کاهش سالانه ۱۱۰ مورد فوت در دزفول با پائین آوردن غلظت گرد و غبار

علی افشه ظهر امروز دوشنبه در چهارمین نشست شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان دزفول که در محل فرمانداری برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی دزفول در راستای فعالیت های خود تحقیقاتی را در خصوص مضرات و بیماری های ناشی از وقوع گرد و غبار انجام داده و میزان ذرات معلق در هوای دزفول توسط سایت سنجش آلودگی اداره محیط زیست به صورت ساعتی اندازه گیری و ثبت شده است.

وی افزود:  دستگاه سنجش آلودگی اداره محیط زیست دزفول توانایی اندازه گیری ذرات با ۱۰ میکرون را دارد که نشان داد در سال گذشته متوسط آلودگی هوا در دزفول ۶.۶ برابر بیشتر از حد استاندارد بوده است در حالی که استاندارد جهانی ۲۰ است اما متوسط غلظت سالیانه دزفول ۱۳۲ است.

مدیرکل بهداشت و محیط دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: طبق اندازه گیری ها و تحقیقات صورت گرفته ۳۱۶ روز از سال گذشته در دزفول میزان ریزگردها بالاتر از حد استاندارد بوده است.

افشه با بیان اینکه آلودگی هوا موجب تشدید بیماری های قلبی و عروقی و بیماری های تنفسی می شود، افزود: از ۱۱۰ مورد مرگ سال گذشته در شهرستان دزفول، ۵۹ مورد مرگ مربوط به بیماران قلبی و عروقی و ۱۴ مورد مرگ مربوط به بیماران تنفسی بوده همگی ناشی از آلودگی هوا بوده اند، ضمن اینکه سایر مرگ ها نیز به دیگر بیماری ها مربوط می شود.

وی گفت: همچنین در سال گذشته ۱۳۶ مورد بستری بیماران قلبی عروقی و ۳۵۳ مورد بستری بیماران تنفسی در بیمارستان در دزفول مواجه بودیم.

افشه با بیان اینکه میزان ذرات معلق در هوای دزفول علت این بیماری ها است، یادآور شد:  می توان با کاهش ۱۰ میکروگرمی این ذرات سالانه ۱۱۰ مورد مرگ و میر را در دزفول کاهش داد.

وی در پایان خواستار شد: سازمان هواشناسی باید پیش بینی ۴۸ ساعته دمای هوا را به فرمانداری و بهداشت گزارش کند تا مراکز درمانی از جمله بیمارستان ها با آمادگی کامل به ارائه خدمات در روزهای آلوده بپردازند