ترامپ کار طرفداران توافق هسته ای ایران را راحت کرد!

نشریه فارین پالیسی در مطلبی نوشت: سال گذشته اعضای دموکرات کنگره آمریکا بواسطه توافق هسته‌ای ایران تحت فشار زیادی قرار داشتند. از یک سو، باراک اوباما در بزرگترین لابی‌گری دوران ریاست جمهوری خود با تمامی هم‌حزبی‌هایش در کنگره آمریکا وارد مذاکره شده بود تا حمایت از توافق هسته‌ای ایران را به بالاترین سطح ممکن برساند و از سوی دیگر، گروه‌های لابی حامی اسرائیل ده‌ها میلیون دلار را به تولید و پخش تبلیغاتی از شبکه‌های مختلف تلویزیون اختصاص داده بودند که به نمایندگان کنگره هشدار می‌داد با حمایت از توافق هسته‌ای ایران، خود را در عواقب وحشتناک آن سهیم نکنند.

 

اما در نهایت، کاخ سفید برنده این نبرد سیاسی بزرگ شد و توانست حمایت تعداد اعضای مورد نیاز دموکرات کنگره را برای تایید توافق هسته‌ای ایران کسب کند. با این حال، بسیاری از لابی‌های حامی اسرائیل و یهودیانی که به طور سنتی از دموکرات‌ها حمایت مالی می‌کنند، در آن زمان به اعضای دموکرات کنگره هشدار دادند که بهای سنگین حمایت از توافق هسته‌ای ایران را در انتخابات سراسری 2016 پرداخت خواهند کرد.

 

اما اکنون که بیش از یکسال از توافق هسته‌ای ایران می‌گذرد، هیچ دموکراتی به خاطر حمایت از این توافق هزینه سیاسی خاصی پرداخت نکرده و بعید به نظر می‌رسد حتی یک نفر از آنها در انتخابات 8 نوامبر (18 آبان) کرسی خود را در کنگره آمریکا از دست بدهد. در واقع، با وجود آنکه نامزدهای نمایندگی حزب جمهوری‌خواه در مجلس سنا و مجلس نمایندگان در تمامی ایالت‌ها به شدت برای جلب آرای مردم و پیروزی بر رقبای دموکرات خود برروی توافق هسته‌ای ایران و انتقاد از آن مانور می‌دهند، نمایندگان دموکرات این ایالت‌ها همچنان در مقایسه با نامزدهای جمهوری‌خواهی که قصد تصاحب کرسی آنها در کنگره را دارند، از بخت بیشتری برای پیروزی در انتخابات برخوردارند. 

 

حتی گروه‌ها و سازمان‌های یهودی نیز در انتخابات امسال برخلاف آنچه پیشتر تصور می‌شد، حمایت مالی چندانی از رقبای نمایندگان حامی توافق هسته‌ای ایران به عمل نیاورده‌اند و تمامی این مسائل، به اذعان موافقان و مخالفان توافق هسته‌ای ایران، به خاطر وجود مردی است که نام آن برروی بلیت جمهوری‌خواهان نوشته شده است. 

 

دونالد ترامپ – نامزد ریاست جمهوری حزب جمهوری‌خواه –  در حالیکه پیش از طرح نام او در انتخابات امسال با توجه به توافق هسته‌ای ایران، زمینه برای پیروزی قاطع و همزمان جمهوری‌خواهان در انتخابات کنگره و ریاست جمهوری به شدت مساعد بود، از همان ابتدای ورود به عرصه رقابتهای انتخاباتی با اظهارات جنجالی خود علیه زنان و مهاجران و در ادامه با اعلام حمایت از ولادیمیر پوتین – رئیس جمهور روسیه - کفه ترازو را به نفع دموکرات‌ها سنگین کرد.  

 

البته ترامپ نیز به سهم خود بارها از توافق هسته‌ای ایران و عملکرد دولت اوباما در این باره انتقاد کرد و در آخرین مناظره انتخاباتی خود با هیلاری کلینتون، آن را "احمقانه‌ترین توافق تمام دوران" خواند؛ اما سایر اظهارات او مانند اظهارنظری که در همین مناظره آخر درباره تمکین نکردن به پیروزی کلینتون در انتخابات کرد، به اندازه‌ای جنجالی بود که دیگر جایی برای پوشش مواضع ضد ایرانی او در رسانه‌ها باقی نگذاشت. 

 

مواضع انتخاباتی ناهنجار ترامپ در طول بیش از یک سال و نیم اخیر کار را به جایی رسانده است که اکنون تقریباً در تمامی نظرسنجی‌های انتخاباتی، کلینتون جلوتر از او قرار دارد و هر روز با موضع‌گیری‌های جدید ترامپ، بخت او برای پیروزی در انتخابات بیشتر از روز قبل می‌شود. بازی حزب جمهوری‌خواه با کارت ترامپ علاوه بر آنکه رویای ریاست جمهوری این حزب را بر باد داد، توافق هسته‌ای ایران را نیز به حاشیه راند و باعث شد حتی نامزدهای نمایندگی این حزب در کنگره نیز نتوانند آنگونه که باید از کارت ایران برای حذف رقبای دموکرات خود استفاده کنند.