گاف رسانه‌ای نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه

ژان فرانسوآ کوپه، سیاستمدار فرانسوی که خود را برای رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در نوامبر آماده می کند در پاسخ به این سوال که آیا از بهای نان شکلاتی (شیرینی کروسان) اطلاعی دارد به خبرنگار رادیو فرانسه گفت: در این مورد نظری ندارم... ولی فکر می کنم بین 10 تا 15 سانتیم (پول خرد فرانسه) باشد.

کوپه در حالی چنین نرخی را برای شیرینی معروف فرانسوی تخمین زده است که نرخ واقعی آن با توجه به اندازه آن بین 1.15 تا 2.10 یورو است. این گاف نامزد انتخابات فرانسه می تواند تا حدودی بر آرای نهایی وی تاثیر منفی داشته باشد.

این پاسخ کوپه موج گسترده ای از انتقادات را در رسانه های فرانسه علیه وی بر انگیخته است. برخی از رسانه ها این پاسخ کوپه را به نقل قول معروف ماری آنتوانت، آخرین ملکه فرانسه تشبیه کرده اند. زمانی که صدای انقلاب فرانسه بلند شده بود، آنتوانت در پاسخ به فردی که گفت: مردم گرسنه‌اند و نان می‌خواهند گفته بود: اکنون که نان ندارند چرا شیرینی نمی‌خورند!

برخی دیگر از رسانه های فرانسه درباره اینکه کوپه سِمَت وزیر اقتصاد دولت آینده این کشور را به دست آورد، ابراز نگرانی کرده اند.

انتخابات فرانسه عرصه رقابت میان حزب راست‌گرا و میانه‌رو است که شش نامزد از حزب جمهوری‌خواه و یک نامزد از حزب دموکراتیک مسیحی هستند. سران حزب پس از برگزاری دو دوره رأی‌گیری درنهایت نامزد موردنظر خود را در تاریخ 20 و 27 نوامبر انتخاب می‌کنند.