جزئیات دومین مناظره انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا

 «هیلاری کلینتون» و «دونالد ترامپ» پس از افشاگریهای مفتضحانه روز جمعه، در دومین مناظره انتخاباتی خود رو در روی یکدیگر قرار گرفتند.

در این مناظره انتخاباتی که در دانشگاه «واشنگتن» در شهر «سنت لوئیس» ایالت میزوری برگزار گردید، نامزدهای دو حزب اصلی آمریکا- جمهوریخواه و دموکرات- برای دومین بار در یک مناظره انتخاباتی حضور یافته و به پرسشهای رأی دهندگان احتمالی حول موضوعاتی همچون تغییرات اقلیمی، کنترل سلاح و تأمین اجتماعی پاسخ دادند.

«کلینتون» در پاسخ به این سوال که آیا فکر می کنید شما مدل خوبی برای جوانان بودید؟ گفت: سوال خوبی است، بسیاری از معلمان و پدران و مادران نگران رفتار و گفتار ذکر شده در این کمپین های انتخاباتی بودند. من می خواهم به جوانان بگویم که ما کشور بسیار خوبی هستیم باید روحیه یکدیگر را تقویت کنیم و با هم همکاری نماییم و به تفاوتهای یکدیگر احترام بگذاریم و به هر دختر و پسر و هر فرد بالغی اجازه دهیم که وارد کارزار شود تا به سود کشور کار کنیم.

وی افزود: شعار کمپین من، با همدیگر کار کنیم، قوی تر خواهیم بود. یکی از اهداف من، فعالیتهای اقتصادی به نفع همه و نه فقط به نفع طبقه بالا، بهبود آموزش و افزایش توان پرداخت شهریه هاست. تنها در این صورت آمریکا به تمام اهداف خود خواهد رسید و من به همه شما قول می دهم که صرفنظر از حزب سیاسی، باورها و مذهب و رنگ پوست با همه شما کار خواهم کرد.

«دونالد ترامپ» دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز گفت: من با اظهارات شما [هیلاری کلینتون] موافق هستم. دلیل آغاز کمپین انتخاباتی من این بود که از اتفاقاتی که برای کشورم در حال رخ دادن است، خسته شده بودم. برای اولین بار به عنوان یک سیاستمدار در حال فعالیت هستم و هدفم بازگرداندن عظمت به این کشور است. اتفاقاتی همچون طرح درمانی اوباما موسوم به اوباماکِر و یا توافق هسته ای با ایران.

ترامپ همچنین با اشاره به برجام مدعی شد که «طی این توافق ۱۵۰ میلیارد دلار به ایران که یک کشور تروریستی [!] است داده شد و بدین ترتیب، باعث قدرت گرفتن ایران شد».

وی افزود: من به توان بالقوه آمریکا برای کسب و کار توجه دارم و در حال حاضر ۸۰۰ میلیارد دلار کسری بودجه داریم.. می خواهم مرزها و معاملات تجاری قوی باشد، نظم و قانون برقرار شود. باید به نیروهای انتظامی احترام گذاشته شود. باید وضعیت شهرها را برای سیاهپوستان و لاتین تبارها بهتر کنیم. باید عظمت را به آمریکا بازگردانیم.

ترامپ در پاسخ به این پرسش که با توجه به فیلمی که در مورد تعرض جنسی شما منتشر شده است، آیا فکر می کنید که رفتار درستی برای جوانان داشته اید؟ اظهار داشت: من از حرفهایی که زده ام خوشحال نیستم اما این حرفها خصوصی و مردانه بود هرچند که من به آنها افتخار نمی کنم. در حالی که در نقاط مختلف جهان هرج و مرج وجود دارد، مردم دنیا می بینند که در عرصه داخلی آمریکا چه صحبتهایی مطرح می شود.. من ناراحتم و البته کمی شرمنده ام و بجای آن من داعش را از بین می برم؛ داعشی که بر اثر وجود یک خلاء در عراق بوجود آمد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تعرض جنسی وی واقعیت دارد یا نه، گفت: «نه من تعرض جنسی نکردم، من کشورم را امن می کنم و در شرایطی که از کشورهایی مانند کشورهای خاورمیانه به آمریکا می آیند، من آمریکا را بزرگ و امن خواهم کرد. کشورهای دیگر در حال نابود کردن مشاغل ما هستند».

