تاکید عمار حکیم بر لزوم خروج نیروهای ترکیه از عراق

 مک گورک نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در ائتلاف بین المللی که به عراق سفر کرده است، با عمار حکیم رئیس ائتلاف ملی این کشور دیدار کرد.

دو طرف در این دیدار درباره نبرد آزادسازی موصل و پیروزی‌های محقق شده در مناطق مختلف استان نینوا گفتگو کرد.

عمار حکیم تاکید کرد: نبرد موصل نبردی ملی است که همه عراقی‌ها در آن شرکت دارند و این نبرد فقط متعلق به مردم عراق و علیه کسانی است که به خاک کشورشان تجاوز کردند.

وی بار دیگر لزوم خروج  نیروهای ترکیه از عراق تاکید کرد و گفت: حضور نیروهای ترکیه در خاک عراق بر خلاف تمایل دولت مشروع عراق و بدون موافقت آن صورت گرفته است و این امر نقض حاکمیت عراق است.

رئیس ائتلاف ملی عراق در ادامه تاکید کرد آنچه عراق خواهان آن است، آموزش و حمایت تسلیحاتی است و ترکیه با سایر کشورها فرقی ندارد که بخواهد در عراق دخالت کرده و اراده ملی و حاکمیت عراق را تهدید کند.

ترکیه در هفته‌های گذشته بر سر حضور نیرو‌هایش در پایگاه نظامی «بعشیقه» در نزدیکی موصل تنش‌های زیادی با دولت مرکزی عراق داشته است. نیروهای ترک در این پایگاه هزاران سرباز منطقه اقلیم کردستان را آموزش داده‌اند.

در حالی که مقامات بغداد می‌گویند عراق برای آزادسازی موصل از دست داعش نیازی به نیروهای آنکارا ندارد، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه ادعایی صدام‌گونه را مطرح کرده است. اردوغان که توهمش دوباره عود کرده است، روز گذشته در سخنانی مدعی شد که «موصل از نظر تاریخی متعلق به ترکیه است». حال آنکه موصل زمانی تحت قلمرو پادشاهی عثمانی بوده که هیچ ارتباطی به جمهوری ترکیه امروزی ندارد.