بهره‌وری۳۰ درصدی منابع در آموزش و پرورش

سیدمحمد بطحایی در آیین اختتامیه دوره توانمندی مدیران کانون‌های بسیج فرهنگیان سراسر کشور افزود: یکی از موضوعاتی که در تمام نظام‌های آموزش و پرورش دنیا به ویژه در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته، اقتصاد آموزش و پرورش است.

بطحایی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در فرمایشات سال ۹۴ خود این واژه را مطرح و به یکی از مصادیق آن اشاره کردند. اقتصاد آموزش و پرورش که غالبا برداشت‌های متفاوتی از آن می‌شود به صورت علمی از قرن هفدهم توسط اقتصاددانان مطرح شد.

وی با بیان اینکه برخی ورود آموزش و پرورش به عرصه اقتصاد را برابر با نگاه اقتصادی به عرصه تعلیم و تربیت دانسته و با این ورود، ابراز مخالفت می‌کنند، گفت: منتقدین این امر، مصادیقی را نیز عنوان می‌کنند که بعضا درست نیست.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیرآموزش و پرورش با اشاره به نگاه گروه دیگر به مقوله اقتصاد آموزش و پرورش، ابراز کرد: برخی نیز به اقتصاد آموزش و پرورش نگاه کمی دارند و می‌گویند، باید دید این برنامه به چه میزان  جی.دی.پی کشور را افزایش می‌دهد در حالی که باید ببینیم اجرای این برنامه تا چه حد افزایش تولید ناخالص کشور را در پی دارد.

وی دلیل ورود بحث اقتصاد به نظام آموزش و پرورش را محدودیت منابع عنوان کرد و افزود: البته این امر مختص کشور ما نیست و کشورهایی که سرانه تولید ناخالص داخلی‌شان بالا هست به این اقتصاد روی آورده‌اند.

بطحایی با تأکید بر اینکه اقتصاد آموزش و پرورش به معنای سنجش فعالیت‌های تربیتی و پرورشی با نگاه اقتصادی نیست، گفت: در حوزه اقتصاد، بویژه اقتصاد آموزش و پرورش باید منافع اقتصادی را در کنار برنامه‌های تربیتی و پرورشی مد نظر قرار دهیم و این به معنای تعطیل کردن برخی برنامه‌های پرورشی به دلیل عدم توجیه مالی نیست.

وی یادآور شد: روند تخصیص اعتبارات در سی و چندسال گذشته، عملا نشان می‌دهد در بعضی سال‌ها به آثار اقتصادی برخی تصمیمات توجهی نشده است به گونه‌ای که بخش عمده اعتبارات ما در آموزش و پرورش فقط صرف هزینه‌های پرسنلی می‌شود؛ بنابراین دیگر اعتباری برای آمورش نیروی انسانی باقی نمانده و این امر خود به خود، افت کیفیت برنامه‌های آموزش و پرورش را موجب خواهد شد.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیرآموزش و پرورش افزایش بهره‌وری منابع را از دیگر نتایج توجه به اقتصاد آموزش و پرورش ذکر کرد و افزود: این در حقیقت، همان تجلی اقتصاد مقاومتی در نظام آموزش و پرورش به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش در حوزه منابع انسانی قوی‌ترین دستگاه کشور محسوب می‌شود، گفت: با توجه به اینکه بیش از هفتاد درصد نیروی ما لیسانس و مقاطع بالاتر هستند می‌توان بهره‌وری این نیروی انسانی را نسبت به آنچه که هست بالاتر برد؛ براین اساس، طی چند سال گذشته، زمینه‌های افزایش منابع احصا و بیش از ۱۴۰ مورد شناسایی شد که قریب به دوازده زمینه در کوتاه مدت نتیجه‌بخش خواهد بود.

بطحایی با بیان اینکه در حوزه بهره‌وری منابع در نظام آموزش و پرورش به شدت با کندی پیشرفت کار مواجه‌ایم، تصریح کرد: اگر بخواهیم به آموزش و پرورشی که در سند تحول بنیادین اشاره شده است، برسیم در یک برنامه پنج سال، حداقل به دو برابر این منابع نیاز داریم.

وی با تأکید بر اینکه مقدورات دولت‌ها به هیچ عنوان اجازه این کار را نمی‌دهد، یادآور شد: بهره‌وری منابعی که دولت در اختیار ما گذاشته، ۳۰ درصد است که باید درصدد باشیم با روش‌های مختلف آن را افزایش دهیم.