به گزارش پرس تیوی، لیو ویمین سخنگوی وزارت خارجه چین در جمع خبرنگاران گفت: ما بر گزارشها و واکنشهای مربوط به این خبر نظارت داریم. در مدیریت روابط بینالمللی، چین همیشه به حقوق ملی و استانداردهای رفتاری احترام گذاشته است.

وی افزود: ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم برای حل‌شدن این مساله و حفظ ثبات در خاورمیانه و خلیج‌فارس، به گفت‌وگو بپردازند.

هنگامی که از ویمین درباره اعزام هیئت آمریکایی به پکن با هدف متقاعد کردن چین درباره قبول صحت اتهامات واشنگتن علیه ایران، سوال شد، وی پاسخ داد، چین با همه طرف‌ها گفت‌وگو می‌کند.

وزارت دادگستری آمریکا روز سه‎شنبه ۱۹ مهر ایران را متهم به دست داشتن در توطئه‌ای کرد که با هدف ترور عادل الجبیر سفیر عربستان در آمریکا و با کمک عضوی از یک کارتل مواد مخدر مکزیک، انجام شد.

رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، ضمن رد این اتهامات، اظهار داشت: این گونه رفتارهای نخ‎نما که مبتنی بر سیاست‌های خصمانه و دیرینه محور آمریکایی - صهیونیستی است، نمایش مضحکی به شمار می‌رود که در راستای سناریوسازی‌های خاص و با اهداف تفرقه‎افکنانه از سوی دشمنان اسلام و منطقه تعقیب می‌شود.

همچنین محمد خزاعی نماینده ایران در سازمان ملل متحد ضمن طرح شکایت علیه آمریکا، اتهامات ضد ایرانی این کشور را توهین به شعور مردم جهان دانست و اظهار داشت، ما به اتهامات بی‌اساس بعضی از مقامات آمریکایی در طول سه دهه گذشته عادت کرده‌ایم، اما دروغ بزرگی که آن‌ها امروز گفتند کاملا بی‌پایه بوده و مانند کار فیلمنامه‎نویسان هالیوودی است.

باراک اوباما پنج‌شنبه(۲۱ مهر) تهدید کرد که در پی ادعای دست داشتن ایران در توطئه‌ای برای ترور سفیر سعودی در آمریکا، تمام تلاش خود را برای اعمال شدیدترین تحریم‌ها علیه این کشور به کار خواهد بست.

آمریکا برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران، به حمایت تمامی پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، از جمله چین نیازمند است.

شی یینهونگ، استاد روابط بینالملل در دانشگاه رنمین پکن به پرس تیوی گفت، بعید است که چین از تحریمهای سازمان ملل علیه ایران حمایت کند زیرا نه آمریکا و نه عربستان سعودی دلایل متقاعدکنندهای را برای اثبات اتهامات خود ارائه ندادهاند.