برانکو ایوانکوویچ در راه افشین قطبی

پرداخت مالیات، شخص، شغل و یا گروه خاصی را نمی شناسد و قانون مالیات برای تمام افراد جامعه اجرا می شود. یعنی هر فردی در جامعه بنا بر درآمدی که در طول یک سال کسب می کند ملزم به پرداخت مالیات بر درآمد است. یکی از مهم ترین اشخاصی که اخیرا درباره مالیات پرداختی اش به دولت خبرساز شده، ترامپ نامزد ریاست جمهوری آمریکاست که متهم به فرار مالیاتی است و حتی این موضوع او را در رقابت با دیگر کاندیدای ریاست جمهوری یعنی هیلاری کلینتون به چالش بزرگی کشیده است.

درباره فوتبالیست های بزرگ هم می توان از لیونل مسی و نیمار نام برد که طی سالیان اخیر به فرار مالیاتی متهم شده اند و بارها در دادگاه های مالیاتی اسپانیا برای پاسخگویی حاضر شده اند.

قانون درباره قرارداد بازیکنان شاغل در فوتبال ایران می گوید که بازیکن یا مربی هر تیم باشگاهی موظف است خود نسبت به پرداخت مالیات اقدام کند. اما بسیاری از باشگاه های فوتبال ایران حین انعقاد قرارداد، با گنجاندن بندی در متن قراداد پرداخت مالیات را بر عهده می گیرند که در بسیاری از موارد نسبت به پرداخت آن اقدامی صورت نمی گیرد. شاخص ترین و یا شاید خبرسازترین مورد در اینگونه عقد قراردادها افشین قطبی بود.

مربی که به دلیل همین بدهی مالیاتی (که البته به دلیل تاخیر در تادیه رقم بدهی مالیاتی اش سرسام آور شده است) حتی برای خاکسپاری مادر مرحومه اش هم نتوانست به ایران سفر کند. کارلوس کی روش هم درباره مالیات پرداختی اش به چنین مشکلی دچار شده و پس از بازگشت از یک سفر خارجی گذرنامه اش در فرودگاه امام خمینی(ره) تهران ضبط شد. از این دست موارد در میان بازیکنان و مربیان لیگ برتری هم از نوع خارجی و هم داخلی بسیار است.

این موضوع تقریبا برای همه خارجی های فوتبال کشور صدق می کند و پرونده های مالیاتی آنها همچنان مفتوح است. اداره مالیات که دست خود را از رسیدن به مبلغ مالیات بازیکنان و کادرفنی پرسپولیس کوتاه می دید در یک اقدام قانونی از باشگاه پرسپولیس شکایت و حساب مربوط به این باشگاه را مسدود کرد.

خبر و اقدامی که البته زیاد طول نکشید و شنیده ها حاکی از آن است که با تماس وزارت ورزش و رایزنی با وزارت اقتصاد مشکل به طور موقتی و البته مصلحتی حل شده و حساب باشگاه پرسپولیس مجددا باز می شود.

این اتفاق برای باشگاه استقلال هم افتاده است.حساب باشگاه استقلال هم بنا به شکایت سازمان امور مالیاتی مبنی بر بدهی ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومانی مسدود شد که البته درست مثل باشگاه پرسپولیس با میانجگری وزارت ورزش مجددا در دسترس باشگاه قرارگرفت.

در روزهای اخیر هم خبرهای شنیده شده حول و حوش باشگاه ذوب آهن حاکی از آن است که پاسپورت جری بنگستون مهاجم هندوراسی این باشگاه به دلیل بدهی مالیاتی اش از زمان حضور در باشگاه پرسپولیس ضبط شده است. مسئولان باشگاه ذوب آهن پس از اطلاع از ممنوع الخروجی این مهاجم خارجی و بدلیل نیاز به حضور وی در رقابت های جام باشگاه های آسیا به اداره مالیات مراجعه می کنند و مسئولان مربوطه اقدام به ضبط پاسپورت وی می کنند.

در قراداد جری با باشگاه پرسپولیس هم, پرداخت مالیات بر عهده ی باشگاه بوده و جری بنگستون مثل بیشترِ بازیکنان ِ شاغل در لیگ ایران به این تصور که مالیاتش پرداخت شده  ,پیگیر وضعیت مالیاتی خود نبوده است.حال اما او مانده و ۱۶۰ میلیون بدهی مالیاتی و پاسپورتی که دیگر دستش نیست.اقدامی که می تواند برای اخذ مجوز کار او هم دردسرساز شود.مسئولان مالیاتی درباره چگونگی رفع ممنوعیت خروجی بنگستون درخواست ۸۵ میلیون از بدهی مالیاتی اش را کرده اند که موضوع مطالبه باشگاه ذوب آهن از باشگاه پرسپولیس هم همین مبلغ است.

