آلایندگی هوای پایتخت یکی از چالش ها و بحران های جدی این کلانشهر به شمار می رود،معضلی که جان هزاران نفر از ساکنان این خطه را تهدید می کند و به عقیده متخصصان و صاحب نظران،این آلودگی ها مسبب بسیاری از بیماری ها در میان مدت و بلند مدت خواهند بود. 
 
در این میان،سهم خودروی مینی بوس در انتشار آلایندگی ها بسیار ملموس و قابل توجه است. 
 
وقتی به آمار و اعداد منتشر شده ای که نتیجه تحقیقات و پژوهش های علمی دانشگاه صنعتی شریف است،با دقت و تامل هر چه بیشتری می نگریم به عمق فاجعه پی خواهیم برد. 
 
بر اساس پژو هش های انجام شده،هر مینی بوس در شهر تهران،روزانه معادل23 کیلوگرم آلودگی ایجاد می کند و این میزان در مجموع یکسال به 8 هزار و 400 تن افزایش می یابد که به واقع این حجم سنگین از آلایندگی با هزینه های جدی زیست محیطی همراه است. 
 
حجم آلودگی مینی بوس ها در طول 25 سال اخیر،210 هزار تن برآورد شده است و آزمایشات انجام شده،حاکی از  این واقعیت تلخ است که 80 درصد از آلودگی های مینی بوس ها،به دلیل سیکل ناقص سوخت و فرسودگی آنها است. 
 
محمد حسین کاکاوند،کارشناس محیط زیست با اشاره به مخاطرات جدی و عمیق زیست محیطی ناشی از فعالیت مینی بوس های فرسوده در شهر تهران عنوان کرد:انباشت آلایندگی ها و ترکیبات وگازهای شیمیایی سمی همچون اکسیدهای نیتروژن،دی اکسید گوگرد،ذرات معلق،منو اکسید کربن،ترکیبات آلی فرار،شرایط و وضعیت بغرنج و ناگواری را برای سلامت زیست محیطی پایتخت ایجاد می کند که با مهار و کنترل آن،بخش قابل توجهی از چالش های مرتبط با این حوزه(زیست محیطی)رفع و دفع می شود. 
 
وی افزود:نوسازی و جایگزین سازی مینی بوس های فرسوده در شهر تهران،از ضروریاتی است که خوشبختانه بنا بر تمهیدات و تدابیر پیش بینی شده،مقرر است اقدامات سازنده ای در این خصوص اجرایی و عملیاتی شود. 
 
کاکاوند عنوان کرد:در سنوات گذشته،بخش محدودی از مینی بوس های فعال در پایتخت،نوسازی شدند که مقرر است در آینده این طرح با وسعت و فراگیری هر چه بیشتری همراه شود. 
 
کارشناس محیط زیست گفت:بر اساس اخبار منتشر شده در رسانه ها،در حال حاضر قریب به 1 هزار و 200 مینی بوس در شهر تهران مشغول به فعالیت هستند که بنا بر ارزیابی های انجام شده از سوی دستگاه ها و نهادهای ذیربط ،1 هزار و 100 دستگاه از این تعداد نیازمند نوسازی هستند که یقینا در صورت اجرای طرح نوسازی و پوشش تمامی مینی بوس  های فرسوده،گام بسیار سازنده ای برای کاهش آلایندگی های پایتخت برداشته خواهد شد. 
 
وی افزود:امید است اجرای این طرح به تعویق نیفتند و در مسیر پر پیچ و خم اداری،خلاء و وقفه ای در ان ایجاد نشود و به واقع لحاظ کردن فوریت و شتاب بیشتر در اجرای طرح مذکور،ضرورتی اجتناب ناپذیر محسوب می شود. 
 
*ثبت نام 450 دستگاه مینی بوس در سامانه نوسازی 
 
آمارها و شواهد و قرائن نشان می دهد تاکنون قریب به 450 دستگاه مینی بوس در سامانه نوسازی،ثبت نام کرده اند و احتمالا تا پایان ماه جاری،طرح مورد اشاره به صورت رسمی عملیاتی شود. 
 
عنوانی که برای نوسازی ناوگان مینی بوس شهر تهران نامگذاری شده و به طرح کلید به کلید موسوم است و مقرر است در قالب آن،شهرداری،20 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض به متقاضیانی که فرآیند ثبت نام را انجام داده اند و واجد شرایط لازم هستند،ارائه کند. 
 
با احتساب 10 میلیون تومان گواهی اسقاط،مالکان مینی بوس های فرسوده،قادر خواهند بود با پرداخت مبالغ اندکی،نسبت به جایگزین سازی مینی بوس فرسوده خویش با تاکسی نو اقدام کنند. 
 
در صورت تمایل،مالکان مینی بوس های فرسوده،با دریافت مبلغ 20 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض و 10 میلیون گواهی اسقاط به همراه ارائه وام 8 درصد،قادر خواهند بود مینی بوس مستهلک خود را با مینی بوس نو جایگزین کنند. 
 
فرشید منفرد،کارشناس حمل و نقل در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوانبا تاکید بر ثمر بخش بودن طرح مورد اشاره عنوان کرد:یکی از چالش های مینی بوس های فرسوده به ایمنی نامطمئن سیستم ترمز این خودروها معطوف می شود که به واقع سلامت راننده و مسافران را به مخاطره می اندازد و با نوسازی چنین خودروهایی،علاوه بر کنترل بخشی از آلایندگی های زیست محیطی،ایمنی هر چه بیشتری نیز حاصل می شود که در سایه آن از بروز بسیاری از حوادث ناگوار پیشگیری خواهد شد. 
 
وی در خاتمه یادآور شد:امید آن می رود اجرای چنین طرح هایی با ارائه مشوق های لازم،در کلانشهرهای دیگر کشور نیز عملیاتی شود زیرا در شرایطی که بخش اعظم آلودگی هوای کلانشهرها ناشی از تردد و فعالیت خودروهای فرسوده است،طرح های  نوسازی،نقش موثری را در حفظ سلامت زیست محیطی ایفاء خواهند کرد.