سال تحصیلی ۹۶ - ۹۵ و معضل مدارس فرسوده

طبق اعلام مسئولان آموزش و پرورش یک‌سوم مدارس کشور تخریبی هستند و علی‌اصغر فانی وزیر آموزش‌وپرورش وضعیت مدارس فرسوده کشور را اینگونه توصیف می‌کند «یک سوم از فضای آموزشی  کشور استاندارد نیست و یک زلزله 5 ریشتری می‌تواند آنها را تخریب کند.»

 همچنین اغلب مدارس روستایی قدمت بسیار بالایی دارند و هر لحظه امکان فرو ریختن ساختمان مدرسه وجود دارد. بیشترین مدارس تخریبی در استان سیستان و بلوچستان قرار دارند به‌گونه‌ای که حدود 18 هزار کلاس درس در این استان وجود دارد که 6 هزار کلاس درس تخریبی است.

محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در خصوص مدارس فرسوده در کشور می‌گوید: در کل کشور حدود 120 هزار کلاس درس نیاز به تعمیر، بازسازی و تخریب دارد همچنین مدارس کپری در جنوب استان کرمان و سیستان‌ و بلوچستان بیشتر است. 120 هزار کلاس درس در کشور فرسوده هستند و با کوچک‌ترین حادثه‌ای تخریب و بر سر دانش‌آموزان آوار خواهند شد.

تهران نیز دارای مدارس فرسوده زیادی است به‌گونه‌ای که 30 درصد ساختمان‌های مدارس که حدود 10 هزار کلاس درس را شامل می‌شود فرسوده است و نیاز به تخریب و نوسازی دارد.

مرتضی رئیسی، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به اینکه 107 هزار واحد آموزشی با 530 هزار کلاس درس در بخش دولتی داریم، گفت: 30 درصد مدارس کشور به تعداد 120 هزار کلاس درس نیازمند تخریب،‌ بازسازی و مقاوم سازی هستند و 10 هزار میلیارد تومان یعنی سه میلیارد دلار برای تخریب، بازسازی و مقاوم سازی مدارس نیاز است.

وی افزود:‌ بیشترین نگرانی ما در رابطه با کلاس‌های خشتی و گلی است که 1350 کلاس را شناسایی کرده‌ایم و 50 درصد آنها در استان سیستان و بلوچستان قرار دارند. در سال 95، یک هزار و 600 میلیارد تومان اعتبار مصوب داریم که 90 درصد آن صرف ایمنی مدارس می‌شود.

رئیسی گفت:‌700 میلیارد تومان برای تخریب، بازسازی و مقاوم سازی مدارس و 480 میلیارد تومان برای استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس هزینه می‌شود، به دلیل شرایط بد اقتصادی کشور به جز اعتبار استانداردسازی سیستم گرمایشی که در هفته‌‌های اخیر پرداخت شد سایر منابع پرداخت نشده است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بیان کرد:‌مسئولان سازمان مدیریت نوید داده‌اند که در نیمه دوم سال اعتبارات تخصیص یابد.