تردد زائران ۱۶ استان از مرز مهران

ایلام با دارا بودن ۴۲۵ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و وجود مرز مهران نزدیک ترین و امن ترین مسیر برای تردد زائرین عتبات عالیات به شهرهای کربلا (۲۴۰ کیلومتر )و نجف (۲۸۰کیلومتر)است.

طی چند سال اخیر بیش از ۷۰ درصد زوار اربعین از مرز مهران تردد داشته اند و امسال هم پیش بینی شده بیش از دو میلیون زائر از پایانه تردد داشته باشند.

در پی نشست مشترک ستاد مرکزی اربعین حسینی (ع) با استانداران سراسر کشور و روسای کمیته های ستاد اربعین حسینی استان ها، طبق آخرین اصلاحات تقسیم بندی مرزها برای خروج زائرین اربعین حسینی سال ۱۳۹۵ به تفکیک استان ها اعلام شد.

براساس این تقسیم بندی مرز مهران بیشترین تردد را در بین مرزهای سه گانه مهران، شلمچه و چزابه خواهد داشت،  از این مرز زائران ۱۶ استان آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، زنجان، کردستان، تهران، البرز، قزوین، قم، مرکزی، کرمانشاه، گیلان، مازندران، گلستان، لرستان و ایلام رفت و آمد خواهند کرد.

تردد این حجم زائر با توجه به اینکه سالن مسافری پایانه مرزی مهران با زیر بنایی حدود چهار هزار و ۵۰۰ متر مربع که برای خدمات دهی به ۲۰ هزارنفر مسافر بطور شبانه روزی طراحی و ساخته شده، نیازمند ارتقای پایانه مرزی مهران است چراکه روزانه بیش از ۱۰۰ هزار نفر از پایانه مرزی  تردد خواهد کرد و همین امرباعث مشکلاتی برا ی زائران می شود.

افزایش پنج برابری ظرفیت زیرساختی پایانه مسافربری ایلام

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ایلام اظهار داشت: با توجه به اینکه بخش اعظم تردد زائرین اربعین از ایلام و مرز مهران انجام می‌شود ظرفیت زیرساختی پایانه مسافربری و خدمت‌رسانی جاده‌ای استان را تا پنج برابر افزایش داده‌ایم.

نورالله دلخواه در بازدید از پایانه مرزی مهران عنوان کرد: یکی از اقدامات اصلی این اداره کل درآستانه اربعین با توجه به پیش‌بینی افزایش ۲۰ درصدی زائرین اربعین نسبت به سال گذشته، بالابردن تعداد گیت‌ها و افزایش پنج برابری ظرفیت زیرساختی پایانه برای خدمات‌رسانی در مسیرهای تردد زائرین اربعین است.

دلخواه گفت: تعداد اتوبوس‌های پایانه مسافربری استان ایلام ۴۰۰ دستگاه با عمر متوسط هفت سال است و برای جابجایی زائرین اربعین از ظرفیت حدود سه هزار اتوبوس استان‌های معین استفاده می‌کنیم.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایلام با بیان اینکه اکنون هشت دستگاه دوربین پیمایشی و چهار دستگاه دوربین ثبت تخلف در محورهای استان فعال است، افزود: تا اربعین شش دستگاه دوربین ثبت تخلف جدید در محورهای استان نصب می‌شود.

وی از نصب ۱۰ کیلومتر نیوجرسی همچنین خط‌کشی راه‌ها و روکش آسفالت به طول ۳۰ کیلومتربرای ایمن‌سازی جاده‌های استان درآستانه اربعین خبر داد و گفت: در محور حمیل-ایلام-مهران به چهاربانده کردن هفت کیلومتر از محور و ایمن‌سازی جاده اقدام کرده‌ایم و نیز تقاطع غیرهمسطح ایلام-مهران را افتتاح و چهارکیلومتر از مسیر ایلام-مهران را چهارخطه کرده‌ایم. همچنین کنارگذر شرق مهران به طول هفت کیلومتر روکش آسفالت  شده است.

