زمان آغاز عملیات آزادسازی استان نینوا از چنگ داعش نزدیک است اما هنوز موانع واقعی همچون حضور نظامی ترکیه در این منطقه وجود دارد.

نیروهای بسیج مردمی بار دیگر به یگان‌های نظامی ترکی که در پایگاه بعشیقه در جنوب موصل مستقر هستند هشدار دادند که هدف آتش نیروهای عراقی قرار خواهند گرفت این در حالی است که ترکیه با بی اعتنایی به همه اعتراض‌ها از مشارکت نیروهایش در عملیات موصل سخن گفته است.

«جواد الطلیباوی»، یک فرمانده بسیج مردمی عراق در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: نظامیان ترکیه در خاک نینوا هدف مشروع نیروهای امنیتی عراق خواهند بود و با آنها مثل داعش برخورد می شود.

پارلمان عراق حضور نیروهای ترکیه در جنوب موصل را اشغالگری خوانده و حیدر العبادی، نخست وزیر عراق  نیز درباره اقدامات آنکارا در کشیدن به جنگ منطقه ای هشدار داده است.

الطلیباوی افزود: نیروهای بسیج مردمی در عملیات پیش بینی شده در موصل حضور خواهند داد و نقشی اساسی در مبارزه با داعش را ایفا خواهند کرد.

وی شعار نیروهای بسیج مردمی در نبرد موصل را  «یا منصور امت» خواند و گفت:  به رغم عقده برخی طرف‌ها نسبت به حضور بسیج مردمی در عملیات موصل اقتدار و کفایت بسیج را به همگان ثابت خواهیم کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه خواستار حذف بسیج مردمی از عملیات موصل شده و معتقد بود که موصل باید توسط عرب های اهل تسنن آزاد شود.

«حسن شبیب»، عضو شورای استانی نینوا در شمال عراق نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس نبرد آزادسازی موصل را بسیار نزدیک خواند و گفت: به زودی مردم نینوا از ظلم تروریست‌ها نجات می‌یابند .

وی افزود: همه یگان‌های نظامی ارتش عراق در داخل استان در آماده باش کامل به سر می‌برند و ساعت صفر آغاز عملیات بسیار نزدیک است.

شبیب گفت: بخش قانون گذاری و اجرایی دولت محلی نینوا طرحی را برای حفاظت از جان غیرنظامیان و تامین مایحتاج ضروری آوارگان تدارک دیده است.

عضو شورای استانی نینوا همچنین از درگیری مسلحانه بین عناصر داعش در شهرک الخضر نینوا خبر داد که با کشته شدن چندین تن از آنها همراه شده است.

 بغداد نیز این روزها شاهد برگزاری نشست‌های فشرده فرماندهان امنیتی و نظامی عالی رتبه ارتش عراق و بسیج مردمی برای وضع آخرین ساز و کارهای اجرای عملیات موصل است علاوه بر اینکه فرماندهانی از ارتش عراق با سفر به اربیل، مرکز منطقه کردستان عراق با مقامات این منطقه درباره عملیات ازادسازی موصل و همکاری نیروهای پیشمرگه کُرد رایزنی کرده‌اند.

موصل که پایتخت داعش در عراق محسوب می‌شود، شهری در شمال کشور عراق و مرکز اداری استان نینوا است. موصل با بیش از یک میلیون نفر جمعیت سومین شهر بزرگ عراق پس از بغداد و بصره است.

موصل از 10 ژوئن 2014 در کنترل داعش قرار دارد. شهر اصلی موصل در ساحل غربی دجله قرار گرفته در حالی که شهر باستانی نینوا در دوران آشور در سمت شرقی بوده‌است. بیشتر مردم شهر عرب هستند اما اقلیت‌های قابل توجه کرد، ترکمن و آشوری نیز در شهر زندگی می‌کنند.

جمعیت شهر در سال 2008 به یک میلیون و هشتصد هزار نفر رسیده بود اما در سال 2014 حدود نیم میلیون نفر آواره شدند هرچند هنوز هم جمعیت مردم شهر که زیر یوغ داعش با همه مصیبت ها دست و پنجه نرم می‌کنند بیش از یک میلیون نفر است.