفقیت کنند!