واکنش ایران به تصویب قطعنامه اروپا در عادی سازی روابط با تهران

بهرام قاسمی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به قطعنامه عادی‌سازی روابط اتحادیه اروپا با جمهوری اسلامی ایران که امروز در پارلمان اروپا به تصویب نمایندگان آن پارلمان رسید، اظهار داشت: پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌ای تحت عنوان راهبرد اتحادیه اروپا در قبال ایران پس از توافق هسته‌ای به دنبال عادی‌سازی و توسعه روابط بلندمدت با جمهوری اسلامی ایران است. این موضوع حاکی از اراده مثبت این نهاد اروپایی برای گسترش و تعمیق مناسبات دوجانبه در تمام ابعاد با ایران می‌باشد. 

وی افزود: این قطعنامه ضمن اذعان به نقش موثر بین‌المللی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران در برقراری و ایجاد ثبات و آرامش در منطقه، بر لزوم مشارکت سازنده کشورمان در حل مناقشات منطقه‌ای و مبارزه با تروریسم، به ویژه داعش و سایر گروه‌های مشابه و توسعه روابط در تمام زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، انرژی، علمی، آموزشی، پژوهشی و زیست محیطی تاکید دارد. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از پارلمان اروپا انتظار دارد متناسب با مقتضیات دوران پسابرجام و به دور از ملاحظات سیاسی و جار و جنجال‌های تبلیغاتی سوء، اقدام به تدوین راهکارهایی مشخص برای توسعه و تعمیق روابط داشته باشد. 

وی افزود: اشاره به برخی موارد که با واقعیات موجود جمهوری اسلامی ایران سازگاری ندارد و مبتنی بر دیدگاه‌های متفاوت فرهنگ اروپایی عنوان شده، نمی‌تواند کمک چندانی به توسعه روابط فی‌مابین کند. 

قاسمی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که با موضوع حقوق بشر نباید برخوردی سیاسی داشت و استانداردهای دوگانه را در این زمینه اعمال کرد، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در یک فضای آرام و غیرجنجالی و از طریق گفت‌وگو و تبادل نظر دیدگاه‌های دین مبین اسلام را در زمینه حقوق ‌بشر تبیین کرده و در راستای تعامل با دیگران و نزدیکی هر بیشتر نظرات طرفین تلاش کند. 

وی همچنین تاکید کرد: آزمایش‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سیاست‌های دفاعی کشور انجام می‌گیرد و توانایی‌های دفاعی ایران به هیچ وجه قابل مذاکره و مصالحه نیست. جمهوری اسلامی ایران از ابتدا نسبت به تمام تهدیدات تروریستی اعم از گروه‌های تکفیری و داعش و سایر گروه‌های مشابه هشدارهای لازم را داده و در راستای مبارزه با آنها از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است.

قاسمی در پایان خاطرنشان کرد: قطعنامه‌های مصوب پارلمان اروپا اگر چه فاقد ضمانت اجرایی هستند، با این حال باید رویکردی سازنده واقع‌گرایانه را بازتاب دهند. با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره آمادگی خود را برای انجام گفت‌وگوها بر اساس احترام متقابل اعلام کرده، بدون تردید برگزاری دومین دور گفت‌وگوهای سیاسی و حقوق بشری بین مقامات اتحادیه اروپا و ایران در ماه نوامبر حرکت در مسیری درست است و می‌تواند به نزدیکی دیدگاه‌ها و تعامل هر چه بیشتر طرفین مساعدت کند.