چرا اردوغان اسرار نظامی کشورش را فاش کرد؟

 رابرت فیسک، روزنامه ‌نگار مشهور انگلیسی در سرمقاله روزنامه ایندپندنت به موضوع کودتای نافرجام ترکیه پرداخته است و در اینباره نوشته است: تعدادبازداشتی‌های دوران پس از کودتای نافرجام در ترکیه از جمله در میان مقامات ارتش، استادان دانشگاه و مقامات محلی و قوه قضائیه طبق آمارهای اعلام شده از سوی دولت آنکار به ۷۰۷۵۶ تن رسیده است هرچند که برخی از این بازداشتی‌ها آزاد شدند.

رابرت فیسک با اشاره به اینکه اغلب کشورهای همسایه ترکیه اعلام آمار زندانی‌های مربوط به نیروهای امنیتی و قضائی را جزو اسرار نظامی می‌دانند اما ترکیه به تدریج آمار بازداشت ده‌ها هزار سرباز، پلیس، قاضی، دادستان، استاد دانشگاه و دیگر بازداشتی‌ها را به اتهام ارتباطشان با فتح الله گولن و کودتای نافرجام ماه ژوئیه منتشر می‌کند و اکنون بعد از چند هفته این بازداشتی‌ها به عدد بزرگ ۷۰۷۵۶ نفر رسیده است.

، در یک کشور عربی هر شهروندی که چنین آماری را منتشر کند، بازداشت می‌شود اما افشای این آمارها اکنون در ترکیه تبدیل به بخشی از جنگ تبلیغاتی دولت شده است.

 

رابرت فیسک با اشاره به اینکه مردم ترکیه همچنان باید بدانند که این بازداشت‌ها ادامه خواهد یافت عنوان کرد که عجیب ترین آمار مربوط به نیروهای مسلح است و طبق چیزی که اعلام شده ۷۰۲۸ تن از اعضای نیروهای مسلح ترکیه شامل ۱۶۴ ژنرال و دریادار، ۲۸۷ سرهنگ، ۲۲۲ سرهنگ دوم و ۳۵۱ سرگرد بازداشت شده‌اند و این در حالی است که ترکیه بزرگترین ارتش عضو ناتو است.

 

از میان افسران درجه پایین تر نیروی زمینی ترکیه نیز ۱۱۶۱ افسر پیمانی، ۱۴۰۰ گروهبان، ۶۱۹ دانشجوی افسری و ۵۲۸ سرباز وظیفه نیز در همین راستا بازداشت شده‌اند و به آمار این نظامیان باید بازداشت ۱۹۴ قاضی و دادستان نظامی را هم اضافه کرد.

فیسک در ادامه به آمار بازداشت‌ها در قوه قضائیه ترکیه و مقامات محلی در دیگر استان‌ها اشاره کرده و می‌گوید: ۲۳۸۵ قاضی شامل دو عضو دادگاه عالی و ۱۰۸ عضو دادگاه ارشد بازداشت شدند. همچنین در میان مقامات محلی نیز ۱۹ فرماندار، ‌۷۶ معاون فرماندار و ۶ شهردار و ۲ معاون شهردار نیز بازداشت شده‌اند و ۳ تن از روسای کانون وکلای ترکیه و ۲۴۵ وکیل نیز جزو این بازداشتیان هستند.

 

این روزنامه نگار انگلیسی درباره آمار بازداشت‌ها در نیروی پلیس ترکیه نیز می‌گوید: بالغ بر ۷۰۰۰ تن از اعضای پلیس ترکیه شامل ۶۲۹ مدیر امنیت شهری، ۴۷ معاون مدیر در نیروی پلیس و همچنین ۳۶۱ افسر ارشد و ۶۴۹ سربازرس به علاوه ۱۱۱۰ معاون سربازرس و ۴۲۲۰ افسر عادی پلیس بازداشت شدند.

در روزهای گذشته ۸۰۰ بازداشتی دیگر نیز به آمار بازداشتی‌های پس از کودتا درترکیه اضافه شده است و یک وب سایت دولتی در ترکیه هر روز آمار بازداشت‌ها را به روزنامه‌نگاران ارسال می‌کند و تقریبا برای آنها تطابق یافتن با سرعت انتشار این آمارها غیرممکن شده است.

 از مجموع ۷۰۷۵۶ بازداشتی پس از کودتا، ۳۱۰۴۸ تن حکم بازداشت دریافت کرده و ۱۳۰۴ نفر همچنان "تحت بازجویی" قرار دارند و ۱۴۳۶ نفر نیز آزاد شدند هرچند که اعلام نشده بازداشت آنها اشتباهی صورت گرفته بود یا خیر. همچنین ۲۲۳۰۵ نفر نیز تحت "کنترل قضائی" قرار دارند که شامل بازداشت خانگی و معرفی منظم به پاسگاه‌های پلیس می‌شوند.

 

در عین حال اعلام شده که بیش از ۵۰۰۰ نفر از این افراد نیز ظاهرا در دادگاه ظاهر شده و بعد آزاد شده‌اند و مشخص نشده که چگونه این آزادی صورت گرفته است.

اگر قرار باشد شواهد اثبات ارتباط متهمان با گولن مطرح شده باشد، پس با این آزادی‌ها بسیاری از این شواهد در شک و تردید قرار داشته‌اند.

از طرفی به نظر می‌رسد ۳۲۷۸ حکم بازداشت نیز برای افسران ارتش و اعضای پلیس و دانشگاه‌ها و حتی روسای دانشگاه‌ها صادر شده است.

با این حال با بازداشت این همه نیروی امنیتی احتمالا کار دولت ترکیه برای جمع کردن افسر و سرباز کافی برای تداوم این بازداشت‌ها سخت خواهد شد.

فیسک  نتیجه‌گیری می‌کند: در طول دوره تمدید شده وضعیت اضطراری درترکیه بی‌تردید آمار بازداشت‌ها بالا و پایین خواهد شد اما هنوز آماری درباره روزنامه نگاران بازداشت شده منتشر نشده است و در این روزها بهتر است در ترکیه به شغل رانندگی اتوبوس یا نظافت خیابان‌ها پرداخت تا اینکه عضو نخبگان ترکیه بود مگر اینکه به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه وفادار بود.