طاق‌های بازار اراک رنگ و بوی عاشورا گرفت

نور تابیده از سقف بازار به صورت مورب تمام مسیر را روشن کرده، چلچراغ ها یکی یکی روشن می شوند، صدای سنج و دمام می آید و حالا موسم اشک ریختن برای گهواره خالی است، برای طبق و حجله ای که داماد ندارد. اینجا هرچه که هست گرد آمده تا یک چیز را یادآوری کند؛ واقعه عظیم و تکراری نشدنی عاشورا.

دسته شبیه خوانان وارد می شوند، هر دسته به طور مجزا گوشه هایی از یک تعزیه را می خوانند. امروز بازار سرپوشیده اراک مهمانانی عاشق داشت. مردمانی که با اشتیاق برای دیدن سنت دیرینه و یادآوری رشادت های شهدای عاشورا آمده بودند.

یکی اشک می ریزد، یکی لحظات را با دوربینش ثبت می کند، دود اسفند فضای بازار را پر کرده است.

هنوز هم بعد از گذشت هزار سال از قیام عاشورا، عشق و ارادت به ساحت اهل بیت به ویژه امام حسین(ع) در دل ها شعله می کشد و عاشقان آن حضرت را همچون پروانه ای گرد وجودش ذوب می کند.

آئین تاریخی تعزیه سیار، روز دوشنبه همزمان با هشتمین روز از محرم الحرام با شرکت بیش از ۲۰ گروه تعزیه خوان، در بازار تاریخی اراک برگزار شد.

این آئین مذهبی و تاریخی چندین سال است که احیا شده و از سال ۹۲ تاکنون، طی دهه اول محرم قبل از روزهای تاسوعا و عاشورا با حضور گروه های متعدد تعزیه خوان و هیات های مذهبی در اراک برگزار می شود.

این آئین تاریخی مذهبی ریشه در هیات های مذهبی قدیمی شهر اراک از جمله هیات های دو محله مرکز شهر دارد و در فهرست آئین های عاشورایی ملی کشور به ثبت رسیده است.

دسته های عزاداری، گروه های تعزیه خوان و کاروان شتران در این آئین مذهبی همراه با سر دادن نوای غم و سوگواری از مقابل مسجد حاج علی در جوار بازار شهر اراک حرکت کرده و با ورود به بازار سرپوشیده گروه های تعزیه خوان، شبیه خوانی را آغاز و اجرا کرده و مسافت ابتدای تا انتهای بازار را به همین نحو طی کردند.

گفتنی است برگزاری آئین تعزیه سیار در شهر اراک حدود ۲۰۰ سال قدمت دارد که البته قبل از انقلاب اسلامی در دوره هایی به دلیل ممانعت حکومت ها برگزاری آن متوقف شد اما چند سالی است که با پیگیری هیات های مذهبی و تعزیه خوانی مجددا احیا شده است.