ناتوانی دولت در پایان بخشیدن به رکود عمیق بخش مسکن

گروه اقتصادی- احمدرضا سرحدی با بیان یان مطلب اظهار کرد: با توجه به شرایط کشور در زمان آغاز دولت یازدهم شاید طبیعی باشد که دولت نتواند کاری از پیش ببرد اما انتشار داشتیم در این سه سال شاهد دستاورد خوبی در زمینه مسکن و صنعت ساختمان باشیم.

به گزارش افکارنیوز، وی افزود: دولت هنگام آغاز کار میراث دار مسکن مهر با تمام زوایای پیچیده شد وبا توجه به صرف بودجه و نقدینگی فراوان در صرف امکانات بی شمار این بخش، دولت توان شروع پروژه ها و طرح های دیگر را نداشت.

وی تصریح کرد: دولت یازدهم توانست تورم را کنترل کند اما نتوانست بشخ مسکن را از رکود عمیق خارج کند.

وی بیان کرد: زمانی که عرضه چند برابر تقاضا بوده و همچنین تقاضای موثر نیز وجود نداشته باشد و مردم نیز توان مالی ورود به بازار مسکن را نداشته باشند، این صنعت دچار رکود می شود و در نهایت بر کاهش میزان تولید و نبود اشتغال و درآمد و ... اثر گذار می شود.

وی توضیح داد: دولت توانست تورم را کنترل کند زیرا خریدار وجود نداشت و به همین دلیل جایی برای رشد قیمت مسکن نبود بنابراین با توجه به تورم شاهد رشد منفی قیمت مسکن شدیم برای نمونه اگر تورم سال گذشته برابر با 20درصد بوده باشد افزیا شقیمت مسکن حداکثر 10درصد بود که در برابر تورم شاهد رشد منفی بودیم.

سرحدی گفت: دولت در نخستین ماه ها ازمسکن اجتماعی به جای مسکن مهر سخن گفت اما تاکنون به جز صحبت های پراکنده مسوولان این طرح هرگز وارد فاز اجرایی نشد و مسوولان وزارت مسکن و شهرسازی در آخرین سال فعالیت دولت همچنان در حال بررسی این طرح هستند و به نظر قطعی نرسیده اند.

رییس هیات مدیره اسبق تعاونی نظام مهندسی ادامه داد: دولت در بخش کنترل تورم کارنامه قابل قبولی دارد اما در زمینه خروج از رکود عملکرد خوبی نداشته است.

وی درباره احتمال خروج از این وضعیت در یک سال آینده گفت: باید قبول کنیم که شرایط مناسب مهیا نیست و تا زمانی که تقاضا هدفمند نشده و اشتغال ایجاد نشود نمی توان نسبت به رفع بیکاری، رونق تولید به ویژه در صنعت ساخت و ساز امیدوار بود.

وی بیان کرد: اعطای وام و پایین آوردن سودهای بانکی خوب است اما تاثیر چندانی در رونق بازار ندارد .

سرحدی عنوان کرد: معمولا دولت ها در آستانه انتخابات بلاتکلیف شده و همچنین مردم نیز دچار رکود ذهنی می شوند  و نمی دانند چه چیزی در انتظارشان است به همین دلیل معمولا 2-3 ماه پیش و همچنین چند ماه پس از انتخابات مردم در انتظار سیاست های دولت جدید می مانند و شرایط را ارزیابی می کنند.

وی پیش بینی کرد: در ماه های منتهی به انتخابات 96 شاهد سنگین تر شدن رکود و کاهش معاملات در بخش مسکن خواهیم بود و تا نمیه دوم سال آینده نمی توان انتظار داشت مسکن از حالت رکود خارج شود البته اوضاع برای خریداران بهتر خواهد شد زیرا قیمت ها تاحدودی سیر نزولی خواهند داشت به شرطی که خریداران توان خرید داشته باشند.


مهرنوش حیدری