دلیل جدایی سرمایه‌گذاران شهرزاد چه بود؟

خبر دستگیری محمد امامی تهیه کننده شهرزاد در روزهای گذشته در هاله‌ای از ابهام بود اما با نامه‌ای که پدرش در فضای مجازی منتشر کرد خبر دستگیری و بازداشت او تأیید شد و آنچه در رسانه ها آمد حکایت از آن داشت که وی به اتهام دخالت در فساد مالی صندوق فرهنگیان اوایل هفته گذشته بازداشت شده است .

 

البته چند ساعت بعد و در پی انتشار خبر دستگیری محمد امامی سرمایه‌گذار سریال پرمخاطب «شهرزاد» متنی که از قول پدر او در شبکه‌های اجتماعی و برخی خبرگزاری‌ها منتشر شده بود توسط  احمد امامی (پدرش) تکذیب شد،  او با انتشار متنی تاکید کرد هیچ یک از خانواده امامی در مورد خبر تایید نشده بازداشت محمد امامی اظهارنظری نکرده‌اند و آنچه منتشر شده کذب محض است اما خبرهای محکم حکایت بازداشت این جوان سرمایه دار را تایید می کرد.

 

اما محمد امامی کیست ؟

 سیدمحمد امامی تهیه‌کننده‌ای است که ابتدا با «شاهگوش» وارد شبکه خانگی شد و با سریال پر مخاطب «شهرزاد» توانست نام خود را بر سر زبان ها بی اندازد و بعد از بابک زنجانی که با راه‌اندازی شرکتی به نام سورینت فیلم به سرمایه‌گذاری در فیلم‌هایی مانند «نقش نگار» و «سیزده» و «هیچ کجا هیچ کس» دست زد و البته خبر بازداشتش شگفتی‌ساز رسانه‌ها شد، حالا امامی دومین سرمایه‌گذار تازه از راه رسیده سینماست که بازداشتش رسانه‌ها را به خود مشغول کرده است.

 

محمد امامی در ماه‌های اخیر به شدت در سینما فعال شده بود و به عنوان سرمایه‌گذار در پروژه‌های مختلفی حضور داشت؛ از «تابو»ی خسرو معصومی تا «ابد و یک روز» سعید روستایی، «خوب بد جلف» پیمان قاسم‌خانی و «کاناپه» کیانوش عیاری نقش داشته است.

 

"شهرزاد پرونده ای پر حاشیه

 هدف اصلی گزارش پیش رو پیگیری ابعاد فساد اقتصادی محمد امامی نیست و با اشاره ای کوچک به قسمتی از پرونده او تلاش داریم این نکته را کنیم که بعد از دستگیری وی سرنوشت پروژه (شهرزاد 2) به کجا خواهد رسید و اینکه آنچه برخی رسانه ها در رابطه با اتصال فعالیت های (سید هادی رضوی) دیگر سرمایه گذار شهرزاد با وی میگویند تا چه اندازه به واقعیت نزدیک است؛ نکته ای که درخبر های تایید شده چند ماه گذشته مشخص شده این است که سید هادی رضوی سرمایه گذار فصل اول «شهرزاد» از پروژه جدا شده و خیلی وقت است که دیگر قصد همکاری با امامی را نداشته است .

 

در واقع شاید برای برخی این سوال باشد که چرا حضور محمد امامی در پروژه «شهرزاد» مهم است؟ او فقط تهیه کننده سریال نیست بلکه سرمایه پروژه را هم تامین می کند. در فصل یک او و هادی رضوی شرایط مالی ویژه ای برای گروه مهیا کردند تا پروژه بدون هیچ گونه مشکلی به سرانجام برسد اما تفاوت فکری رضوی با تیم امامی و حسن فتحی گویا رضوی را به این نتیجه رسانده است که دیگر با شهرزاد نمی شود دغدغه های فرهنگی مد نظرش را پیگیری کند .

 

دست و پا زدن برای درست کردن هم دست !

 در این میان برخی کانال های خبری سعی کردن با پرونده سازی برای کسانی که زمانی با محمد امامی همکاری داشته اند اوضاع پرونده را رنگ و لعاب تازه ای ببخشند و با رپورتاژ خبری علیه چند نفر  منشاء فساد صندوق ذخیره را حاصل کار باندی معرفی کنند که همه "آقازاده" و متصل به جریانی خاص هستند .

