تاثیر پرسپولیس و استقلال در نتایج تیم ملی فوتبال ایران

 برخی به درستی و برخی هم با هدف می‌کوشند که توانایی‌های تیم ملی ایران و رکورد شکست ناپذیری این تیم مقابل تیم های آسیایی را ماحصل کار پرسپولیس در لیگ برتر ایران بدانند، ادعایی که اصلا غلط نیست اما جزو وظایف باشگاه هاست.

دور قبلی صعود به جام جهانی، این وظیفه را که ساختن اسکلت اصلی تیم ملی بود، استقلال بر عهده گرفته بود. تیم آن روزهای استقلال متشکل از تیموریان، نکونام، منتظری، صادقی، بیک زاده، خسرو حیدری و در مقاطعی جباری و میداوودی و قاضی بود.

استقلال در دوره قبل بهتر از دیگر تیم ها این وظیفه را انجام داده بود و حالا هم پرسپولیس این مسیر را طی می‌کند و تاثیر کم گل خوردن این تیم «پرسپولیس در لیگ برتر تا کنون تنها دو گل دریافت کرده است» در تیم ملی به وضوح مشهود است.

البته باید تاکید کرد که این رابطه مثل اتوبان یک طرفه نیست و همانقدر که پرسپولیس شاکله تیم ملی را ساخته است، تیم ملی هم با در اوج نگه داشتن ملی پوشان به پرسپولیس کمک خواهد کرد.

این اتفاقی است که بایرن در آلمان، بارسلونا و رئال مادرید در اسپانیا، پاریسن ژرمن در فرانسه و منچسترها و لیورپول و آرسنال در انگلستان دارند و شاکله تیم ملی را در کوران مسابقات حفظ می کنند و بازیکنان را هماهنگ می‌کنند.

کی روش هم این نکته را می داند و آن را درک می کند. او دقیقا می‌کوشد که ساختار تیمش از روی بهترین باشگاه در شرایط مختلف ساخته شود و در شرایط برابر شاید ترجیح می‌دهد که بازیکن منتخبش از باشگاهی باشد که تعداد بیشتری بازیکن در تیم ملی ایران دارد.

شاید مدت‌ها بود که اثر این دو تیم بر اسکلت فوتبال ایران کم رنگ‌تر شده بود حتی خود برانکو هم در دوره مربیگری اش در تیم ملی ایران بیش از این دو تیم، بازیکنانش را از فولاد به تیم ملی می‌برد و اتفاقا آن روزها خیلی ها به وی خرده می گرفتند اما در آن مقطع هم آن کار درست بود چون بخش بزرگی از هماهنگی ها و اتحاد ها در باشگاه انجام می‌شود و سرمربی تیم ملی مسیر را از نو و از اول نمی‌سازد و راه را ادامه می‌دهد.

همین امروز پرسپولیس با شش بازیکن در تیم ملی که ۵ بازیکن آنها فیکس هستند بیشترین تاثیر را در تیم ملی نشان داده اند و البته وقتی به جایگاه این تیم در جدول رده بندی نگاه می کنیم یا حتی وقتی به تعداد گل های خورده این تیم می نگریم متوجه می شویم که این ارتباط کاملا معنی دار است.

علیرضا بیرانوند، سید جلال حسینی، محمد انصاری، رامین رضائیان، مهدی طارمی و وحید امیری ۶ ملی پوشی هستند که از باشگاه پرسپولیس تیم ملی ایران را در راه جام جهانی روسیه همراهی می‌کنند.