چهارهزار میلیاردریال برای خرید تجهیزات مورد نیاز شهرداری ها اختصاص یافت

اسماعیل نجار روز سه شنبه در جلسه ستاد مدیریت بحران استان لرستان همچنین به اختصاص پنج هزار میلیارد ریال برای خرید بالگرد اشاره کرد و افزود: با توجه به محدود بودن تعداد بالگردها ، واگذاری آنها به استانها مشروط به احداث آشیانه شده است.

وی ضمن اعلام آمادگی برای تقویت ناوگان هوایی سازمان جمعیت هلال احمر برای مقابله با حوادث افزود: بر اساس بررسی صورت گرفته در سیلاب های 30ساله گذشته به ازای هر 10هزارنفر 10 نفر کشته می شدند اما این تعداد در هر حال حاضر به سه نفر کشته از بین هز 10هزار نفر کاهش یافته است که نباید از ساخت و سازها و دستکاری مسیرها غافل شویم.

وی همچنین با اشاره به سه مصوبه دولت برای جبرای خسارت ها در کشور افزود: سه هزار میلیارد ریال برای احیای دریاچه ارومیه ، چهارهزار میلیارد ریال برای زیرساخت های مسکن مهر و همچنین برای جبران خسارت های سیل مازندران اختصاص یافته است.

به گفته وی دولت با همه تنگناهای مالی که دارد اما در راستای رفع مشکلات مالی کشور در حوزه مقابله با بحران ها تلاش می کند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه برخی از اقدامات نیاز به اعتبار نیست بلکه مستلزم نظارت دقیق هستند گفت: به عنوان نمونه در ساخت و سازهای مسکونی اعتبارات توسط مردم تامین شده اما نظارت نهادهای ذیربط در زمینه جانمایی ساختمان، آزمایش خاک، مصالح استاندارد، کارگر ماهر و نظارت دقیق رعایت نمی شود.

وی بیان کرد: دستگاههای اجرایی به طور ذاتی اعتباراتی برای مقابله با بحران ها دارند از این رو پیشنهاد این است که اعتبارات خود را ابتدا هزینه کرده و بعد از این از سازمان مدیریت بحران انتظار اختصاص اعتبارات ماده 10 و 12 را در صورت نیاز داشته باشند.

نجار ادامه داد: به عنوان نمونه اعتبارات سازمان دامپزشکی 610 میلیارد ریال بوده که تنها 120میلیارد ریال آن تخصیص یافته است که با این حال از ستاد مدیریت بحران خواسته شده که از محل منابع ماده 10 و 12 برای مقابله با بحران تب برفکی اعتبار یابد.

وی بیان کرد: حرف ما این است که اگر تب برفکی به یک بحران تبدیل شده چرا تنها 120میلیارد ریال از اعتبارات سازمان دامپزشکی اختصاص یافته است.

وی در بخشی از سخنانش به وجود 350هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور اشاره کرد و گفت: به علت پایین رفتن سفره های زیرزمینی فرو نشست زمین اتفاق می افتد که خساراتی برای تاسیسات زیربنایی بدنبال دارد.

وی از وجود پدیده ریزگردها به عنوان یکی دیگر از حوادث طبیعی پیش رو کشور نام برد و افزود: طی سه ماه بروز این پدیده 26هزار نفر از مردم خوزستان بخاطر مشکلات تنفسی به مراکز درمانی مراجعه کردند.