با آزادسازی هر روزه مناطق مختلف عراق از اشغال تکفیری‌های داعش، روند بازگشت آوارگان به شهرها و روستاهای خود نیز افزایش یافته است.

به نوشته پایگاه خبری «أین» عراق، طبق گفته وزارت مهاجرت عراق 198 هزار و 554 خانواده آواره عراقی که با یورش داعش از شهر و خانه خود آواره شده بودند در سه استان الانبار، صلاح‌الدین، دیالی و دو منطقه «مخمور» و «سنجار» در کرکوک و منطقه «القیاره» در استان نینوی به خانه‌های خود باز گشته‌اند.

در حال حاضر نیروهای عراقی در استان الانبار در حال پیشروی در منطقه «جزیره هیت» در غرب الرمادی هستند.

در استان کرکوک نیز نیروهای الحشد الشعبی اعلام کرده‌اند اگر دستور آغاز عملیات صادر شود، شهر «سنجار» به راحتی آغاز خواهد شد. عملیات‌های مقدماتی در اطراف شهر از ماهها پیش آغاز شده است.

در استان نینوی نیز طبق گفته مقامات دولتی عراق و الحشد الشعبی و همچنین طبق گزارش روز گذشته (یکشنبه) روزنامه ساندی تایمز انگلیس عملیات آزادسازی موصل در چند روز آینده آزاد خواهد شد.

در حال حاضر به جز مناطق غربی استان الانبار، منطقه «سنجار» در استان کرکوک و شمال و غرب استان نینوی، باقی مناطقی که در دو سال گذشته به اشغال تروریست‌های داعش در آمده بودند، آزاد شده‌اند و به نظر می‌رسد تروریست‌ها آخرین ماههای حضور نظامی خود را در عراق می‌گذرانند.