نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل با اشاره به رضایت این کشور از قراردادهای تسلیحاتی خود حتی با عربستان، اعلام کرد که کشورش از ائتلاف عربستان حمایت سیاسی می‌کند.

بر اساس گزارش منابع خبری، "ماتیو ری‌کرافت" در اظهاراتی در مقر سازمان ملل گفت که انگلیس از عربستان خواسته است درباره حمله به شهروندان در یمن تحقیق کند!

درخواست از عربستان برای تحقیق درباره کشتار شهروندان یمنی درحالی است که ائتلاف سعودی نزدیک به 2 سال است که در حال بمباران مناطق مسکونی و زیرساختهای یمن و کشتار مردم این کشور می‎باشد.

"ری‌کرافت" با این حال به حمایت کشورش از حملات رژیم سعودی به یمن اذعان کرد و گفت: انگلیس از نیروهای ائتلاف سعودی حمایت سیاسی می کند، ولی مانع تشکیل کمیته تحقیق بین‎المللی درباره نقض حقوق بشر در یمن نمی شود.

در همین حال، شبکه خبری روسیا الیوم خاطرنشان کرد: اظهارات مبهم "ری‌کرافت" بیانگر تلاش دولت انگلیس برای بازنگری در سیاستهای کشورش در فروش سلاح به عربستان سعودی است.

ری‌کرافت مدعی شد: انگلیس مجموعه‌ای از سیاستهای بسیار روشن در زمینه محدود کردن فروش تسلیحات دارد، و ما از همه قراردادهایمان برای فروش سلاح در هر نقطه از دنیا از جمله موضوع مربوط به یمن- رضایت داریم؟!

رسانه‎های انگلیسی پیشتر اعلام کرده بودند که در پی درخواستهای بین‎المللی برای منع فروش سلاح به عربستان، ریاض تماسهایی را با لندن برای جلوگیری از منع فروش سلاح به این کشور انجام داد.

این در حالی است که روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در گزارشی افشا کرد: «بریتانیا درخواست‌های مکرر صورت گرفته برای توقف فروش بمب به دولت عربستان را که متهم به ارتکاب جنایت جنگی در یمن است، نادیده گرفته می‎گیرد.»

"بوریس جانسون"، وزیر خارجه انگلیس، پیش‎تر در جلسه پارلمان گفته بود، فروش سلاح به عربستان سعودی می‌تواند ادامه یابد، چرا که هیچ شواهد قطعی مبنی بر اینکه مقررات بین‌المللی درباره حقوق بشر نقض شده است، وجود ندارد؟!

 

وزیر امور خارجه انگلیس در توجیه فروش پر سود سلاح به آل سعود کوشید بمباران مکرر یمن را توسط جنگند‎ه‎های سعودی در چارچوب قوانین بشردوستانه بین المللی ارزیابی کند.

آنچه که از ظواهر امر بر می‎آید، کارخانجات مهمات سازی بریتانیا به مثابه یک کمیته یا بنگاه آدم‎کشی، به غایت از دلارهای سعودی منتفع و همچنان با مکیدن خون مردم منطقه، سیراب ددمنشی افسار گسیخته آل سعود می‎شوند.

سازمان "اکسفام " که در قالب یک کمیته امداد رسانی فعالیت می‎کند؛ اخیرا از لندن به دلیل فریبکاری در فروش سلاح به رژیم ریاض، به دلیل استفاده از تسلیحات این کشور در جنگ علیه یمن انتقاد کرده است. این سازمان مدافع حقوق بشر، تأکید کرد که انگلیس از حامی معاهده منع تجارت سلاح، به یکی از بارزترین ناقضان آن تبدیل شده است.

در همین ارتباط، "اردشیر نوریان" عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، به خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: فروش مهمات و اسلحه به برخی از کشورهای منطقه موضوع تازه‌ای نیست.

 

دولتهای غربی و در رأس آنها ایالات متحده و انگلیس، دارای مجتمع‎های صنعتی تولید جنگ اقزار و سلاح هستند. لذا این شرکت‎ها از گذشته تا به امروز به صورت اولی‎ و فعال‎تری مشغول تجارت اسلحه با کشورهای نفت خیز و صاحب دلار منطقه خاورمیانه، آسیای جنوب غربی و خلیج فارس هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر بخواهیم بطور ریشه‎ای به موضوع بپردازیم، باید بگوییم تأمین تسلیحات جنگی برخی از دولتهای منطقه توسط غربی‎ها، به یک استراتژی برای توسعه فزاینده اقتصاد کشورهای تولید کننده مطرح است.

نوریان گفت: معمولا جنگها و منازعات دو جانبه منطقه‎ای نوعا در سیاستها و راهبردهای کشورهای غربی و همانا تولید کنندگان ادوات نظامی ریشه دارد. بنابراین از منظر اقتصادی در می‎یابیم؛ حکام غربی- آمریکایی برای برای استمرار روند رو به رشد صنایع مهمات سازی خود بر بحرانهای منطقه دامن می‎زنند.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره بر اصرار دول غربی بر تداوم هژمونی خود در منطقه افزود: کشورهای اروپایی برای تسلط و راهبری خود غالبا با کشورهایی نظیر عربستان سعودی که دارای ذخایر نفتی فراوان و منابع مالی سرشار هستند، به گونه‌ای تعامل می‎کنند که این کشورها برای دوام و بقای خود همواره بر یک قدرت فرامنطقه ای همچون آمریکا و انگلیس محتاج باشند.

نوریان ضمن تأکید بر مؤلفه‎های وابسته‎سازی دولتهای منطقه از طرف غرب، ایجاد بحرانهای محلی و تفرقه افکنی بومی، قبیله‎ای -دامن زدن به اختلافات میان کشورها - توسعه بخشی به اختلافات مرزی بین دول - طراحی راهبرد جنگ داخلی - حمایت از معارضین دولتی و... را از دیگر راه ترفندهای ملتهب نمودن فضای سیاسی خاورمیانه برشمرد.

 

وی در ادامه اظهار داشت: در دل مجموعه موضوعاتی که بدان پرداختیم؛ فروش اسلحه و جنگ افزار، برای دولتهای به اصطلاح مدافع حقوق بشر غربی توجیه اقتصادی به خود می‎گیرد. امروز سردمداران غربی با رقیب تراشی تصنّعی و کاذب مثل رژیم سعودی برای کشورهای قدرتمند در منطقه نظیر ایران، سعی در ضعیف نگه داشتن آنها دارند که البته تا به امروز توفیقی نداشته‎اند.

نوریان در پایان خاطر نشان کرد: در مجموع تجارت اسلحه در تنش آلود کردن فضای پیرامونی جمهوری اسلامی برای غرب بسیار سودمند بوده ،از این جهت اینکه نماینده انگلیس در سازمان ملل از فروش سلاح به یک رژیم دست نشانده در منطقه ابراز رضایت می‎کند، ریشه در بحران سازی و بوجود آوردن منازعه قدرت در منطقه دارد.

از این بابت مواضع  خصمانه و منفعت طلبانه لندن جایی برای تعجب باقی نمی‎گذارد، چرا که این قبیل اظهارات با سیاستهای جاه‎طلبانه و استعماری بریتانیا پیوند خورده است.