چه کسانی بیشتر مبتلا به کنگو هستند؟

«زلمی نورزی» مسئول مرکز تشخیص و درمان بیماری کنگو، کنگو را یک بیماری ساری و خطرناک عنوان کرد و گفت: کنگو در سال جاری جان یک مرد و یک زن را گرفته است.

نورزی با بیان اینکه کنگو یک بیماری خطرناک است، گفت: در سال جاری 12 نفر به بیماری کنگو مبتلا بودند که 2 تن آنها که یک زن و یک مرد بودند، در نتیجه ابتلا به این بیماری جان باختند.

بیماران کنگو از 4 ولایت هستند

نورزی اظهار داشت: بیماران کنگو از ولایت‌های «میدان وردک»، «غزنی»، «سرپل» و «لوگر» به بیمارستان «انتانی» مراجعه کرده بودند که بیشتر آنها دوباره درمان شدند.

وی افزود: کنگو بیشتر از طریق حیوانات و محصولات حیوانی به انسان‌ها انتقال می‌یابد و عامل اصلی آن حشره‌ای بنام «کَنَه» است.

به پزشکان غیرمتخصص باور نکنید

رئیس بیمارستان انتانی تصریح کرد: حدود 30 درصد بیماران کنگو در کشور‌های توسعه یافته جهان جان‌ خود را از دست می‌دهند، در حالیکه این رقم در افغانستان پایین است.

نورزی با تأکید بر اینکه از پیشرفت بیماری کنگو باید جلوگیری شود، اظهار داشت: اکنون با ایجاد مرکز تشخیص و درمان بیماری کنگو، این بیماری قابل درمان است.

وی با بیان اینکه مرکز تشخیص و درمان بیماری کنگو متخصص و پزشکان ورزیده‌ای را استخدام کرده، گفت: مردم افغانستان نباید حرف‌های پزشکان غیر متخصص را پذیرفته و سلامتی خود را در خطر اندازند.

چه کسانی بیشتر مبتلا به کنگو هستند؟

وی ابراز داشت: بیماری کنگو برای نخستین‌بار در «کریمیه» کشور روسیه شناسایی شد و سپس در بیشتر کشور‌های جهان گسترش یافت.

رئیس بیمارستان انتانی تصریح کرد: بیماری کنگو بیشتر دامداران را مورد هجوم قرار می‌دهد، زیرا این افراد بیشتر با حیوانات بیمار سپری می‌کنند.

مسئول مرکز تشخیص و درمان بیماری کنگو با بیان اینکه ما این بیماری را درمان می‌کنیم، گفت: در این اواخر بیماری کنگو سبب تشویش و تشنج مردم افغانستان شده است.

مراکز درمان کنگو در تمام افغانستان ایجاد می‌شود

نورزی کنگو را یک بیماری ساری خواند و گفت: مرکز تشخیص و درمان بیماری کنگو تلاش دارد تا تمام بیماری‌های واگیردار را درمان کند.

این پزشک افغانستانی از تمام دامداران خواست تا در صورت مشاهده علایم بیماری کنگو که آغاز ان با تب شدید صورت می‌گیرد، به مرکز درمان آن مراجعه کند.

نورزی در پایان اظهار داشت: ما در تلاش هستیم تا به زودی و با همکاری وزارت بهداشت مراکز بیشتر درمان کنگو را در سراسر افغانستان ایجاد کنیم.

این در حالی است که 2 روز پیش مرکز درمان بیماری کنگو برای نخستین بار توسط «فیروزالدین فیروز» وزیر بهداشت و برخی نمایندگان مردم در شورای ملی در بیمارستان انتانی کابل افتتاح شد.