 عدم جذب گابریل(هافبک سابق باشگاه پرسپولیس) که چند باشگاه لیگ برتری برای جذبش در ابتدای این فصل تمایل نشان دادند هم همین بدهی های مالیاتی باشگاه پرسپولیس است. گابریل در مذاکرات مدعی شده است که در صورت بازگشت به ایران احتمالا پاسپورتش ضبط و خروجش از ایران منوط به پرداخت مالیات وی توسط باشگاه پرسپولیس می شود .اقدامی که انجامش از طرف باشگاه پرسپولیس امری بعید بنظر می رسد.

 اما چرا در مورد برانکوایوانکوویچ و یا شاید دیگر خارجی های پرسپولیس این اتفاق نمی افتد؟ برانکویی که با توجه به قرارداد  سنگین و میلیاردی اش قطعا مالیاتی با رقم بالا هم خواهد داشت.یکی از مسئولان مربوطه در پاسخ گفته است که پرونده مالیاتی برانکو با پرداخت های هدفمند و البته با رقم های بسیار پایین تر از رقم اصلی (به طور مثال پرداخت ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان در مقاطع چندماهه) به کارگروه مالیاتی فرستاده می شود. یعنی باشگاه پرسپولیس هربار که موعد پرداخت مالیات برانکو(و احتمالا دیگر خارجی های شاغل در این تیم) می شود با پرداخت هایی با مبلغ کم و درخواست تشکیل کارگروه مالیاتی موضوع پرداخت را سه یا چهار ماه به تعویق می اندازد. این پروسه احتمالا تا انتهای دوره مربیگری برانکوایوانکوویچ ادامه خواهد داشت و برانکو می تواند بدون مشکل بین مقصدهای خروجی اش در تردد باشد و شاید در انتهای قرارداد راه افشین قطبی را برود. این نکته حائز اهمیت است که طبق گفته مسئول مربوطه در اداره مالیات تاخیر در تادیه مالیات باعث جریمه تاخیر می شود که این جریمه به صورت تساعدی افزایش پیدا می کند که خود حجم عظیمی از بدهی های افزوده را به باشگاه پرسپولیس تحمیل می کند و بی توجهی مسئولان پرسپولیس به این موضوع تعجب آور است.

باشگاه هایی که به خودی  خود با عدم پرداخت مبلغ قرارداد بازیکنان و مربیان داخلی و خارجی این حجم از بدهی را بر دوش مدیران بعدی می گذراند با عدم پرداخت مالیات هم گره کار را کورتر خواهند کرد.

در کشوری که پرداخت مالیات در طی سال های اخیر سفت و سخت گرفته می شود و مردم عادی در پرداخت مالیات ها هر سال رکوردشکنی می کنند اینگونه روش های برای فرار از پرداخت مالیات عجیب و ناباورانه است. حتی شنیده ها حاکی از این است که این باشگاه ها ۳درصد کسورات مالیاتی مصوب را در دریافتی های بازیکنان منظور می کنند ولی به حساب اداره مالیات واریز نمی کنند که در نهایت هم هیچکس نمی داند این رقم قابل توجه از ۳ درصد کسورات بابت مالیات در این باشگاه ها به کجا می رود.

درباره صحت این موضوع می توان به مصاحبه چندسال قبل مرحوم هادی نوروزی اشاره کرد.هادی در آن مصاحبه می گفت:  «طی ۷ سالی که بازیکن پرسپولیس هستم، مسئولان باشگاه در ابتدای هر فصل چند درصد از قرارداد مرا به عنوان مالیات کسر کرده‌اند اما هرگز پولی به اداره مالیات نداده‌اند. به معنای دیگر، پول از قرارداد من بابت مالیات کسر شده ولی باشگاه، آن پول را نه به من داده است و نه به اداره مالیات.»

اینکه چگونه حساب مسدود شده باشگاه پرسپولیس و استقلال مجددا در دسترس قرار می گیرد، اینکه چگونه بدهی های مالیاتی سرسام آور این دو باشگاه (و قطعا سایر باشگاه های بدهکار) روندی رو به رشد دارد و خم به ابروی مدیران این باشگاه ها نمی آید،  اینکه چگونه این دو باشگاه با این همه بدهی مالیاتی (که بیت المال محسوب می شود) هنوز اجازه ی فعالیت دارند، اینکه درصدهای کسر شده از بازیکنان و مربیان در ابتدای فصل کجا می رود و اینکه این بازیکنان خارجی در بازگشت به کشورهایشان چه تعریفی از قانون مالیات و نحوه برخورد ما با این بازیکنان  برای مردمشان دارند نکاتی است که مستلزم توجه ویژه است.