کلینتون در ادامه مناظره افزود: من با نامزدهای پیشین حزب جمهوریخواه در مورد اصول و سیاستها موافق نبودم اما هرگز شایستگی آنها را به زیر سئوال نبردم. اما در مورد ترامپ همواره گفتم که وی برای این مقام مناسب نیست و لیاقت فرماندهی کل قوای آمریکا را ندارد. فیلم روز جمعه نشان دهنده نوع افکار و رفتار وی نسبت به زنان است و این فیلم نماینده شخصیت وی است. دیدیم که ترامپ به زنان توهین کرده و در مورد ظاهر زنان از یک تا ده نمره داده و پس از مناظره اول، حدود یک هفته دختر شایسته جهان را آماج توهین و ناسزا قرار داد.

کلینتون گفت: ترامپ همچنین به مهاجران، سیاهپوستان، لاتین تبارها، معلولان، اسرای جنگی و مسلمانان  توهین کرده است. پرسش مهم این است که اگر ترامپ رئیس جمهور ماست، پس ما [آمریکاییان] چه کسانی هستیم؟ ما باید به جهان پیامی بفرسیتم مبنی بر اینکه آمریکا قوی و باشکوه است چون ما ملتی خوب هستیم و به همدیگر احترام می گذاریم و با هم همکاری خواهیم کرد.

ترامپ در واکنش به این اظهارات کلینتون تصریح کرد: اینها حرفهایی تکراری طی سالیان متوالی است. زمانی که هیلاری کلینتون در صدد کسب مسند سناتوری بود نیز این حرفها را در مورد کمک به سیاهپوستان و لاتین تبارها تکرار می کرد.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که با توجه به فیلم منتشره شما که باعث بهت و حیرت و بحثهای فراوانی شد و مربوط به ۵۹ سالگی شما می شود، آیا شما همچنان همان فرد هستید؟ گفت: من در ابتدا هم گفتم که این یک حرف خصوصی بوده و به این حرف هم افتخار نمی کنم. اما اگر به عمل بیل کلینتون نگاهی بیاندازید متوجه می شوید که حرف من در مقابل عمل وی قرار می گیرد. وی [بیل کلینتون] از زنها سوء استفاده کرده و هیلاری هم از وی حمایت کرده است.. هیلاری به همان زنها حمله کرده و یکی از آن زنها یک دختر ۱۲ ساله بوده که بیل کلینتون وی را مورد تجاوز و سوء استفاده جنسی قرار داده و هیلاری به تبرئه شدن بیل کمک کرد. آما آنچه در مورد بیل انجام شد این بود که وی استیضاح شد و مجبور شد که جریمه نقدی پرداخت کند. من کسی را که این جریمه نقدی را پرداخت کرد می شناسم و من فکر می کنم که هیلاری خودش باید خجالت بکشد.. هیلاری کلینتون برای سیاهپوستان هیچ کاری انجام نداده است.. من فقط حرف زدم و عذرخواهی هم کردم اما آنچه بیل انجام داد،‌ شرم آور است.

کلینتون در واکنش به این صحبت های ترامپ خاطرنشان کرد: خیلی از حرفهای ترامپ صحیح نیست. ترامپ هرگز برای هیچ اشتباهی عذرخواهی نکرده است. وی از والدین سروان خان، یک قهرمان ملی که در عراق کشته شد، عذرخواهی نکرد فقط به خاطر عقاید مذهبی خان. هرگز از گزارشگری که وی را بر روی یک شبکه ملی مسخره کرد، عذرخواهی نکرد. از اوباما به دلیل طرح این ادعا که اوباما در آمریکا متولد نشده است، عذرخواهی نکرد.

ترامپ نیز پاسخ داد: شما [کلینتون] هم به رئیس جمهور آمریکا یک عذرخواهی بدهکارید، به خاطر اظهارات و تبلیغاتی که علیه وی انجام دادید. در مورد «برنی سندرز» هم باید عذرخواهی کنی. در مورد ۳۳ هزار ایمیلی که پاک کردی و سعی کردی که قضیه را به نحوی ماست مالی کنی. اگر من در انتخابات پیروز شوم، به دادستان کل آمریکا دستور خواهم داد که یک دادستان را برای بررسی وضعیت شما استخدام کنم. مردم این کشور مخصوصاً کارمندان اف بی آی از این موضوع خشمگین هستند. شما [هیلاری] بعد از گرفتن حکم دادگاه، سعی کردی ۳۳ هزار ایمیل را پاک کنی و مدارک لازم را امحاء کنی.

