ژان مارک آیرو، وزیر خارجه فرانسه، مدعی شد بشار اسد با تروریسم مبارزه نمی‌کند، بلکه تروریسم را تغذیه می‌کند. 

 

وی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: «با توجه به مسئولیتی که جامعه بین‌الملل در زمینه تضمین صلح، تامین امنیت بین‌المللی و حمایت کردن از مردم غیر نظامی بر عهده شورای امنیت سازمان ملل گذاشته است، لازم است هر چه سریع‌تر این شورا قطعنامه‌ای مبنی بر برقراری فوری آتش بس به تصویب برساند.» 

 

وزیر خارجه فرانسه افزود: «استفان دی می‌ستورا، فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور سوریه، هشدار داده است که چنانچه وضع کنونی شهر حلب ادامه داشته باشد، تخریب کامل این شهر قطعی است و از آن تنها ویرانه‌ای باقی خواهد ماند و ما نیز در تخریب حلب تا پایان سال مشارکت داشته‌ایم.» 

 

آیرو تصریح کرد: «استفان دی می‌ستورا با ارسال این پیام، شورای امنیت سازمان ملل را خطاب قرار داده است و چنانچه ما اقدام نکنیم از شهر حلب، مشتی ویرانه باقی خواهد ماند و در تاریخ از آن به عنوان شهری یاد خواهد شد که ساکنانش آن را‌‌ رها کردند.» 

 

وی در ادامه گفت: ۱۵ روز از زمانی که من به عنوان وزیر خارجه فرانسه از شورای امنیت درخواست برقراری آتش بس فوری در حلب را نمودم می‌گذرد.» 

 

وزیر خارجه فرانسه در اظهاراتی مدعی شد: «پس از توافق آتش بس شکست خورده، رژیم سوریه با خشونت و شدت تمام اهدافش در این شهر را مورد حمله قرار داده است. این اهداف چیزی جز مبارزه با تروریسم نباید باشد، ولی در حال حاضر این هدف به تسلیم نمودن شهر حلب بدل شده است. در داریا، حلب، حما تاکتیک رژیم سوریه یکی است و آن بمباران بدون تبعیض این شهر‌ها است. این بمباران‌ها در ‌‌نهایت به تخریب روشمند و منظم زیر ساخت‌های شهری منجر خواهد شد، تا حداکثر رنج و درد به مردم این شهر‌ها تحمیل شود.» 

 

آیرو در ادامه اظهارات بی‌اساسش ادعا کرد: «حامیان و هم پیمانان دولت دمشق در عملیاتشان درمورد هدف قرار دادن منظم و دائمی بیمارستان‌ها و پرسنل و کارکنان درمانی یک هدف را دنبال می‌کنند، و آن تسلیم نمودن مبارزان و مجبور کردن ساکنان شهر به ترک خانه‌های خود است؛ و این کار چرخه‌ای ویرانگر است که به تصفیه نژادی منتهی خواهد شد.» 

 

وی در اظهاراتی مغرضانه گفت: «زمان آن است تا جامعه بین الملل به مسئولیت خود عمل نماید. رژیم سوریه و حامیان آن مدعی مبارزه با تروریسم هستند، من با قاطعیت می‌گویم، بشار اسد نه تنها با تروریسم مبارزه نمی‌کند بلکه وی تروریسم را تغذیه می‌کند. او اهداف مخالفان «میانه‌رو» را مورد حمله قرار می‌دهد و تنها روزنه امید سوریه متحد و دارای صلح و آرامش را نابود می‌‌کند! شورای امنیت سازمان ملل باید تصمیمی ساده و شفاف بگیرد و آن تصمیم گیری برای نجات دادن شهر حلب و پایان دادن به تمامی بمباران‌هایی است که از سوی رژیم سوریه و متحدانش صورت می‌گیرد.» 

 

وزیر خارجه فرانسه اضافه کرد: هفته گذشته فرانسه با همراهی اکثریت اعضای شورای امنیت پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به این شورا ارائه نمود که بر اساس آن، ویژگی غیر قابل قبول اقدامات سرکوب کننده رژیم بر ضد مردم خود را مورد تاکید قرار می‌دهد. وزیر خارجه فرانسه ادامه داد: «این پیش نویس تمامی تصمیماتی که شورای امنیت از ابتدای این بحران اتخاذ کرده است را یادآور می‌شود و راه حل سیاسی بلند مدت، که همانا مبارزه با تروریسم است را محقق خواهد کرد.»