26 خرداد سایت خبری جهان نیوز به مدیرمسئولی پرویز سروری، عضو شورای شهر تهران با تصمیم هیئت نظارت بر مطبوعات توقیف شد.
 
جهان نیوز بر خلاف خبرگزاری موج که با تصمیم کمیته دبیرخانه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مسدود شده، توسط هیأت نظارت بر مطبوعات توقیف شد و باز هم بر خلاف موج که سخنگوی قوه قضائیه علت توقیف آن را شاکی خصوصی اعلام کرد، هیچگاه علت توقیفش مشخص نشد.
 
در مدتی که از توقیف جهان نیوز می گذرد، پرویز سروری بارها اعلام آمادگی برای حضور در دادگاه جهت رسیدگی به پرونده جهان نیوز را داشته است.
 
حال پرویز سروری در گفت وگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان خبر از برگزاری دادگاه این سایت خبری در تاریخ 16 آبان ماه می دهد.
 
وی در عین حالا از تلاش های خود مبنی بر گرفتن دستور موقت جهت فعالیت تا زمان دادگاه سخن گفت.
 
زاکانی: جهان نیوز وابسته به من نیست
 
بعد از انتشار خبر توقیف جهان نیوز، علیرضا زاکانی، نماینده سابق مجلس و مدیرمسئول هفته‌نامه پنجره که پیش از این گفته می‌شد امتیاز سایت خبری جهان‌نیوز را دارد، در نخستین واکنش به توقیف این سایت خبری ضمن رد انتساب این رسانه به خود، به خبرنگاران گفت: «در این موضوع دو خطا صورت گرفته است؛ یکی بداخلاقی رسانه‌های دولتی و اصلاح‌طلب در انتساب مسئولیت آن سایت به اینجانب درحالی‌که جهان‌نیوز یک رسانه حرفه‌ای با مدیرمسئول و هیأت تحریریه مشخص و ثبت شده است و طبیعتا توان پاسخگویی و دفاع از خود را در مراجع صالحه داراست.»
 
وی ادامه داد: «دومین خطا هم به رویکرد کلی دولت یازدهم برای بستن دهان منتقدان مربوط است که البته باید گفت این‌گونه اقدامات در جامعه اثر معکوس نسبت به خواست آنها را به‌دنبال خواهد داشت.» 
 
علت توقیف چه بود؟
 
علیرضا زاکانی البته اشاره‌ای به دلایل توقیف این سایت خبری نکرده است اما سایت خبری «روز نو» نقل کرده است که «دو خبر کذب و جعلی جهان‌نیوز در تاریخ 16 و 18خرداد با تیترهای «نامه محرمانه موگرینی به ظریف» و «حضور رهبر طالبان در ایران قبل از کشته شدن» دلایل توقیف این سایت خبری بوده است.
 
پیش از این حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه خبر جهان‌نیوز مبنی بر حضور رهبر طالبان در ایران را رد کرده بود. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در پاسخ به گزارش‌هایی درباره حضور ملااختر منصور در ایران و مذاکرات با مقامات ایرانی گفت: «ما نیز این گزارش‌ها را دیده‌ایم و این (گزارش‌ها) آن‌قدر کامل نیست که بخواهیم درباره آن اظهارنظر کنیم. با این حال با فاصله کوتاهی از انتشار این گزارش بود که جمهوری اسلامی ایران در اقدامی غیرمنتظره در صدر فهرست حمایت از تروریست از سوی ایالات متحده آمریکا قرار گرفت. وزارت خارجه آمریکا در قسمتی از این گزارش مدعی شده بود ایران از تروریست‌ها در سراسر جهان حمایت می‌کند.
 
انتشار خبر نامه محرمانه موگرینی به ظریف توسط سایت جهان‌نیوز نیز موضوع دیگری بود که واکنش وزارت امور خارجه را برانگیخت. حسین جابری انصاری در واکنش نسبتا شدیدی که به خبر جهان‌نیوز نشان داد، گفت: متاسفانه درماندگی و استیصال برخی از افراد و رسانه‌ها در ایران به چنان درجه‌ای رسیده‌ که جعل خبر می‌کنند و در این اخبار دروغ به بیگانگان راهنمایی می‌دهند که چه پاسخی به ایران بدهند. برخی از سیاستمداران و رسانه‌ها در ایران به درجه‌ای از انحطاط رسیده‌اند که با انتشار اخبار جعلی در حکم راهنما برای بیگانگان در نحوه تعامل با دولت ایران عمل می‌کنند.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: برخی تندترین و انقلابی‌ترین شعارها را مطرح می‌کنند، در حالی‌ که کشور در یک رویارویی سنگین سیاسی و دیپلماتیک با بیگانگان جهت پیشبرد منافع ملی و دفاع از حقوق ملت ایران قرار دارد، اخبار جعلی منتشر می‌کنند و در حکم راهنما برای بیگانگان جهت چگونگی تعامل با ایران نقش ایفا می‌کنند. سایت خبری جهان‌نیوز مدعی شده بود در این نامه محرمانه، موگرینی به محمدجواد ظریف در ارتباط با برجام اعلام کرده است، ما به همه تعهدات‌مان طبق برجام عمل کردیم و اگر هنوز برای شما مشکلی در حوزه مالی و بانکی باقی ‌مانده، جزو تعهدات ما در برجام نبود. ما و آمریکا بیش از آن چیزی که انجام دادیم، تعهدی در برجام نداشتیم. مابقی تحریم‌های باقیمانده با قدرت اجرا می‌شود. اگر ایران خواهان کاهش بیشتر تحریم‌هاست، باید امتیازات بیشتری بدهد.
 
سروری: علت توقیف را نمی دانیم
 
پرویز سروری، مدیرمسئول سایت جهان‌نیوز در واکنش به توقیف این سایت از سوی هیئت نظارت بر مطبوعات گفت: متاسفانه تاکنون هیچ علتی برای توقیف سایت به ما اعلام نشده و تفهیم اتهامی صورت نگرفته است که این اقدام در نوع خود کم‌نظیر است.
 
او همچنین گفته است: برای رسانه‌هایی نظیر جهان‌نیوز که روزانه بیش از 300 خبر را منتشر می‌کنند، در مواردی ممکن است اشتباهات سهوی نیز صورت گیرد که این موضوع با توجه به سابقه رسانه‌ها با تذکر و تعامل قابل اصلاح است. سروری همچنین ابراز امیدواری کرده است که با رسیدگی به پرونده جهان‌نیوز مشکل سایت برطرف شود و این سایت به‌زودی در دسترس مخاطبان قرار گیرد.
 
وی خاطر نشان کرد: اما آنچه که رسما از سوی هیئت نظارت بر مطبوعات اعلام شده این است که جهان نیوز براساس بند 11 ماده 6 و مستند به تبصره ذیل ماده 12 قانون مطبوعات توقیف شده است.