آقای روحانی کربلای یمن را ببینید!

جنگنده‌های سعودی روز شنبه با بمباران یک مراسم عزاداری در یمن، 450 نفر از مردم بی‌گناه این کشور از جمله تعدادی کودک را به شهادت رساندند. حادثه‌ای که به «کربلای صنعا» تفسیر شده است. به گزارش «وطن‌امروز»، این فاجعه بزرگ بلافاصله با واکنش‌های فراوانی مواجه شده و هم در ایران و هم در برخی کشورهای دیگر بلافاصله نسبت به این فاجعه بزرگ انسانی انتقاداتی مطرح شد. در ایران اما دولت حسن روحانی گویا باز هم تصمیم گرفته است سیاست مماشات با «برادران سعودی» محمدجواد ظریف را در پیش بگیرد.

حکام سعودی بارها اعلام کرده‌اند جنگ آنها در یمن برای تضعیف جمهوری اسلامی ایران است با این حال اما گویا دولت روحانی تمایلی برای برخورد مقتدرانه با این جنایات غیرانسانی ندارد. در حالی که از رئیس قوه مقننه تا دبیر شورایعالی امنیت ملی و وزیر دفاع به این فاجعه سعودی‌ها در یمن واکنش نشان دادند، حسن روحانی باز هم تصمیم گرفت در این‌باره سکوت کند تا یک بار دیگر شائبه رفتار تبعیض‌آمیز دولت او در قبال جان انسان‌ها مطرح شود. شائبه‌ای که حداقل در ماجرای پیام‌های تسلیت او به مناسبت حوادث مختلف در دنیا می‌تواند قابل تامل باشد. در ادامه به برخی از نمودهای این سیاست دوگانه اشاره می‌کنیم .

از فرانسه تا لبنان

آبان 94، گروهک تکفیری داعش، در سلسله عملیات‌های تروریستی، چند عملیات را در جهان اجرایی کرد. این گروهک تروریستی در نخستین عملیات خود اقدام به عملیات انتحاری در ضاحیه لبنان کرد که طی آن بیش از 45 لبنانی به شهادت رسیدند. 2 روز بعد از عملیات لبنان، فرانسه با تیراندازی کور به گروگان‌های یک کنسرت و بمب‌گذاری در جلوی در استادیوم پاریس مواجه شد که در پایان این عملیات نزدیک به 150 تن کشته شدند. حسن روحانی تنها چند ساعت پس از حادثه تروریستی فرانسه، در پیام تسلیتی به فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه این حادثه را تسلیت گفت.

کمتر از یک ساعت بعد، محمدجواد ظریف نیز این حادثه را محکوم کرد.  ارسال پیام تسلیت روحانی به رئیس‌جمهور فرانسه در شرایطی که 2 روز از حادثه لبنان می‌گذشت و رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه هیچ پیام تسلیتی برای کشور استراتژیک و یکی از ارکان اساسی مقاومت اسلامی در منطقه صادر نکردند، انتقاداتی را نسبت به سیاست خارجی دولت برانگیخت. پس از این ماجرا، 4 ساعت پس از ارسال پیام تسلیت برای کشور فرانسه، روحانی برای مردم لبنان نیز پیام تسلیت صادر کرد!

زلزله ایتالیا

بامداد چهارم شهریور سال جاری زمین‌لرزه‌ای 2/6 ریشتری در مرکز ایتالیا که با رانش زمین نیز همراه بود، منجر به کشته شدن 160 ایتالیایی شد. ساعاتی از این رخداد طبیعی نگذشته بود که حسن روحانی در پیامی به ماتئو رنتزی، نخست وزیر ایتالیا کشته شدن شماری از مردم این کشور در جریان زلزله را به وی، دولت و مردم ایتالیا و بویژه خانواده قربانیان این حادثه تسلیت گفت. این در حالی است که فروردین سال جاری در کشور همسایه پاکستان، سیل ضمن خسارات سنگین مالی، جان بیش از 60 تن از مردم این کشور را گرفت اما باز هم روحانی پیام تسلیتی برای آن صادر نکرد.

حادثه تروریستی الکراده بغداد

هر چند در کشور عراق کمتر روز و هفته‌ای است که در آن گروهک‌های تروریستی اقدام به عملیات تروریستی نکنند اما حجم برخی اقدامات تروریستی به نحوی است که حکومت عراق نیز به دنبال تلفات سنگین مردمی، اعلام عزای عمومی می‌کند. یکی از این عملیات‌ها به تیرماه سال جاری بازمی‌گردد که طی آن گروهک تروریستی داعش با 2 انفجار تروریستی در یک منطقه تجاری و بازار در الکراده در مرکز بغداد بیش از 280 تن را به شهادت رساند. پس از این عملیات حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق 3 روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرد. پس از این حادثه که خونین‌ترین انفجار در عراق از سال 2003 به بعد بود، سران بسیاری از کشورها از جمله ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به مقامات عراقی تسلیت گفتند ولی حسن روحانی برای این اقدام تروریستی نیز هیچ پیامی صادر نکرد تا این شائبه به وجود بیاید که در نگاه دولت یازدهم، اروپاییان جایگاه ویژه‌تری دارند.

قندوز افغانستان

بامداد روز یازدهم مهر سال 94، ایالات متحده آمریکا در یک حمله هوایی به بیمارستان پزشکان بدون مرز قندوز، این بیمارستان را بمباران کرد. در این عملیات که به گفته سازمان پزشکان بدون مرز عمدا طراحی شده بود، بیش از 30 غیرنظامی کشته و 30 نفر مجروح شدند. حسن روحانی در شرایطی از این جنایت آمریکایی‌ها چشم‌پوشی کرد و هیچ پیام تسلیتی خطاب به رئیس‌جمهور افغانستان ننوشت که کمتر از یک‌سال پیش از این جنایت و پس از سقوط بهمن در چند ایالت افغانستان، وی با صدور پیامی، این حادثه را به مردم افغانستان تسلیت گفته بود!