واکنش حامیان سندرز به افشای اخیر ویکی‌لیکس درباره کلینتون
به نقل از رویترز، روز شنبه، پس از افشای سخنرانی‌های هیلاری کلینتون – نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا – درباره بانک‌های آمریکا و وال استریت، حامیان سناتور برنی سندرز – نامزد پیشین حزب دموکرات – از کلینتون انتقاد کردند. سخنرانی‌های کلینتون به حامیان سندرز نشان داد نگرانی‌هایشان درباره طرفداری احتمالی این نامزد دموکرات از تجارت جهانی و وال استریت بی‌دلیل نبوده است.

 

در این میان، کلینتون به آرای حامیان برنی سندرز نیاز دارد. وی که نخست از وال استریت حمایت کرد، به دلیل کسب اعتماد حامیان سندرز، مواضع خود را تغییر داد.

 

کلینتون با بانکداران بزرگ پشت درهای بسته جلسه‌ای ترتیب داده و برای آنها سخنرانی کرده بود. وی در سخنرانی مذکور اعلام کرد از "تجارت آزاد و مرزهای باز" حمایت می‌کند و معتقد است مدیران وال استریت در بهترین جایگاه برای ایجاد اصلاحات در نظام مالی آمریکا هستند.

 

افشای متن سخنرانی کلینتون نتیجه یکی دیگر از هک اطلاعات ایمیل وی است که گفته می‌شود از جانب روس‌ها و برای ایجاد اختلال در روند انتخابات ریاست جمهوری 8 نوامبر صورت گرفته است. کلینتون بابت این سخنرانی‌های خصوصی مجموعا 26.1 میلیون دلار پول دریافت کرده است. "برنی سندرز،" رقیب دموکرات کلینتون در مرحله مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری، بارها از وی درخواست کرده بود متن این سخنرانی‌ها را که پشت درهای بسته انجام داده است منتشر کند؛ اما کلینتون هیچگاه زیر بار نرفت.

 

ایمیل‌های هک شده کلینتون شامل تبادلات اطلاعاتی وی با کمپین انتخاباتی‌اش به ویژه با "جان پودستا،" رئیس این کمپین، می‌شود. ویکیلیکس این اطلاعات را با هک کردن ایمیل‌های رئیس ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون به دست آورده است. ستاد انتخاباتی کلینتون هنوز صحت این ایمیل‌ها را رد یا تایید نکرده؛ اما "جولیان آسانژ،" موسس ویکیلیکس، را به تلاش برای تخریب هیلاری کلینتون متهم نموده است.

 

ویکی لیکس حدود 2 هزار ایمیل پودستا را منتشر کرده است که پیغام‌های او از چند سال پیش تا همین یک ماه گذشته را دربر می‌گیرد.

 

در میان ایمیل‌های افشا شده می‌توان بخش‌هایی از سخنرانی کلینتون در سال‌های 2013 و 2014 را نیز مشاهده کرد. اینطور به نظر می‌رسد که اطلاعاتی از سخرانی‌های کلینتون مورد سرقت قرار گرفته است که می‌تواند بطور بالقوه برای مبارزات انتخاباتی وی یک تهدید جدی به حساب آید.

 

افشای این اطلاعات می‌تواند اعتماد نسل جوان آمریکا که کلینتون به زحمت کسب کرده بود را از وی سلب کند.