واکنش اولاند به وتو پیش‌نویس قطعنامه پاریس

 در شرایطی که روسیه از پیش از تصمیم خود برای وتوی قطعنامه پیشنهادی فرانسه درباره حلب خبر داده بود، رئیس‌جمهور فرانسه روز شنبه طی اظهاراتی اعلام کرد که کشور وتو کننده قطعنامه پیشنهادی فرانسه درباره حلب سوریه در نگاه جهان کشوری بی‌اعتبار خواهد شد.

به نوشته روزنامه فرانسوی فیگارو، «فرانسوآ اولاند» دیروز شنبه طی اظهاراتی اعلام کرد: «کشوری که قطعنامه پیشنهادی فرانسه درباره آتش‌بس در حلب سوریه را وتو می‌کند، در نگاه جهان بی‌اعتبار شده و به عنوان مسئول ادامه خشونت‌ها در این شهر شناخته خواهد شد.»

شورای امنیت سازمان ملل اواخر وقت دیروز شنبه هر دو قطعنامه پیشنهادی در مورد حلب را رد کرد. روسیه می‌گوید که قطعنامه فرانسه در پی فراهم کردن شرایط امن برای جبهه النصره در حلب بود و به همین دلیل با آن مخالفت کرد.

یکی از این قطعنامه‌ها را فرانسه و دیگری را روسیه ارائه کرده بود. هرچند در هر دو این قطعنامه‌ها، از طرف‌های درگیر در حلب خواسته شده بود توافق رفع مخاصمه را اجرایی کرده و دسترسی‌های انسانی را فراهم کنند، اما در قطعنامه پیشنهادی پاریس، پیش شرط اصلی توقف حمله هوایی به حلب بود.

قطعنامه پیشنهادی فرانسه را روسیه وتو کرد و قطعنامه پیشنهادی مسکو هم به دلیل مخالفت کشورهای غربی، رأی کافی نیاورد.

بر اساس این گزارش، شهر حلب از 5 سال پیش تاکنون صحنه اصلی درگیری‌ها و مناقشات مرگبار در سوریه است که درگیری‌های در آن طی روزهای اخیر تشدید شده و جامعه بین‌المللی پیوسته در حال ابراز نگرانی از تلفات غیرنظامی بالای ناشی از خشونت‌ها در این شهر است.

«ویتالی چورکین» نماینده روسیه در سازمان ملل روز جمعه در گفت‌وگو با رسانه‌ها در مقر شورای امنیت در نیویورک، در خصوص احتمال استفاده مسکو از حق وتوی خود گفته بود که مسکو قطعنامه پیشنهادی پاریس را وتو خواهد کرد و  نمی‌توانیم اجازه دهیم چنین قطعنامه‌ای تصویب شود.