در ادامه مناظره، کلینتون در پاسخ به پرسشی در مورد موضوع ایمیل های جنجالی خود و اینکه ۸ مورد از آن ایمیلها کاملاً محرمانه بوده است، تصریح کرد: این یک اشتباه بود و من مسئولیتش را قبول می کنم .. استفاده از یک ایمیل شخصی جهت ارسال مطالب محرمانه کاری اشتباه بود... اما در مورد اتهامات گمراه کننده باید بگویم که هیچ شواهدی در مورد هک ایمیل من وجود ندارد و این اطلاعات طبقه بندی به دست فرد نابابی نیفتاده است.

ترامپ در این خصوص گفت: [هیلاری کلینتون] حتی متوجه حرف (C) بر روی اسناد نشده است!

کلینتون نیز پاسخ داد: من می دانم که ترامپ قصد دارد توجهات را از رسوایی های کمپین انتخاباتی خود منحرف کند.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد طرح موسوم به اوباماکِر و اینکه این طرح هزینه های درمانی را افزایش داده و چه طرحی برای کاهش هزینه ها دارد، افزود: من فکر می کنم که دونالد ترامپ می خواهد از شر اوباماکِر خلاص شود. من یک سری طرحها دارم برای کاهش هزینه های این طرح. با تصویب شدن این قانون، نه تنها بیست میلیون نفر دیگر تحت پوشش قرار گرفتند، ۱۷۰ میلیون نفر دیگر نیز از  آن منتفع خواهند شد. این طرح محدودیت زمانی ندارد و چنانچه ۲۶ ساله باشید و پدر و مادر شما تحت پوشش بیمه باشند، شما هم می توانید تحت پوشش قرار بگیرید. البته باید هزینه ها را کاهش دهیم. اما لغو کامل این طرح که مدنظر ترامپ است، باعث از دست رفتن منافع کامل این طرح می شود، در حال حاضر ۹۰ درصد جمعیت آمریکا تحت پوشش بیمه هستند که این امر در آمریکا بی سابقه است و من می خواهم این نرخ را به ۱۰۰ درصد برسانم.

ترامپ نیز در پاسخ به این پرسش اظهار داشت: طرح اوباماکر یک فاجعه بود. هزینه ها در حال افزایش هستند و این باعث می شود که کلینتون و دموکراتها برای اجرای این طرح از کنگره درخواست بودجه بیشتری کنند. این طرح بد و گران است؛ برای کشور هزینه بر است و این طرح باید لغو  و با یک طرح کم هزینه تر جایگزین شود. هدف اوباما انحصار گرایی است اما هدف ما ایجاد رقابت میان شرکتهای بیمه است.

ترامپ در عین حال در مورد تحت پوشش قرار گرفتن تمام افراد توسط شرکتهای بیمه و طرحی که در این زمینه در نظر دارد، افزود: با ایجاد رقابت میان شرکتهای بیمه .. طرح اوباما از ابتدا جعلی بود، طراح خود این طرح گفته است که این طرح [اوباماکر] سراسر دروغین است.

وی در ادامه مناظره، در پاسخ به این سوال که سه میلیون مسلمان در آمریکا زندگی می کنند و با توجه به اسلام هراسی موجود در آمریکا،  پس از انتخابات چه آینده ای را فراروی مسلمانان می بیند؟ گفت: گفته های شما درست است. چه بخواهیم و چه نخواهیم این مسئله وجود دارد.. باید مطمئن شویم که اگر مسلمانان در جایی دیدند جایی نفرت و انزجار وجود دارد، باید حتماً گزارش دهند در غیر اینصورت وضعیت خیلی بد خواهد شد. تروریستهای اسلامگرای رادیکال باعث واقعه یازده سپتامبر،‌ پاریس و اورلاندو شدند اما هیلاری و اوباما نمی خواهند که از کلمه تروریستهای اسلامگرای تندرو استفاده کنند.

کلینتون نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اظهار داشت: متأسفانه حرفهای تنفر آمیز زیادی در مورد مسلمانان شنیدیم از جمله در مورد سروان خان که برای دفاع از آمریکا جان خود را از دست دادند. از زمان جورج واشنگتن، مسلمانان در آمریکا ساکن بودند که بسیاری از آنها موفق بوده اند از جمله «محمد علی کلی». از نظر من آمریکا جایی است برای همه؛ جایی که همه می توانند از فرصتها استفاده کنند پس خطرناک است وارد این لفاظی ها شویم. من می خواهم که مسلمانان در خط اول فعالیتها باشند و بدانند بخشی از جامعه ما هستند. من می خواهم داعش را شکست دهیم و در ائتلافی هستیم که اکثر آنها کشورهای مسلمان هستند و اظهارات ترامپ هدیه ای است به داعش و جهادیان خشونت گرا. ما با اسلام درگیر جنگ نیستیم و این آب به آسیاب ریختن داعش و تروریستها است.

