دستورالعمل جدید خزانه داری امریکا در زمینه رفع تحریم های ایران، این نگرانی را ایجاد کرده که اقدامات دولت آمریکا ممکن است موجب منتفع شدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ایران شود.

مقامات ارشد دولت اوباما گفته اند، امیدوارند پیوستن مجدد اقتصاد ایران به اقتصاد جهانی به تثبیت توافق هسته ای سال گذشته کمک کند و جایگاه حسن روحانی، رئیس جمهوری این کشور را تقویت نماید.

روز جمعه، خزانه داری امریکا یک دستورالعمل به روز شده منتشر کرد که اظهار می داشت واشنگتن شرکت های خارجی را بابت تجارت با موسسات ایرانی تحت تحریم مجازات نخواهد کرد، به شرطی که نهادهای تحت تحریم تنها بخش کوچکی از سهام این موسسات را در اختیار داشته باشند.

انتشار این دستورالعمل جدید، انتقاداتی را از جانب نمایندگان جمهوری خواه کنگره آمریکا برانگیخته است.

تام کاتن، سناتور جمهوری خواه گفت: «دستورالعمل جدید این مفهوم قدیمی را که دلار آمریکا نمی تواند برای تسهیل تجارت بین المللی با نهادهای ایرانی به کار برود را از بین می برد، بماند که در این دستورالعمل تجارت با نهادهای تحت تحریم نیز مجاز شده است. رئیس جمهور آمریکا با اجازه دادن به شعب خارجی شرکت های امریکایی برای تجارت با موسسات ایرانی، آمریکا متن صریح قانون مصوب کنگره را نادیده گرفته است.»

سناتور مارک کیرک از ایالت ایلینویز هم که ریاست کمیته بانکی مجلس نمایندگان آمریکا را بر عهده دارد گفت، دستورالعمل جدید منجر به اعطای امتیازات جدیدی از سوی کاخ سفید به ایران می شود.

در همین حال، مایک پومپئو، نماینده جمهوریخواه گفت، تغییرات خزانه داری امریکا در دستورالعمل خود «چراغ سبزی برای تجارت با تروریست هاست. این دستورالعمل موانع پیش روی خارجیان برای تعامل با شرکت های تحت کنترل سپاه پاسداران ایران را از پیش رو برمی دارد.»

مقامات خزانه داری امریکا روز یکشنبه گفتند که این دستورالعمل جدید به معنای اعطای امتیاز جدید نیست و بخشی از مرور عادی برنامه تحریم ها توسط این وزارت خانه است.