ایران  رتبه دوم تولیدکنندگان داروهای بیوتکنولوژی در دنیا را دارد

فریدون معبودی در مراسم معرفی 4 داروی جدید داخلی که وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو حضور داشتند به رقم 1100 میلیارد دلاری بازار دارویی جهان اشاره کرد و اظهار داشت: ارزش داروهای بیوترکیب 170 میلیارد دلار است که شامل 150 داروی بیوترکیب می‌شود و این در حالی است که داروهای بیوترکیب فقط 3 درصد از داروهای جهان را به خود اختصاص می‌دهد ولی 15.4 درصد ارزش مالی بازار جهانی دارو را در بر دارد.

وی با اشاره به پرفروش‌ترین داروی جهان هم‌اکنون در شرکت‌ داروسازی سیناژن تولید می‌شود، افزود: به همراه دارو و واکسن‌های این شرکت دارویی دانش‌بنیان تولید می‌کند و هورمون رشد که از اسفند وارد کارزار خواهد شد در مجموع 22 دارو و واکسن توسط این شرکت دارویی تولید می‌شود که باعث صرفه‌جویی 950 میلیون دلاری می‌شود.

معبودی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ما دومین تولیدکننده دارویی بیوتکنولوژی و بیوترکیب در جهان به حساب می‌آییم به فواید ایجاد شورای فناوری سلامت اشاره کرد و افزود: در گذشته برای ثبت یک دارو باید 3 سال صبر می‌کردیم کما اینکه برای یکی از همین داروهای خودمان 2.5 سال انتظار کشیدم ولی خوشبختانه با وجود محدودیت نیروی انسانی ثبت دارو در کمترین زمان صورت می‌پذیرد.

رئیس هیئت مدیره شرکت داروسازی سیناژن همچنین از وزیر بهداشت درخواست کرد تا مصوبات شورای فناوری سلامت به صورت قانون درآید تا دستخوش تغییرات نشود.