ترامپ نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز در پاسخ به این سوال که پیشتر در مورد بستن مرزهای این کشور به روی مسلمانان سخن گفته بود و آیا در حال حاضر این گفته را رد می کند؟ تصریح کرد: سروان خان یک قهرمان ملی است. اگر من رئیس جمهور بودم، وی اکنون زنده بود. این مسئله به افراط کشیده شده است. کار من گزینش سختگیرانه است. صدها مهاجر سوری وارد آمریکا شده اند آن هم به دلیل سیاستهای اوباما و هیلاری کلینتون. آنها می خواهند شمار مهاجران سوری را ۵۰۰ درصد افزایش دهند بدون اینکه بدانند آنها از کجا می آیند و چه طرز فکری دارند.. ما مشکلات خودمان را داریم و باید به آنها بپردازیم.

کلینتون در جواب این سوال که چرا این ریسک را می پذیرد که مهاجران سوری وارد آمریکا شوند؟ گفت: من هرگز به افراد خطرناک اجازه ورود به کشور را نخواهم داد اما در مورد کودکان سوری که در این جنگ فاجعه بار به دلیل خشونت روسها [!] آسیب می بینند باید مسئولانه عمل کنیم.. ما باید سختگیر باشیم و نیروهای اطلاعاتی ما باید فعالیتهای خود را انجام دهند اما نباید مانند ترامپ به افراد بر اساس مذهب اجازه ورود بدهیم. ما کشوری آزاد هستیم. اسلام گرایان افراطی از اظهارات ترامپ استفاده می کنند تا نیرو استخدام کنند و  بین ما و آنها یک جنگ بوجود آورند در حالیکه ترامپ من را به خاطر حمایت از جنگ عراق مورد انتقاد قرار می دهد.

ترامپ در ادامه اظهار داشت: کلینتون اجازه داده است که خیلی از افرادی که خطرناک هستند مانند قاتل و قاچاقچی وارد کشور شوند، برنی ساندرز هم گفته است که هیلاری کلینتون قوه تشخیص خوبی ندارد و نباید رئیس جمهور بشود.. تمام آژانسهای مرزبانی نامزدی من را حمایت کرده اند، چون من می خواهم مرزها را ببندم اما هیلاری می خواهد که به همه عفو عمومی بدهد و به همه اجازه ورود بدهد. من همه خلافکارها را از آمریکا بیرون خواهم کرد.

کلینتون در پاسخ به پرسشی پیرامون افشای اسناد در سایت ویکی لیکس و نظر وی در این زمینه تصریح کرد: آژانسهای اطلاعاتی اعلام کرده اند که دولت روسیه و کاخ کرملین سایتها را هک می کنند تا روی نتیجه انتخابات آمریکا تأثیر بگذارند و روند انتخابات را به نفع ترامپ تغییر دهند چون وی از پوتین تمجید کرده است و می خواهد با روسیه روابط تجاری برقرار کند. وی باید اظهارنامه مالیاتی خود را منتشر کند تا مشخص بشود که چه دستهایی در کار است.

ترامپ در واکنش به این گفته های کلینتون گفت: من هیچ اطلاعی در مورد روندهای سیاسی داخلی روسیه ندارم و هیچ وامی هم از این کشور نگرفتم. برخی از اطرافیان هیلاری کلینتون، معافیت های مالیاتی گرفته اند و من به موقع خودش، اظهارنامه مالیاتی خود را منتشر می کنم.

وی در پاسخ به این سوال که شما چه بخشهایی از قوانین مالیاتی را تغییر می دهید؟ افزود: هیلاری می گوید که وقتی سناتور بود، من از قوانین مالیاتی سوء استفاده می کردم پس چرا این قوانین را تغییر نداد؟! برای اینکه اطرافیان خودت از آن قوانین سوء استفاده کنند. ما بسیاری از متمم های مالیاتی را حذف می کنیم، بسیاری از شرکتها در حال خروج از کشور هستند. من اگر رئیس جمهور آمریکا بشوم، اقتصاد رونق می گیرد. در حال حاضر رشد اقتصادی چین ۷ درصد است اما رشد اقتصادی ما تنها یک درصد است. کسری بودجه را کاهش می دهم در حالی که هیلاری کلینتون می خواهد مالیات همه افراد را افزایش بدهد.

