تولید 100 کیلو چای سفید در گیلان

محمدولی روزبهان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در لاهیجان با اشاره به تولید چای سفید در گیلان اظهار کرد: در سال جاری چای سفید توسط دو کارخانه در گیلان تولید شده است.

وی با بیان اینکه شرایط برای تولید چای سفید در گیلان خوب بود، افزود: هر قدر باغ‌های چای بهزراعی بیشتر انجام شود شاهد غنچه‌های تازه و جوان خواهیم بود.

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به اینکه در سال جاری حدود 100 کیلو چای سفید در گیلان تولید شده است، گفت: چای سفید دارای طعم ملایم و شیرین دارد و موجب کاهش کلسترول خون و خطر ابتلا به بیماری‌های سرطان و قلبی‌عروقی می‌شود.

وی به اهمیت چای در اقتصاد کشور و گیلان اشاره کرد و یادآور شد: سالانه 110 هزار تن چای در کشور مصرف می‌شود که اگر رقم وارداتی چای هر کیلو 5.5 دلار درنظر گرفته شود سالانه حدود 600 میلیون دلار ارزش چای مصرفی در کشور است.

روزبهان با تصریح بر اینکه چای ایرانی جایگزین ندارد، خاطرنشان کرد: جایگزین چای داخلی وارداتی و گران‌تر است.

وی 95 درصد تولید چای کشور را در گیلان عنوان کرد و گفت: 100 هزار خانوار به صورت مستقیم و غیر مستقیم در تولید چای فعالیت دارند و امرار معاش می‌کنند.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه 97 درصد باغ‌های چای به صورت دیم مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: بالای 80 درصد باغ‌های چای در ارتفاعات قرار دارند.

وی حمایت مالی و مفید از چایکاران و صنعت چای را از اقدام‌های مهم ذکر کرد و افزود: برای نخستین بار در تاریخ صنعت چای کشور صندوق حمایت از صنعت چای با سرمایه‌گذاری 40 میلیارد تومانی تاسیس شده است.

روزبهان تعدادی از کارخانه‌داران را سهامداران صندوق مذکور دانست و تصریح کرد: این صندوق تنها صندوقی بوده که در کشور برای صنعت چای تشکیل شده و دولت قدر سهم چایکاران را پرداخت کرده است.

وی اجرای طرح بهزراعی در 4 هزار هکتار از باغ‌های چای را از دیگر اقدام‌های سازمان چای بیان کرد و متذکر شد: این امر موجب دلگرمی بیشتر کشاورزان چایکار شد.

به گزارش فارس، چای سفید به دلیل قیمت بالای آن کمتر تولید می‌شود و هر کیلو چای سفید در بازار یک میلیون تومان به فروش می‌رسد و ایران با تولید چای سفید در ردیف کشورهای تولید کننده این محصول مانند سریلانکا قرار گرفته است.

مصرف چای سفید خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند سرطان و قلبی‌عروقی و دیابت را کاهش می‌دهد و به عنوان ضد پیری نیز شناخته شده است.