با کمک خیرین مشکل مسکن 24 خانواده زندانی برطرف شد

محسن نصیری در تشریح فعالیت‌های انجمن حمایت زندانیان گفت: بیش از 10 هزار نفر به مددکاران انجمن مستقر در زندان‌های استان تهران مراجعه کرده‌اند که 5300 نفر از آن‌ها مصاحبه و مشاوره شده‌اند.

نصیری در خصوص پرداخت مستمری گفت: تعداد 1339 خانواده نیمه نخست سال 95 تحت پوشش انجمن قرار گرفته‌اند که مبلغ واریزی به حساب این خانواده‌ها یک میلیارد و 827 میلیون ریال بوده است.

وی در زمینه کمک هزینه اجور معوقه و هزینه مسکن افزود: با توجه به اینکه عمده مشکلات این خانواده‌ها تامین اجاره مسکن است، با کمک خیرین با مبلغ 502 میلیون ریال مشکل 24 خانواده زندانی مرتفع شد.

نصیری گفت: با توجه به اینکه تامین هزینه‌های تحصیل دانش آموزان بخشی از دغدغه این خانواده‌ها است با مبلغ 410 میلیون ریال کمک هزینه 206 نفر از فرزندان محصل زندانیان پرداخت شد.

مدیر عامل انجمن حمایت زندانیان مرکز در زمینه هزینه‌های درمان خانواده‌های تحت پوشش انجمن گفت: با توجه به اینکه هزینه‌های درمان برای این خانواده‌ها سنگین است انجمن در طول 6 ماهه اول سال جاری هزینه درمان 26 مددجو را به ارزش 88 میلیون ریال پرداخت کرد.

نصیری همچنین از پرداخت کمک‌های غیرنقدی به خانواده‌های تحت پوشش خبر داد و گفت: اهداء بن و سبد کالا به 75 خانواده زندانی به ارزش 78 میلیون و 630 هزار ریال و تأمین لوازم اولیه زندگی از قبیل یخچال و تلویزیون و ... به 8 خانواده به ارزش 119 میلیون ریال، خدماتی است که انجمن بصورت غیر نقدی در شش ماهه نخست سال جاری پرداخت کرده است.

مدیر عامل انجمن حمایت زندانیان مرکز گفت: مشاوره حقوقی رایگان به 165 نفر و معاضدت قضایی به 810 مددجو و معرفی 705 خانواده به مراکز حمایتی و معرفی 1388 خانواده به کمیته امداد و 90 نفر به بهزیستی از جمله خدمات حمایتی انجمن در طول 6 ماه اول سال جاری بوده است.

وی در خصوص اشتغال و توانمند سازی خانواده‌ها افزود: معرفی 313 نفر از خانواده‌های تحت پوشش جهت آموزش حرفه به سازمان فنی و حرفه ‌ی با هزینه‌ای بالغ بر 156 میلیون ریال و همچنین اشتغال به کار 54 نفر خدمتی دیگر از انجمن در راستای کاهش آسیب در این خانواده‌ها است.

همچنین در راستای توانمندسازی خانواده‌ها با توجه به موافقت نامه‌ای که با معاونت امور زنان ریاست جمهوری مبادله شد به 333 نفر از خانواده ها در 6 استان کشور آموزش فنی و حرفه‌ای داده شده است.

نصیری در خصوص اقدامات انجمن در راستای کاهش آسیب خانواده‌ها گفت: انجمن با ایجاد مرکز مشاوره سلامت و روانشناسی به 226 نفر از خانواده‌های تحت پوشش به ارزش 67 میلیون و 800 هزار ریال و برگزاری 49 کلاس مشاوره گروهی برای خانواده‌ها به ارزش 147 میلیون ریال گامی در توانمندسازی روانی و ارتقاء سطح سلامت روحی خانواده‌ها برداشته است.

همچنین در همین راستا با اجرای طرح همسانان که در زندان‌های استان تهران در حال انجام است در شش ماهه نخست سال جاری با مبلغ 23 میلیون ریال، تعداد 10 هزار و 830 نفر از خانواده‌های زندانیان آموزش دیده‌اند.

نصیری در زمینه کمک به زندانیان گفت: بخشی از کمک‌های انجمن متوجه زندانیان نیز می‌شود که از جمله آن انعقاد قرارداد با سازمان ملل در راستای کاهش آسیب رفتارهای پر خطر از جمله ایدز است که از سال 85 تاکنون این قرارداد در حال اجرا است که در این زمینه بالغ بر 7 میلیارد و 863 میلیون ریال هزینه شده است.

وی در زمینه درمان و تحصیل زندانیان گفت: با توجه به اینکه بعضی از زندانیان در زندان علاقمند به ادامه تحصیل می‌شوند، انجمن با پرداخت هزینه تحصیل 226 زندانی با مبلغ 174 میلیون ریال در زمینه تحصیل آن‌ها مساعدت شده و با پرداخت 27 میلیون ریال کمک هزینه درمان 5 نفر از زندانیان، مشکل آنان را مرتفع کرده است.

محسن نصیری در خصوص آزادسازی زندانیان گفت: باتوجه به مفاد اساسنامه انجمن، حمایت از زندانیان و خانواده آن‌ها از وظایف ذاتی انجمن حمایت است و چنانچه زندانی از طریق انجمن آزاد شود در راستای حمایت از خانواده آن‌ها بوده و زندانیانی آزاد می‌شوند که اولا شرایط استفاده از خدمات و تعهدات ستاد مردمی دیه را نداشته باشند و محکومین جرائم ردمال و اخذ رضایت از اولیای دم و شکات به شرطی که سابقه اول آنان و متاهل بوده و همچنین اصلاح و تربیت شده باشند و ثانیاً مسئولین زندان ندامت آنان را تائید کنند، بنابراین در 6 ماه اول امسال با مبلغ 24 میلیارد ریال آزاد و به کانون گرم خانواده بازگردانده شدند.

وی گفت: بر اساس تفاهمی که با بنیاد کودک انجام شده، انجمن حمایت با ایجاد مهد کودک در زندان‌های کشور در طول شش ماهه اول سال جاری جهت تامین هزینه‌های مهدکودک و حقوق 6 مربی مبلغ 655 میلیون ریال پرداخت کرده است.

مدیرعامل انجمن حمایت زندانیان مرکز درپایان ضمن تشکر از خیرین در همکاری با انجمن در راستای مساعدت به خانواده زندانیان جمع کل کمک‌ها به زندانیان و خانواده های آنان را 39 میلیارد و 358 میلیون ریال عنوان کرد.