آیا نخستین وزیر از هیات دولت حذف می شود؟

این بار قرعه به نام وزارتخانه‌ای افتاده است که حرف و حدیث‌های فراوانی را این روزها اینجا کرده، درست است «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی».

نام علی جنتی وزیر ارشاد از روز گذشته بیش از پیش شنیده شده و خبر این بار از استعفا و برکناری او به میان آمده است؛ خبری که هرچند سخنگوی ارشاد قویا آن را تکذیب کرد اما ظاهرا خبرها فراتر از این تکذیب‌های همیشگی وی دارد! چرا که عدم حضور جنتی روز گذشته در ساختمان تحت مدیریتش یعنی ساختمان وزارت ارشاد در میدان بهارستان همه چیز را در مسیر تائید قرار داده است.

برگزاری دو کنسرت در شهر مشهد و قم که حتی واکنش علما را برانگیخته است، تنها همه ماجرا نیست و نمی تواند سندی محکم برای استعفای وزیری باشد که رئیس جمهوری بارها بدون پرده از وی حمایت کرده است.

جنتی هرچند اوایل تلویحا با این رویه مخالفت می‌کرد اما در نهایت اعلام کرد که از مجموعه تحت مسئولیت وی منعی برای برگزاری کنسرت در مشهد وجود ندارد اما به درخواست امام جمعه مشهد احترام می‌‌گذارد و از برگزاری کنسرت در این شهر منصرف شده است. او اما اضافه می‌کند که این قاعده شامل دیگر شهرستان‌های خراسان رضوی نخواهد شد.

اما باز هم در این فضا رئیس جمهور با اینکه نقدی بر این موضوع را وارد می دارد عنوان می‌کند که (در مراسم بزرگداشت روز پزشک) که نباید از قانون عقب نشست. همچنان حواشی ادامه دارد بود و به مراسم بزرگداشت دفاع مقدس هم رسید. آن حواشی خاص در قم این بار مشاهده شد اما به قول وزیر و سخنگوی ارشاد کنسرتی در کار نبوده بلکه مراسم بزرگداشتی بود که مخاطبان و حاضرانش شئونات را زیر پا گذاشته اند و حواشی را رقم زدند.

در نهایت علما و مراجع اعتراض کرده و پیگیری سریع را خواهان می‌شوند در این گیرو دار بود که حجت‌الاسلام عباس دانشی پس از حضور نزد علما و توضیحات مکفی قلم به دست می‌شود و استعفایش را به جنتی وزیر ارشاد تقدیم می‌کند و وزیر هم بلافاصله برای آنچه احترام به علما و حریم حرم کریمه اهل بیت(ع) عنوان شده آن را می‌پذیرد تا قم با سرپرست اداه شود؛ متن دقیق جنتی در پی می آید: با عنایت به توضیحات جناب عالی در خصوص دغدغه های مراجع عظام تقلید نسبت به جایگاه شهر مقدس قم و حریم حرم مطهر کریمه اهل بیت (سلام اله علیها) و رنجش خاطر برخی از فضلای حوزه علمیه قم از برگزاری یک برنامه هنری با استعفای شما موافقت می شود.  

همه این اما و اگرها، همه آنچه سخنگوی ارشاد شایعه می‌خواند ظاهرا چندین هدف را دنبال می‌کند، اول اینکه ظاهرا قرار است از این به اصطلاح شایعات پیرو ناراحتی مراجع و پذیرش یک استعفا به احترام همه، منافعی کسب شود، گمان می‌رود قرار است دولت نهایت بهره‌برداری را از این حواشی بکند و در یک اقدام متهورانه این برکناری را با استعفا به نام احترام دولت به منتقدان سند بزند.

استعفای اول را جنتی پذیرفت و مدیر کل ارشاد قم را برکنار کرد و شنیده می‌شود این آخرین امضای جنتی پای یک برگه در این وزارتخانه (در تاریخ 17 مهرماه) بوده است و استعفای دوم را خودش رقم زده است هرچند این هم استعفای دوم شخص وزیر در طول وزارتش به شمار می‌آید چرا که او پیش از این هم یک بار استعفا داده بود.

اینکه سیاست دولت یازدهم چه تدبیری را رقم خواهد زد، مماشات یا سند زدن به نام منتقدان خود حواشی دیگری را در پی خواهد داشت. این شایعات در حالی قوی‌تر می‌شود که روزنامه صبح‌نو امروز کنار رفتن جنتی را نه سیاسی و نه فرهنگی بلکه ناشی از مسائل دیگری می‌داند.

شنیده شده وزارت ارشاد احتمالا بعد از علی جنتی با سرپرست اداره شود، در این راستا نام‌هایی چون احمد مسجد جامعی، علی مرادخانی، حسام‌الدین آشنا بیشتر به گوش می‌رسد.

باید دید واکنش رئیس دولت که این روزها در جنوب‌شرق آسیا مهمان است بعد از بازگشت چه خواهد بود و سرنوشت وزارت ارشاد در ماه‌های پایانی دولت چه خواهد شد و آیا دولت علی جنتی و وزارت ارشاد را قربانی انتخابات آتی خواهد کرد؟!

آیا باید دید سیاست عتاب از رییس جمهور و خطاب به مردم و منتقدین پس از بازگشت حسن روحانی در دستور کار دولت یازدهم قرار می‌گیرد و نخستین وزیر از هیات دولت حذف می‌شود؟