کلینتون در ادامه تصریح کرد: اظهارات ترامپ غلط است و در یک واقعیت مجازی زندگی می کند. برای کسی که ۲۰ سال مالیات پرداخت نکرده و دونالد ترامپ همواره مراقب خود و افرادی مانند خودش خواهد بود. وی مالیات طبقه متوسط را زیاد خواهد کرد. در طرح من،‌ کسانی که تا ۲۵۰ هزار دلار درآمد دارند، مالیاتشان افزایش نخواهد یافت.

وی افزود: من راههای گریز مالیاتی را از بین خواهم برد و افرادی مانند او که حدود ۵ میلیون درآمد دارند، مالیاتشان افزایش خواهد یافت. افرادی که در طبقه بالا هستند، برای ارتش و خدمات درمانی هیچ مالیاتی پرداخت نکرده اند. میلیونرهایی مانند ترامپ باید مالیات بیشتری بپردازند.

ترامپ در پاسخ به این سوال که نیویورک تایمز اظهارنامه مالیاتی شما را منتشر کرد که طبق آن، شما با ۹۰۰ میلیون دلار زیان از پرداخت مالیات معاف شدید؟ خاطرنشان کرد: بله  من این کار را کردم. همه اطرافیان کلینتون نیز چنین کردند. میلیونرهایی مثل جورج سوروس که از هیلاری حمایت کرده اند.

وی در جواب این پرسش که شما چند سال است مالیات پرداخت نکرده اید؟ افزود: من مالیات می دهم.. من مالیات فدرال خود را پرداخت می کنم. هیلاری فقط حرف می زند ولی از عمل خبری نیست. وی ۲۰ سال است که دارد حرف می زند. هیلاری فاقد قوه تشخیص است. در مورد عراق و لیبی ما متوجه این موضوع شدیم. خروج آمریکا از عراق خلائی بوجود آورد که باعث شکل گیری داعش شد.. هیلاری کلینتون یک سناتور مؤثر و کارآمد نبود.

کلینتون در ادامه گفت: در مورد خدمات سیاسی خود باید بگویم که در پی تلاشهای من صدها هزار کودک اکنون امکان فرزندخواندگی دارند. بعد از یازده سپتامبر برای بهبود وضعیت شهر نیویورک و خدمات درمانی بهتر برای قربانیان این واقعه، با فرماندار و رئیس جمهور جمهوریخواه همکاری کردم. با کمک به تصویب یک قانون داروهای بهتری را برای کودکان فراهم کردم. در مقام وزیر امور خارجه، از حقوق زنان در تمام دنیا دفاع کردم. با روسیه در مورد ذخایر هسته ای این کشور مذاکره کردم. قوانین بسیاری وجود دارد که من حامی آنها بودم.

وی در پاسخ به پرسشی پیرامون سوریه، با طرح این ادعا که «وضعیت در سوریه فاجعه بار است و هر روز نتایج اقدامات دولت بشار اسد با همکاری ایران و حملات هوایی روسیه را شاهد هستیم»، افزود: همه جا را بمباران می کنند و صدها غیرنظامی هنوز در آنجا هستند. هدف حملات هوایی روسیه داعش نیست بلکه در قدرت نگه داشتن بشار اسد است. من در زمان تصدی وزارت خارجه، طرفدار ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه بودم. ما باید به روسیه فشار وارد کنیم تا وی به پای میز مذاکره بیاید.

کلینتون در ادامه مدعی شد: «نکته اصلی تهاجم و خشونت روسهاست که با تمام قدرت به میدان آمده و حال منتظرند ببینند که چه کسی به ریاست جمهوری آمریکا انتخاب می شود. من در زمانی که وزیر خارجه بودم، در برابر روسیه ایستادم. من به خوبی می دانم که همکاری با روسیه مفید است و در مورد توافق هسته ای ایران نیز با روسها همکاری کردیم تا بدون شلیک حتی یک گلوله این توافق حاصل شود».