یکی از محورهای جایگزین درنظر گرفته شده برای سهولت تردد زائرین اربعین محور ایلام-ملکشاهی-مهران است که ۲۲ کیلومتر آن روکش آسفالت شده و تعریض پل بانرحمان در این محور در دست اقدام استدلخواه  افزود: یکی از محورهای جایگزین درنظر گرفته شده برای سهولت تردد زائرین اربعین محور ایلام-ملکشاهی-مهران است که ۲۲ کیلومتر آن روکش آسفالت شده و تعریض پل بانرحمان در این محور نیز در دست اقدام است. همچنین محور مهران-دهلران-اندیمشک یکی از محورهای درنظر گرفته شده است که ۱۵ کیلومتر آن آسفالت شده و پل کنارگذر دهلران را به بهره‌برداری رسانده و تمام محور را ایمن سازی کرده‌ایم.

رفع مشکل پارکینگ زائران اربعین در مرز مهران

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایلام همچنین گفت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) از طریق بنیاد برکت، در احداث پارکینگ مرز مهران با استانداری ایلام مشارکت می‌کند. در این راستا پارکینگی با ظرفیت ۱۰۰۰ اتوبوس بین شهری به ظرفیت پارکینگ مرزی استان(به تعداد ۸۰ هزار وسیله نقلیه) افزوده می‌شود.

وی همچنین به کاهش ۲۰ درصدی تلفات جاده‌ای ایلام در شش ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته اشاره کرد و افزود: ۱۰ مجتمع خدماتی رفاهی درمحورهای مواصلاتی استان داریم که تا اربعین تعداد آنها افزایش می‌یابد.

افزایش گیت های مرز مهران برای تسهیل در تردد زائران

سردار نورعلی یاری فرمانده انتظامی استان ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: نیرو انتظامی امسال تمام امکانات و زمینه های خدمتگزاری را برای برگزاری هر چه باشکوه تر کنگره عظیم اربعین، فراهم ساخته است.

تعداد ۹۶ گیت برای کنترل مدارک و خروج زائران از مرز تعبیه شده است و این گیت ها به تناسب جمعیت فعال می شوندوی با بیان اینکه تعداد ۹۶ گیت برای کنترل مدارک و خروج زائران از مرز تعبیه شده است، گفت: این گیت ها به تناسب جمعیت فعال می شوند و در تمام گیت‌ها رایانه و نیروی کافی در نظر گرفته‌شده است.

یاری با اشاره به اینکه بدون گذرنامه و روادید اجازه تردد از مرز مهران داده نمی‌شود، گفت: زائران اربعین هرچه سریع تر به فکر گرفتن روادید قانونی باشند تا با خیال راحت در این همایش شرکت کنند.

وی با تأکید بر اینکه باید از هرگونه ایجاد موکب که موجب گره ترافیکی می شود پرهیز شود، افزود: بدون مجوز دستگاه‌های مسئول، دایر کردن موکب ممنوع است.

راه و شهرسازی استان ایلام با تمام توان در حال آماده‌سازی محورهای منتهی به شهر مهران

سید کمال الدین میرجعفریان مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام نیز روز گذشته در بازدید از طرح های راهسازی اربعین در استان ایلام به خصوص محور ایلام-مهران اظهار داشت: عملیات چهار خطه ایلام - مهران در برنامه‌های زمان‌بندی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در قطعه‌های مختلف در دست اجرا هستند.

وی گفت: هم‌اکنون از سمت ایلام به مهران از میدان قرآن تا روستای مهدی‌آباد عملیات چهار خطه و تقاطع غیر هم‌سطح آن آماده بهره‌برداری است، برای اجرای این قطعه نزدیک به ۷۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است و با بهره‌برداری از این قطعه گره ترافیکی خروجی شهر ایلام رفع خواهد شد.

 میر جعفریان افزود: از سمت مهران نیز عملیات چهار خطه ۹ کیلومتر شهر مهران تا تقاطع سد شهید آل اسحاق با استقرار سه اکیپ شرکت‌های مختلف پیمانکاری با سرعت مناسب در حال اجراست و تا اربعین سال جاری این ۹ کیلومتر به بهره‌برداری خواهد رسید که گره ترافیکی ورودی شهر مهران نیز با بهره‌برداری از این قطعه رفع خواهد شد، میزان هزینه این قطعه بالغ بر ۶۰ میلیارد ریال عنوان برآورد شده است.

برای رفع گره ترافیکی شهر مهران اقداماتی به انجام رسیده است از جمله احداث کنارگذر جنوب شرقی شهر مهران که اخیراً کار آسفالت آن نیز به پایان رسیدمدیرکل راه و شهرسازی استان افزود: برای رفع گره ترافیکی شهر مهران اقدامات دیگری نیز به انجام رسیده است از جمله احداث کنارگذر جنوب شرقی شهر مهران که اخیراً کار آسفالت آن نیز به پایان رسید.

