شکستن و خرد شدن ناخن‌ها؛ آژیر خطر برای مشکلات جدی‌تر

یکی از ضروری ترین مواد در بدن افراد منگنز است که در آن انواع آنتی اکسیدان ها وجود دارد. وجود این ماده معدنی در بدن برای رشد استخوان ها و تنظیم سوخت و ساز بسیار ضروری است. در منگنز مواد مفیدی برای بهبود زخم ها و نیز جذب ویتامین های C و B از مواد غذایی وجود دارد.

 
به گفته کارشناسان، افرادی که در رژیم غذایی روزانه ‌شان منگنز وجود دارد به احتمال پایین‌تری به انواع سرطان مبتلا می شوند.
 
علائمی از جمله کاهش قدرت شنوایی، احساس سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ، شکستن ناخن ها و تارهای مو همگی با کمبود منگنز در بدن بروز پیدا می‌کنند.
 
همچنین اگر کمبود منگنز در بدن شدید باشد می تواند منجر به بیماری های حادتری چون فلج اندام های بدن، ناباروری در بانوان، بروز تشنج و حتی نابینایی شود.
 
بهترین راه برای جلوگیری از کاهش منگنز در بدن، مصرف مواد غذایی حاوی این ماده معدنی به صورت روزانه است. براساس تحقیقات انجام شده دانه های آجیل از جمله فندق و گردو منبع بسیار غنی منگنز محسوب می‌شوند. همچنین در این خوراکی ها، مواد مفید دیگری چون منیزیم، مس، فیبر و ویتامین E نیز به وفور یافت می‌شود.
 
غذاهای دریایی از جمله دیگر منابع تامین منگنز برای بدن به شمار می‌روند؛ بویژه میگو که خوراکی لذیذ و مفید بوده و علاوه بر منگنز، دارای اسید های آمینه ضروری برای بدن و نیز ویتامین های گروه B و امگا 3 است.
 
غلات کامل مانند برنج قهوه ای، جوی دو سر و ارزن نیز حاوی منگنز به میزان فراوان بوده و می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و برخی از انواع سرطان را به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد.
 
در میان سبزیجات دارای برگ های سبز تیره، اسفناج دارای بیشترین مقدار این ماده معدنی ضروری است به طوری که متخصصان تغذیه توصیه می کنند افراد به صورت روزانه حدود یک فنجان از این سبزی را به همراه سالاد یا با انواع غذاها مصرف کنند.
 
لازم به ذکر است؛ اسفناج علاوه بر منگنز، دارای ویتامین A و ویتامین K هم است که هر دوی آنها برای حفظ سلامت بدن بسیار مفیدند.
 
درنهایت چای سیاه که عموماً به همراه صبحانه یا عصرانه مصرف می‌شود، ساده ترین راه برای بدست آوردن منگنز مورد نیاز بدن به شمار می‌رود. نوشیدن چای سیاه و یا مخلوط آن با چای سفید می تواند علاوه بر تامین منگنز بدن، برای سلامت استخوان ها و قلب نیز مفید باشد.