ترامپ نیز گفت: روسیه از لحاظ قدرت هسته ای به یک بازیگر جدید بدل شده است؛ درحالی که ما در حوزه هسته ای عقب افتاده ایم. هیلاری وقتی در مورد شورشیان صحبت می کند باید بداند که ما [آمریکا] به شورشیانی سلاح می دهیم که به مراتب از افرادی که با آنها می جنگیم، بدتر هستند. نگاهی بیاندازید به لیبی بعد از سقوط [قذافی] که [شورشیان] چه کردند! در توافق احمقانه [!] با ایران، ۱۵۰ میلیارد دلار پول نقد به آنان دادید. روسیه و ایران دارند علیه ما کار می کنند. من هم با اسد موافق نیستم اما روسیه و ایران و اسد در حال کشتن اعضای داعش هستند. به دلیل سیاستهای غلط ما، آنها [ایران، سوریه، روسیه] با یکدیگر متحد شده اند.

وی در پاسخ به این پرسش که در صورت انتخاب به مقام ریاست جمهوری، در مورد وضعیت بد سوریه چه خواهید کرد؟ افزود: روسیه در حال جنگ و نابودسازی داعش است و ما نمی توانیم همزمان با دو طرف بجنگیم [هم داعش و هم روسیه]. ما باید قبل از درگیرشدن با روسیه، اول داعش را از بین ببریم.

ترامپ در خصوص این سوال که در صورت سقوط حلب چه اتفاقی می افتد؟ گفت: حلب در حال حاضر سقوط کرده است. مشکل من رهبران داعش در موصل هستند.. آنها [ائتلاف تحت رهبری آمریکا علیه داعش] می گویند که ظرف دو سه هفته آینده به موصل حمله خواهند کرد؛ پس چرا حمله نمی کنند و بعد در موردش صحبت کنند. چرا پیش از حمله، در مورد آن صحبت می کنند و آن را اعلام می کنند. دو ژنرال آمریکایی و دریافت کننده مدال افتخار از نامزدی من حمایت کرده اند. این ژنرالها هم می گویند که چرا مخفیانه این کار را [حمله] نمی کنند و چرا همواره آن را از پیش اعلام می کنند و فقط حرف می زنند. در حال حاضر تمام رهبران داعش از موصل رفته اند.

وی در ادامه مدعی شد که اوباما و کلینتون ایران را تقویت کردند.

در ادامه مناظره، کلینتون گفت: من از نیروی زمینی در سوریه استفاده نخواهم کرد چون نیروهای نظامی آمریکا نباید حضور داشته باشند و این امر بحث اشغال سرزمینی بوجود می آورد ولی از نیروهای ویژه استفاده می کنیم. در صورت انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور، داعش را تا آن زمان از عراق بیرون خواهیم کرد. هدف من [ابوبکر] البغدادی خواهد بود همانطور که هدف گیری ما برای کشتن رهبران القاعده در گذشته نتیجه خوبی داشت.. ما کردها را مسلح خواهیم کرد و آنها بهترین متحدان ما در عراق و ترکیه هستند. هرچند در برخی محافل نگرانی هایی وجود دارد ولی باید متحدان عرب و کرد خود را مسلح کنیم تا موفق شویم.

ترامپ در پاسخ به دیگر سوال این مناظره که آیا شما فکر می کنید برای کل آمریکا رئیس جمهور خوبی خواهید بود؟ تصریح کرد: سیاستهای اقتصادی همسر هیلاری [بیل کلینتون] وضعیت کنونی را بوجود آورد و مشاغل را از بین برد. من برای سیاهپوستان، لاتین تبارها و مردم شهرها وضعیت بهتری بوجود خواهم آورد. در حال حاضر ۴۵ درصد از سیاهپوستان بیکار و فقیر هستند. هیلاری سی سال است که در مورد شهرهای ما فقط حرف می زند. اگر وی رئیس جمهور شود نیز فقط حرف می زند و از عمل خبری نیست.

کلینتون نیز ادامه داد: ۶۷ درصد مردم به من رأی دادند تا سناتور نیویورک شوم. در تمام عمرم تلاش کردم تا از خانواده ها حمایت کنم. ترامپ از سی سال فعالیت و خدمت من صحبت می کند که من به همه آنها افتخار می کنم. زمانی که یک وکیل جوان بودم از حقوق کودکان سیاهپوست و معلول حمایت کردم و همچنین از لاتین تباران ساکن جنوب تگزاس. بنابراین من یک تعهد قدیمی دارم تا هر آمریکایی احساس کند که در این کشور سهمی دارد.

وی افزود: خیلی از افراد نگران آن هستند که شاید در آینده آمریکا با رئیس جمهوری ترامپ، جایی نداشته باشند. بسیاری از والدین و معلمان نگران اظهارات ترامپ هستند. از زمان آغاز کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ، زورگویی و قلدری افزایش یافته است.