 

یکی از این چهره ها که سعی در شانتاژ خبری علیه او شد (سید محمد هادی رضوی ) است . امامی در تولید «شهرزاد» با محمدهادی رضوی داماد محمد شریعتمداری – معاون اجرایی رئیس‌جمهور – شراکت داشت و وی نیز به عنوان یک سرمایه گذار برای اولین بار وارد عرصه سریال سازی شده بود با این تفاوت که رضوی را قبلا با شعار های تازه مخالفت با لابی اقتصادی صهیونیستی در انتخابات اتاق بازرگانی کشور می شناختیم ؛ وی به عنوان یک چهره مذهبی تا پیش از کلید خوردن شهرزاد سعی داشت دغدغه های دینی و فرهنگی خود را در قالب اقتصاد اسلامی پیاده سازی کند و اینبار با همین دغدغه ها وارد عرصه فیلم سازی شده بود.

 

تفاوت های دیدگاهی و شعاری رضوی با محمد امامی و تیم سازنده شهرزاد از جمله حسن فتحی خیلی زود خود را نشان داد و زمانی که در هفدهمین قسمت از سریال «شهرزاد»، در یکی از صحنه‌ها در میان عکس چند تن از مبارزان سیاسی چپ و توده ای بر روی دیوار، تصویر حسین شریعتمداری نیز دیده شد رضوی سکوت خود را شکست و با انتشار نامه ای به مدیر مسئول روزنامه کیهان از وی به عنوان چهره ای انقلابی (سردار قلم )  یاد کرد و به عنوان سرمایه گذار شهرزاد از اشتباه پیش آمده عذر خواهی کرد اما ماجرا به همینجا ختم نشد و حسن فتحی در جلسه ای با محمد امامی خواستار جدا شدن این رضوی از پروژه شد؛ حتی فتحی در نامه ای مستقیم به امامی که از برلین نوشته بود به طور علنی رضوی را فردی بدون نقش در شهرزاد خوانده بود و خطاب مستقیم خود را به تهیه کننده یعنی محمد امامی داده بود.

 

در ادامه مسیر ساخت شهرزاد مواردی این چنینی باز هم رخ داد و زمانی که عوامل سازنده سعی داشتند فقط و فقط یک سریال پر مخاطب و پولساز را بدون دغدغه فرهنگی به شبکه نمایش خانگی بیاورند رضوی در مصاحبه های متعدد حرف از دغدغه خود برای سریال سازی اسلامی و گنجاندن سبک زندگی صحیح در شهرزاد و مبارزه با سریال سازی ماهواره ها از طریق ساخت یک اثر فاخر در داخل می زد ، در واقع رضوی شهرزاد را سنگری می دید که می شد با آن به مبارزه با ضد فرهنگ ها رفت.

 

در واقع رضوی نشان داده است  بیشتر از آنکه وابسته به دولت یا جریان خاص روشنفکری باشد در امور فرهنگی مواضعی کاملا مذهبی دارد وی حتی طی چند برنامه تلویزیونی در هفته های اخیر مطالب انتقادی را به برخی برنامه های فرهنگی کشوراز جمله کنسرت ها مطرح کرده است حتی از جمله  افرادی بود که از مواضع آیت الله علم الهدی در مسئله عدم برپایی کنسرت در شهرهای مقدس حمایت کرد به دلیل تفکراتی از همین دست همیشه جریان روشنفکر نما از سعی کرده فاصله خود را با وی حفظ کند.

 

ریشه همین صحبت ها هم کلید جدایی رضوی با تیم امامی را زد تا جایی که در جشن اختتامیه شهرزاد دیگر خبری از حضور رضوی در شهرزاد دو نبود و وی با راه اندازی جشنواره فیلم مدافعان حرم و کلید زدن یک سریال کره ای با محوریت سبک زندگی مشغول به پیگیری دغدغه فرهنگی خود شده است.

 

حال باید نشست و دید که در غیبت محمد امامی آیا رضوی راضی می شود دوباره با شهرزادی ها همکاری کند یا اختلاف دیدگاهی این دو باز هم این سرمایه گذار را بر دوری ترغیب خواهد کرد حال اینکه رضوی در شرایط فعلی پروژه های جشنواره فیلم مدافعان حرم و یک سریال جدید را نیز در دست بررسی دارد و بر اساس خبری که چند روز پیش یکی از روزنامه ها منتشر  کرد ، آخرین دیدار سید هادی رضوی با حسن فتحی به جشن شهرزاد برمی گردد وبعد از آن صحبتی با او درباره ادامه همکاری نشده است و خود رضوی هم تصمیم گرفته سریالی به کارگردانی بهرام توکلی و تهیه کنندگی سعید ملکان سرمایه گذاری کند که به گفته وی بزرگترین سریال بخش خصوصی برای پخش در شبکه نمایش خانگی است. در چنین شرایطی آیا حسن فتحی سراغ رضوی می رود؟