میر جعفریان در خصوص اقدامات میان مدت و بلند مدت توسعه محور ایلام- مهران بیان کرد: کار اجرایی جاده‌سازی در محورهای کوهستانی با توپوگرافی خاص کاری زمان‌بر و پرهزینه است اما با این وجود با پی‌گیری این اداره کل و هم کاری مسئولین هم‌اکنون قرارداد چهار خطه محور صالح‌آباد تا مهران با قراردادی بالغ بر ۸۷۰ میلیارد ریال با موسسه ولی‌عصر (عج) منعقد شده و این شرکت پیمانکاری در قطعات مختلف مشغول کار شده است و هر قطعه‌ای که به پایان برسد مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت و زیر بار ترافیک خواهد رفت.

میر جعفریان افزود: به لطف نزدیکی و امنیت مرز مهران در مسیر عتبات عالیات این محور مورد توجه بوده و انشااله در آینده نزدیک شاهد تحولات بسیار خوبی در بخش جاده‌ای در استان ایلام خواهیم بود و راه توسعه استان روز به روز هموارتر خواهد شد.

افزایش تعداد جایگاه های سوخت در مرز مهران

علی اصغر چاغروندی مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه ایلام هم گفت: سال گذشته بیش از ۲۳ میلیون لیتر سوخت بنزین و نفتگاز توزیع شد و خوشبختانه مشکلی در این زمینه گزارش نشد.

دو جایگاه عرضه سوخت جدید در نقطه صفر مرزی و فاصله بین مهران تا نقطه صفر مرزی ایجاد و چهار جایگاه سیار نیز برای جانمایی پیش بینی شدوی عنوان کرد: امسال هم برنامه ریزی های دقیقی انجام شده از آنجای یکه پیش بینی شده جمعیتی که حضور پیدا خواهند کرد حداقل دو برابر سال گذشته باشد، به همین خاطر دو جایگاه جدید در نقطه صفر مرزی و فاصله بین مهران تا نقطه صفر مرزی ایجاد شد و چهار جایگاه سیار دیگر نیز برای جانمایی پیش بینی شده است.

وی بیان کرد: این چهار جایگاه در چهار نقطه و در کنار پارکینگ هایی که محل استقرار خودروهای سواری و اتوبوس های بین شهری و زوار هستند، پیش بینی و جانمایی شده است.

آمادگی سپاه برای اسکان روزانه ۱۰ هزار زائر در اربعین حسینی

 عبدالصاحب طهماسبی جانشین فرمانده سپاه امیرالمومنین (ع) ایلام نیز گفت: به منظور فراهم کردن بستر برای ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی، دو اردوگاه ویژه اسکان در مرز مهران احداث می کنیم.

وی اظهار کرد: مجموع ظرفیت این دو اردوگاه در شرایط عادی بین هفت تا ۱۰ هزار نفر در هر شبانه روز است که در شرایط اضطراری همچون بارش باران یا وزش باد شدید، امکان پذیرش تا ۲۰ هزار نفر را نیز خواهند داشت.

طهماسبی افزود: یکی از این اردوگاه ها در محلی نرسیده به میدان بزرگ اربعین و اردوگاه دیگر نیز در داخل میدان اربعین در ورودی به پایانه مرزی مهران احداث می شود.

جانشین فرماندهی سپاه امیرالمومنین(ع) استان ایلام ادامه داد: اردوگاه اول در زمینی به گستره ۲۰ هکتار و با نصب بیش از ۱۰۰ تخته چادر ۲۰ متری ایجاد می شود و اقامتگاه دوم نیز در محدوده میدان اربعین و با برپایی بیش از ۲۵ تخته چادر ۲۴۰ متری دایر می شود.

وی تاکید کرد: این اردوگاه ها دارای نمازخانه، غذاخوری، سرویس های بهداشتی، حمام و وسایل گرمایشی هستند و عملیات اجرایی و تکمیلی این دو اقامتگاه و زائرسرا آغاز شده و تا قبل از ورود زائران به مهران (۲۵ آبان) به پایان می رسد.

طهماسبی عنوان کرد:سپاه همچنین کار ساخت دو دهنه پل از پیش ساخته را انجام داده و در صورت ایجاد فونداسیون و زیرساخت ها از طرف اداره کل راه و شهرسازی، آماده نصب هستند.