تعهد ترامپ به زندانی کردن کلینتون موضوعی کم‌سابقه در تاریخ آمریکا

به نقل از پایگاه اینترنتی ان‌بی‌سی نیوز؛ دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان در مناظره دوم خود متعهد شد درصورت ورود به کاخ سفید دادستان کل را برای بررسی پرونده ایمیل‌های هیلاری کلینتون بکار بگیرد. او همچنین در کنایه‌ای گفت کلینتون برای پاک کردن ایمیل‌ها باید زندانی شود؛ کنایه‌ای که به‌گونه‌ای نقض مستقیم سنت حکومت غیر حزبی است.

ترامپ در مناظره یکشنبه‌شب خطاب به کلینتون گفت: اگر در انتخابات پیروز شوم از دادستان کل می خواهم با استخدام بازرس ویژه به پرونده تو رسیدگی کند. برای اینکه تاکنون به این اندازه دروغ و فریب ندیده‌ام.

رئیس‌جمهور آمریکا رسماً مجاز به صدور اجازه تحقیقات جنایی خاص درباره افراد نیست چه برسد به اینکه در حضور عموم متعهد به بازرسی پرونده رقیب سیاسی‌اش شود.

در همین راستا، اریک هولدر، دادستان کل سابق با اشاره به اینکه این حرکت ترامپ می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را در کابینه ریاست جمهوری احتمالی‌اش ایجاد کند در پیامی توییتری به رسوایی واترگیت اشاره کرد و نوشت: رئیس‌جمهور ریچارد نیکسون از الیوت ریچاردسون، دادستان کل خواست تا بازرسی را که پرونده رسوایی واتر گیت را پیگیری می‌کند از کار اخراج کند. دادستان کل نه‌تنها این کار را نکرد بلکه خود شجاعانه استعفا داد. رئیس‌جمهور نیکسون هنگامی‌که با مخالفت دادستان کل مواجه شد، مجبور به اخراج چندین نفر از اعضای کابینه خود شد که از این اتفاق با نام "قتل‌عام شنبه‌شب" یاد می‌کنند.

اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری آمریکا به‌طور رسمی پرونده ایمیل‌های خصوصی هیلاری کلینتون را مختومه اعلام کردند. بنابراین رئیس‌جمهور جدیدی که سعی در بازگشایی پرونده رقیب سیاسی خود را دارد، موضوعی بی‌سابقه در تاریخ آمریکا است.