پیام فرحبخش متخصص تغذیه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران؛ گفت: متاسفانه بیش از دو سوم مردم ایران از کمبود ویتامین D رنج می برند.

وی در ادامه افزود: مقدار مورد نیاز این ویتامین در کودکان 400 واحد در روز است که با افزایش سن نیاز به آن بیشتر می شود. میزان مورد نیاز ویتامین D درافراد کهنسال 800 واحد است.

فرحبخش با تاکید بر اینکه ویتامین D در تمام سیستم بدن نقش اساسی دارد بیان کرد: امروزه برای ویتامین D درعلوم تغذیه نقش های متعددی تعریف شده است. در گذشته باور بر این بود که کمبود این ویتامین تنها منجر به پوکی استخوان می شود اما امروزه تاثیر موثر آن بر سیستم قلبی و عروقی و درمان بسیاری از سرطان ها اثبات شده است. 

این متخصص تغذیه ابراز داشت: ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که در کنار ویتامین های A، E و K ویتامین های محلول در چربی را تشکیل می دهند.

وی در خصوص عوارض کمبود ویتامین D در بدن تصریح کرد: کاهش این ویتامین در بدن احتمال ابتلا به بیماری های ام اس و اعصاب و روان را افزایش می دهد.

فرحبخش اظهار داشت: متاسفانه منبع غذایی مناسبی برای تامین ویتامین D وجود ندارید، مرغ و زرده تخم مرغ بسیار ناچیز از این ویتامین را دارند و عملا از طریق مواد غذایی نمی توان این ویتامین را تامین کرد بهترین راه برای دریافت ویتامینD قرار گرفتن روزانه بیست تا سی دقیقه در معرض نور آفتاب است.

این متخصص تغذیه ابراز داشت: درصورت کمبود ویتامین D به صورت حاد تنها باید از طریق مکمل، قرص و آمپول های حاوی این ویتامین است.

وی بیان کرد: توصیه می شود همه افراد سطح ویتامین D بدن خود را به طور دوره ای مورد بررسی قرار داده و کمبود آن را از طریق مکمل ها جبران کنند، همچنین استفاده بی رویه و خودسرانه این ویتامین مضراتی به همراه دارد.